دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

مازندران رتبه دوم جمعیت سالمندی كشور/ بی رغبتی جوانان برای ازدواج و تشكیل خانواده
 
استان مازندران با قرار گرفتن در رتبه بالای پیری جمعیت به مرز هشدار در این بخش رسیده است.
استان مازندران با قرار گرفتن در رتبه بالای پیری جمعیت به مرز هشدار در این بخش رسیده است.

مازندران رتبه دوم جمعیت سالمندی كشور/ بی رغبتی جوانان برای ازدواج و تشكیل خانواده
به گزارش خبرنگار ایلنای مازندران، روند تغییرات جمعیتی پدیده ای اجتناب ناپذیر است و ایران هم با سرعت در حال پیری جمعیت است و در این بین استان مازندران، دارای رتبه های بالای كشوری در پیری جمعیت است و با توجه به روند پیش رو باید برنامه ریزی های متناسب با پیری جمعیت انجام شود.

در سالهای اخیر با توجه به مشكلات معیشتی و اقتصادی، جوانان رغبت زیادی برای ازدواج ، تشكیل خانواده و فرزندآوری ندارند و همین امر باعث شده كه شاهد افزایش سن سالمندی در جامعه باشیم و این امر می طلبد تا راهكار مناسبی برای برون رفت از مشكلات، توجه به فرزندآوری و سالمندی جامعه ارائه شود.

به گفته فریبا بریمانی، مدیركل بهزیستی مازندران، 13 درصد جمعیت استان سالمند هستند و استان مازندران رتبه دوم جمعیت سالمندی كشور را داراست و برهمین اساس سیاستگذاران، دولتمردان و متولیان امر می بایست با رویكردهای نوین و با هدف بهره مندی جامعه متناسب با نوع نرخ رشد سالمندی بمنظور ایجاد و تقویت فرهنگ سالمندی پویا، فعال و مولد، تلاش كنند.

وی گفت: تقویت مشاركت اجتماعی سالمندان، مدیریت اوقات فراغت، ورزش، بهداشت، سلامت، ارتقاء رفاه و وضعیت معیشتی، گسترش فضاهای آموزشی و توانبخشی سالمندی و برخورداری یكسان سالمندان از حقوق شهروندی باید سرلوحه اقدامات و برنامه های توسعه پایدار كشور قرار گیرد و برنامه ریزی مدون در راستای ارائه خدمات ویژه به سالمندان جهت دستیابی به اهداف برنامه ششم صورت گیرد.

بحرانی بودن نرخ جمعیت مازندران

از سوی دیگر سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران، وضعیت نرخ رشد جمعیتی استان را بحرانی توصیف كرد و عنوان كرد: باوجود پیری جمعیت، اكنون با وضعیت ناهنجاری در نرخ رشد جمعیت و جوانی جمعیت مواجه هستیم و باید تدابیر جدی برای حل این مشكل اجتماعی انجام شود.

براساس اعلام كارشناسان علوم اجتماعی و خانواده، مازندران با توجه به قرار گرفتن در سراشیبی سالمندی، نیازمند آسیب شناسی عمیق و مناسب است و دولت سیزدهم باید با برنامه ریزی مناسب در حوزه جوانی جمعیت به خصوص مسكن، امنیت شغلی و مشوق های حمایتی وارد شده تا با آسیب شناسی، از آسیب بیشتر اجتماعی جلوگیری شود.

فرهنگ سازی برای فرزندآوری گامی مهم برای جوانی جمعیت

یك كارشناس و مشاور خانواده، یكی از مهم ترین عوامل برای جوانی جمعیت را، فرهنگ سازی در راستای فرزندآوری دانست و گفت: باید در این راستا با تقویت برنامه های تشویقی برای جوانی جمعیت مازندران چاره اندیشی شود.

به گفته مهدوی، فرهنگ سازی در راستای فرزندآوری می تواند افزایش جمعیت جوان جامعه و نیروی كار را افزایش دهد كه در این راستا باید با استمرار در ارائه بسته های تشویقی جوانان را ترغیب به فرزندآوری كرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا افزود: در كنار فرزندآوری و افزایش جمعیت جوان باید با احترام به سالمندان و استفاده از تجارب ارزنده آنان از تجربیاتشان استفاده و زندگی سالم سالمندی را برایشان تعریف و اجرای كنیم.

این مشاور خانواده گفت: تلاش برای افزایش زندگی سالم در سالمندی، توجه به سلامت جسمی و روحی، تغذیه سالم و شركت در فعالیت های اجتماعی و گروهی می تواند تا حد بسیار بالایی برای داشتن زندگی سالم در سالمندی اثرگذار باشد.

وی افزود: رشد و پیشرفت هر جامعه ای در گرو جمعیت جوان فعال، اكتیو و پا به كار است و هرچه جمعیت جوان تر باشد پویایی بیشتر و امنیت بالاتری خواهیم داشت و لذا باید با تشویق جوانان به امر ازدواج و فرزندآوری، شاهد استحكام خانواده و در نتیجه افزایش روحی و روانی و جسمی و توسعه و پیشرفت جامعه اقدام كرد و در این راستا نیازمند همراهی دستگاه های مختلف در خصوص انجام وظایف مشخص شده و آسیب شناسی مناسب و اجرایی شدن مصوبات هستیم.

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۰۸:۴۳ - ۲۴/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۲