دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

انتقاد مجلس از نگاه های سیاسی سازمان نظام پزشكی/ توسعه نظارتی كمیسیون بهداشت گسترده می شود
 
حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس: كشور ما طی یك سال گذشته شاهد جنگ روانی سنگین در حوزه مقابله با كرونا بود؛  با رسیدن این تبلیغات روانی به ایستگاه واكسن، بسیاری از سلبریتی ها و شبكه های خارجی تلاش كردند تا با اسم رمز «واكسن بخرید»، دولت را متهم به سیاسی كاری در حوزه سلامت كنند و با قرار دادن ملت در مقابل دولت، توان تصمیم گیری صحیح را از مسؤولین مربوطه بگیرند.

چندی پیش و در همین راستا سه ركن سازمان نظام پزشكی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار خرید واكسن خارجی شده بودند كه این موضوع با انتقاد نمایندگان مجلس مواجه شد اما این تنها موج سواری سازمان نظام پزشكی در حوزه كرونا نبوده است. پس از آنكه وزارت بهداشت اعلام كرد كه واكسن روسی به كشور وارد خواهد شد عده ای از سلبریتی ها و اعضای سازمان نظام پزشكی با راه اندازی موج انتقادی در فضای مجازی این بار هشتك واكسن روسی نمی زنیم را ترند كردند.



 

در این راستا حسین كرمانپور مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشكی نیز ضمن واكنش نسبت به خبر واردات واكسن روسی، می گوید كه «مسئولیت هر نوع واردات واكسن و تزریق آن با وزارت بهداشت است و طبیعتا كسانی كه نخواهند واكسن مصوبه سازمان بهداشت جهانی را داشته باشند، باید مسئولیت آن را بپذیرند و بقیه هم این واكسن را تزریق كنند.» اما دیری نگذشت كه تحقیقات انجام شده بر روی این واكسن در مجله علمی و معتبر لنست منتشر شد و حكایت از اثر بخشی 92 درصدی واكسن روسی داشت كه بعد از این موضوع برخی از مخالفین كه پیشتر به واكسن روسی انتقاد داشتند نظر خود را تغییر دادند و حتی درخواست واكسیناسیون سلبریتی ها را هم مطرح كردند!

در جدیدترین اقدامات بو دار سازمان نظام پزشكی می توان به نامه مدیر روابط عمومی این سازمان خطاب به وزارت بهداشت خواستار اختصاص سهمیه واكسن برای هنرمندان شد؛ درخواستی كه با واكنش های متفاوتی مواجه شده است. برخی چرایی نامه نگاری نظام پزشكی برای اختصاص واكسن به این قشر از جامعه را مورد انتقاد قرار دادند. این درخواست درحالی مطرح می شود كه سازمان نظام پزشكی به عنوان یك نهاد صنفی وظیفه صیانت از حقوق بیماران و پزشكان را بر عهده دارد، ولی سال هاست كه فارغ از پیگیری مشكلات كادر درمان به مسائل سیاسی ورود پیدا كرده و مروری بر سوابق اعضای این سازمان نشان می دهد از ابتدای شیوع بحران كرونا در كشور همواره تلاش كردند مسائل حوزه سلامت را به مسائل سیاسی و حاشیه ای گره بزنند. 



از بندهای عجیب نامه روابط عمومی نظام پزشكی به وزارت بهداشت می توان به این نكته اشاره كرد كه كادر درمان در كنار سلبریتی ها قرار گرفته اند به طوریكه در بخشی از این نامه آمده است: «سازمان نظام پزشكی ضمن پاسداشت همراهی دلسوزانه هنرمندان معتقد است این گروه معظم از پر ریسك ترین گروه هایی هستند كه هر آینه می توانند در معرض ابتلا و انتقال ویروس كرونا باشند لذا پیشنهاد می دهیم در واكسیناسیون اختیاری این دست از برنامه سازان هنری كه سرمایه ملی محسوب می شوند همپای كادر درمان نگریسته شده و ترتیبی اتخاذ شود كه سهمیه لازم برای آن در نظر گرفته شود»

این موضوعات و همچنین برخی نگاه های سیاسی و اقدامات شائبه برانگیز در سازمان نظام پزشكی موجب انتقاد نمایندگان مجلس شد و خواستار بررسی عملكرد این سازمان شده و از همكاران خود خواستند چتر نظارتی را گسترده تر كنند.

دود اقدامات سیاسی سازمان نظام پزشكی به چشم مردم می رود

حجت الاسلام محمد نیك بین نماینده كاشمر در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: متأسفانه سازمان نظام پزشكی «بوی سیاست» كه نه بلكه «عین سیاست» را هم اكنون دنبال می كند؛ متاسفانه دودی كه هم اكنون در اثر اقدامات سیاسی صورت گرفته در آنجا بلند می شود به چشم مردم می رود.

وی افزود: در سازمان نظام پزشكی استفاده سیاسی از كاركردهای این سازمان صنفی صورت می گیرد. این در حالی است كه حجم زیادی پول در این سازمان نهفته است و كارهای سیاسی متعددی درباره این موضوع انجام می شود و سیاسیون هم به خوبی از این موضوع آگاهی دارند.



 

نماینده كاشمر در مجلس گفت: هدایتگری هایی كه در سازمان نظام پزشكی صورت می گیرد سیاسی و یكجانبه است و عملاً این هدایتگری را به سمتی می برند كه شعار های سلبریتی و برخی پزشكان كه سال 96 می دادند مبنی براینكه «با روحانی تا 1400» هم اكنون تغییر پیدا كرده و «با ظریف تا 1408» می گویند.

نیك بین اظهار داشت: این نوع شعارها و این قبیل اقدامات حتماً در سازمان نظام پزشكی به زمین می خورد و پزشكان انقلابی و متعهد و حزب اللهی «نه» بزرگی را به این دست از افراد و اقدامات سیاسی صورت گرفته در نظام سازمان پزشكی خواهند گفت.

 اولویت خواهی سلبریتی ها از طریق سازمان نظام پزشكی برای مجلس جای سوال دارد

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده ای بود در این باره واكنش نشان داد. 

وی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره اقدامات صورت گرفته در سازمان نظام پزشكی اظهار داشت: برای آنكه از این اقدامات رمزگشایی كنیم باید چتر نظارتی مجلس تقویت شود؛ كمیسیون بهداشت كمیسیون تخصصی مرتبط با سازمان نظام پزشكی است و طبق قانون مؤظف به اعمال نظارت بر این سازمان است ضمن اینكه كمیسیون اجتماعی هم در این زمینه وظایفی را برعهده دارد.

وی افزود: بایستی مدیران ارشد سازمان نظام پزشكی در مجلس حاضر شده و پاسخگوی عملكردشان باشند ضمن اینكه درباره اقدامات سیاسی صورت گرفته در این سازمان هم به نمایندگان توضیح دهند و بگویند چرا از بودجه این سازمان در مسیر اصلی خود استفاده نمی شود.

نماینده گرگان در مجلس اظهار داشت: وظیفه مجلس است كه بر عملكرد سازمان ها و ارگان ها و نهادهایی كه از بودجه دولتی استفاده می كنند نظارت كنند و اگر نمایندگان از این ظرفیت قانونی استفاده نكنند كم كم ضریب انحرافات در حوزه های مختلفی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی افزایش پیدا می كند.



 

منتظری خاطرنشان كرد: طبق وظیفه نظارتی كمیسیون بهداشت بایستی عملكرد سازمان نظام پزشكی مورد رصد قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به نقشی كه ستاد ملی كرونا دارد بایستی از تصمیمات شخصی، انفرادی و سلیقه ای و جزیره ای به شدت پرهیز كنیم و همگان مؤظفند این موضوع را رعایت كنند.

نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس تأكید كرد: خطوط كلی درمان توسط مقام معظم رهبری در شرایط كرونایی كشور تعریف شده است و همین موضوع بایستی فصل الخطاب باشد؛ اگر قرار است در حوزه خرید واكسن اقدامی صورت گیرد نبایستی از این اصول تعریف شده خارج شد و اگر غیر از این باشد امكان مدیریت كشور وجود ندارد.

وی افزود: اگر به سلامت و امنیت جامعه فكر می كنیم بایستی برمبنای سیاست های ابلاغی كه مقام معظم رهبری و ستاد ملی مقابله با كرونا مشخص كرد ه اند حركت كنیم چرا كه این نگاه به درون بوده و تكیه بر توانمندی های داخلی دارد.
وی افزود: گزارشات متعددی درباره میزان اثرگذاری واكسن كرونا و تأثیرگذاری آن بر ویروس كرونای انگلیسی منتشر شده است؛ محققان معتقدند كه كاری كه ایرانی ها درباره واكسن انجام داده اند به مراتب تأثیرگذارتر از سایر واكسن ها است؛ این موضوع نشان می دهد كه ما می توانیم كارهای بزرگی انجام بدهیم.
نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما كشورمان را دوست داریم و دغدغه آینده را داریم كه بایستی در درجه اول نگاه به  درون داشت تا به پیشرفت و رشد  و توسعه واقعی رسید؛ طبیعی است كه در تولید واكسن داخلی دقت را فدای سرعت كنیم و وقتی افرادی كه در معرض خطر بیشتر در جامعه بوده و آسیب پذیر هستند بایستی در اولویت ویژه دریافت واكسن قرار بگیرند و به همین دلیل بایستی از واكسن های معتبر جهان با توجه به استاندارد بهداشت و درمان و منافع كشورمان استفاده كنیم و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست كه سازمان نظام پزشكی خواستار اولویت برای سلبریتی ها شده است.
منتظری گفت: اگر نگاه مان صرفاً برای دریافت واكسن كرونا به خارج از مرزها باشد بایستی سریعاً آن را اصلاح كنیم چرا كه توان و ظرفیت داخل برای تولید واكسن بالا است؛ برای عبور مقطعی و موقت می توانیم از واكسن های خارجی معتبر و تأیید شده توسط سیستم درمان و بهداشت كشور استفاده كنیم ولی واكسن تولید داخل به تولید انبوه خواهد رسید. 
وی افزود: قطعاً در كشور هیچ استثنایی برای دریافت واكسن كرونا و تزریق به افراد وجود ندارد و نبایستی از خطوط ترسیم شده از سوی ستاد مقابله با كرونا عبور كرد لذا درخواست سازمان نظام پزشكی فاقد توجه است ضمن اینكه اولویت خواهی دریافت واكسن برای سلبریتی ها هم جای سوال دارد. 

سیاست زدگی سازمان های تخصصی زحمات اندیشمندان را به یغما نرود

احمد راستینه نماینده شهركرد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره اقدامات سیاسی صورت گرفته در سازمان نظام پزشكی اظهار داشت: همه سازمان ها باید به وظیفه تخصصی خود عمل كرده و به موضوع منافع ملت توجه كنند؛ متأسفانه برخی دستگاه ها و سازمان ها در كشور وجود دارد كه در خارج از وظایف تخصصی خودشان در بازی های سیاسی نقش آفرینی كرده و تلاش می كنند در یك میدان سیاسی مسئولیت های تخصصی خودشان را فراموش كنند.



 

وی افزود: بزرگترین آسیب در طول سال های اخیر آن بوده كه نظام های تخصصی در كشور به دلیل انحراف در ایفای وظایف كاری كردند كه دود آن به چشم كشور و ملت می رود.

نماینده شهركرد در مجلس تصریح كرد: انتظاری كه مجلس شورای اسلامی از سازمان ها و دستگاه های تخصصی دارد آن است كه به مسئولیت واقعی خودشان در حوزه های تخصصی عمل كرده و طراحی های سیاسی كه امروز كاملاً مشهود و قابل رصد است بپرهیزند.

راستینه گفت: یك روز دستگاه های تخصصی تلاش كردند در میدان سیاسی یك فكر و اندیشه را بر كشور حاكم كنند و امروز سیاست زدگی از صدر تا ذیل دستگاه های دولتی می بارد و سیاست زدگی باعث شده مسئولیت اصلی شان را در حوزه تأمین معیشت و رفع مشكلات آن به حاشیه سپرده شود.

وی خاطرنشان كرد: ما  هر روز كف جامعه شاهد تورم و افزایش قیمت های افسارگسیخته هستیم ضمن اینكه دانشمندان و نخبگان ما به شدت معترض هستند.

نماینده شهركرد در مجلس گفت: زمانی كه یك شبكه نخبگانی بزرگ در كشور به سمت تولید واكسن داخلی می رود تا سلامت ملت عزیزمان را تأمین كند وظیفه همه سازمان ها و دستگاه ها است كه از این دستاورد ملی حمایت كنند و مساعدت كنند كه این دستاورد ملی به عنوان یك غرور ملی كه در جهان بی نظیر است محترم شمرده شده و حمایت شود. اما متأسفانه حرف هایی از سوی برخی سازمان ها درباره واكسن داخلی همچنین واكسن خارجی زده می شود كه گویی مرغ همسایه همواره غاز است.

راستینه اظهار داشت: متأسفانه همواره سیاست زدگی در دستگاه های تخصصی سبب شده است كه حاصل زحمات اندیشمندان كشور به یغما برود.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۸:۵۹ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷