دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

مداخلات بی رویه فناوری بدون ملاحظات زیست محیطی، بر هم زننده توسعه پایدار است
 
مدیر گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی:

مداخلات بی رویه فناوری بدون ملاحظات زیست محیطی، بر هم زننده توسعه پایدار است

مدیر گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در اولین همایش ملی دانشجویی مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت، گفت: فناوری، همچون شمشیر دو لبه عمل می كند و بدون ملاحظات زیست محیطی، مداخلات بی رویه آن، برهم زننده توسعه پایدار است.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر مریم جهانگیری در پنل این همایش ملی دانشجویی تحت عنوان " توسعه پایدار براساس مدیریت خطر " افزود: توسعه پایدار به مفهوم این است كه هر آنچه داریم برای نسل بعدی حفظ كنیم و با توجه به مداخلات فناوری، افزایش جمعیت، آلودگی هوا ،صنعتی شدن، تخریب جنگل ها و كاهش ظرفیت های زیست محیطی كره خاكی از توسعه پایدار دور می شود.

وی تصریح كرد: یكی از استراتژی ها برای توسعه پایدار، تغییر الگوی زندگی است، رشد مصرف گرایی مثالی است كه نشان می دهد در گذشته نیاكان ما صرفه جویی میكردند، نان دور ریخته نمی شد و نهایتا غذای پرنده بود ، الگوی مصرف را باید تغییر دهیم، همیشه فناوری پاسخگوی نیاز بشر و توسعه پایدار نیست، بلكه اگر توامان به كارگرفته نشود، شاهد جریانات طبیعی نخواهیم بود .

دكتر جهانگیری گفت: برخی امارها نشان می دهد، روش های علمی و نوآوری ها متناسب با اقلیم كشور نبوده و به جا به كار گرفته نشده است، موضوع ذخیره سازی آب در گذشته بوده و موفق هم بوده، پس باید تلفیق دانش بومی و فناوری را درنظر داشته باشیم تا درگیر بحران نشویم .

وی افزود: بحث توسعه پایدار از سال 1972 میلادی و از كنفرانس محیط زیست استكهلم آغاز شد و در سال 1987 در كمیسیون دیگری پایه و اساس توسعه پایدار ادامه یافت و در سال 1992 در كنفرانس ریو مطرح شد و علت استمرار برنامه های توسعه پایدار این است كه منابع محدود است .

دكتر جهانگیری همچنین گفت: با گسترش فناوری ها، محیط زیست را تخریب می كنیم و تمام تلاش بحث توسعه پایدار، حفظ منایع برای نسل های آتی است.

وی افزود: مفروضات زیر بنایی توسعه پایدار نظیر یكپارچگی اقتصاد و محیط است و عدالت اجتماعی، تعهد نسل ها، حفاظت از محیط زیست، ارتقای زندگی و مشاركت احاد جامعه اعم از حاكمیت و مردم نیز ابعاد دیگر آن هستند.

دكتر جهانگیری در پایان سخنانش ادامه داد: پیوند فناوری و روش های متناسب اقلیم، موضوعی است كه در توسعه پایدار حائز اهمیت است و باید در بحث مدیریت خطر حوادث و بلایا در گام های نخستین برای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

در ادامه، متخصصان و دانشجویان شركت كننده در این پنل پیرامون موضوع توسعه پایدار براساس مدیریت خطر، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ
   تاریخ: ۰۲:۰۸ - ۲۱/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۲۶