دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

روش هایی خانگی برای كاهش استرس و اضطراب
 
همه ما به نوعی استرس را تجربه می كنیم، ولی نوع مزمن تا شدید آن وقتی به شكل اضطراب درمی آید، غیرعادی و مشكل ساز است؛ بنابراین مراقبت از خود و بویژه مراقبت از "سلامت روان"، امری مهم در طول زندگی هر فرد محسوب می شود.
روش هایی خانگی برای كاهش استرس و اضطرابعكس تزیینی است. به گزارش ایسنا، ایجاد تغییرات ساده در نحوه زندگی، نیازی به صرف هزینه های گزاف و زمان زیادی ندارد و می توان حتی با انجام راهكارهای ساده نیز قدمی در جهت ایجاد تغییراتی در زندگی برداشت. این موضوع از آن نظر حائز اهمیت است كه بر اساس اعلام وزارت بهداشت طی سال های اخیر بویژه پس از شیوع كرونا شاهد افزایش شیوع اختلالات روانپزشكی بوده ایم؛ بنابراین مهم است كه بتوان با روش هایی آسان سعی بر كاهش اختلالات شایع روانپزشكی داشت.

البته باید توجه كرد كه خدمات وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان به شكل رایگان در شبكه های بهداشتی ارائه می شود. خدماتی نظیر آموزش و پیشگیری برای جمعیت عمومی، غربالگری و ارائه خدمات درمانی به كسانی كه غربالگری آنها مثبت شده باشد و ارائه خدمات روانشناسی به طیف دیگر افراد غربال شده جزئی از این خدمات است. درعین حال خدمات آموزش و پیشگیری در زمینه خودمراقبتی، توانمندسازی در زمینه پیشگیری از بروز اختلالات روانپزشكی، اختلال اعتیاد، خودكشی و توانمندسازی در زمینه مهارت زندگی، مهارت فرزندپروری، غربالگری افرادی كه ممكن است مشكلاتی از جنس اعتیاد یا خشونت خانگی داشته باشند به همه گروه های سنی ارائه می شود.

بر این اساس و بنابر اعلام معاون فنی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در صورت مثبت شدن نتیجه غربال، خدمات درمانی و دارویی برای افراد از طریق پزشك آغاز می شود و در صورتی كه فرد نیاز به خدمات مشاوره داشته باشد، این خدمات توسط كارشناسان سلامت روان كه در مراكز جامع خدمات سلامت فعال هستند، بر اساس پروتكل تعریف شده ارائه می شود. این خدمات روانشناسی مشمول كودكانی كه اختلال بیش فعالی دارند، كسانی كه افسردگی و اضطراب دارند، مبتلایان به بیماری های وسواس، مبتلایان به اختلال دو قطبی و... می شود. تمامی این خدمات كه توسط روانشناسان انجام می شود در سیستم بهداشتی رایگان است اما ویزیت پزشك بر اساس تعرفه های دولتی محاسبه می شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

افزایش شیوع برخی اختلالات روان در كشور/ اعلام جزییات خدمات رایگان روانپزشكی

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت البته برای جلوگیری از اضطراب های متداول در زندگی كه هنوز نیازی به درمان های دارویی ندارند، می توان از راهكارهای در پی گفته شده نیز استفاده كرد:

_ مصرف اسیدهای چرب امگا 3: شواهدی وجود دارد كه نشان می دهد مصرف اسیدهای چرب امگا3 علائم اضطراب را تسكین داده و منجر به كاهش سطوح مواد شیمیایی مرتبط با استرس از جمله آدرنالین و كورتیزول می شود. ماهی، تخم كتان، گردو و ... منابع بزرگ اسیدهای چرب امگا3 هستند. همچنین طبق تحقیقات، دانش آموزانی كه 2.5 میلی گرم در روز از تركیب اسیدهای چرب امگا سه به مدت 12 هفته استفاده می كنند، اضطراب كمتری از دانش آموزانی دارند كه قرص آرام بخش می خورند.

_ قرار گرفتن در معرض نور خورشید: بهترین راه طبیعی برای كاهش اضطراب، قرارگیری در معرض نور خورشید است. جذب ویتامین D از راه نور خورشید باعث كاهش علائم افسردگی و اضطراب می شود. حتی مشخص شده كسانی كه زیر نور آفتاب و در فضای باز پیاده روی می كنند، سطح هورمون های استرس شان نسبت به كسانی كه در باشگاه های ورزشی فعالیت بدنی دارند، بسیار پایین تر است. قرارگیری روزانه 21 دقیقه در معرض نور آفتاب برای جذب ویتامین D و كاهش اضطراب توصیه می شود.

_ فعالیت بدنی: افزایش تولید اندورفین ناشی از ورزش با احساس خوب و افزایش خلق و خوی مرتبط است. اگر بر اساس یك برنامه مشخص و منظم ورزش كنید، اعتماد به نفس تان افزایش می یابد و احساس سلامت بیشتری می كنید. از جمله دلایل اضطراب، بیماری و چاقی است كه در اثر ورزش كردن هر دو آنها از بین می روند.

_ پرهیز از كافئین: كافئین اگرچه منجر به افزایش انرژی می شود ولی می تواند به همان میزان شما را عصبی و مضطرب كند. به جای مصرف مداوم كافئین موجود در قهوه، شكلات و نوشابه می توانید چای سبز را امتحان كنید. محققان ثابت كرده اند اِل_تیانین موجود در چای سبز، موجب كنترل تپش قلب و فشار خون و در نتیجه كاهش اضطراب می شود.

_ بررسی رژیم غذایی: كمبود ویتامین ب 12 منجر به ایجاد اضطراب می شود؛ اتفاقی كه بین گیاه خواران بیشتر می افتد. این ویتامین بیشتر در محصولات حیوانی یافت می شود. مصرف بیش از حد كافئین، الكل و قندهای افزودنی نیز باید از دستور غذایی حذف شود. مطالعات همچنین نشان داده اند كه مصرف غذاهای فراوری شده و سرشار از چربی های اشباع و غذاهای سرخ شده، در نهایت منجر به افزایش حملات اضطراب خواهد شد.

_ مصرف غذاهای ضد اضطراب: در میان خوراكی های ضد اضطراب می توان به زغال اخته اشاره كرد. غلات كامل نیز سرشار از منیزیم و تریپتوفان است؛ تریپتوفان اسید آمینه ای است كه بدن آن را به سروتونین تبدیل می كند و همین روند با بهبود وضعیت خلق و خوی مرتبط است. جو نیز منجر به افزایش میزان سروتونین در بدن می شود و سرشار از فیبر برای تنظیم قند خون و افزایش خلق و خوی است. آووكادو، تخم مرغ، شیر و گوشت نیز همگی حاوی ویتامین های گروه ب برای جلوگیری از اضطراب هستند.

غذاهای دیگری كه منجر به كاهش هورمون استرس یعنی كورتیزول می شوند، عبارتند از ویتامین ث، اسیدهای چرب امگا 3، اسفناج و سایر سبزیجات برگ تیره به علاوه شكلات تلخ.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۳۳ - ۲۳/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸