دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

بیماری لثه می تواند شما را به بیماری های دیگری مبتلا كند!
 
شمار رو به رشدی از شواهد خبر از این می دهد كه بیماری لثه می تواند افراد را مستعد ابتلا به بیماری های جدی دیگر كند. در این مطلب شماری از بیماری های مرتبط با بیماری لثه و نحوه ی ارتباط آن ها را با هم می خوانید.
شمار رو به رشدی از شواهد خبر از این می دهد كه بیماری لثه می تواند افراد را مستعد ابتلا به بیماری های جدی دیگر كند. در این مطلب شماری از بیماری های مرتبط با بیماری لثه و نحوه ی ارتباط آن ها را با هم می خوانید.

بیماری لثه می تواند شما را به بیماری های دیگری مبتلا كند!
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرادید از sciencealert، بیماری لثه جزو رایج ترین بیمای های مزمن انسانی است كه بین 20 تا 50 درصد مردم جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری زمانی ایجاد می شود كه پلاك یا لایه های چسبنده ای از باكتری ها روی دندان جمع می شوند. مراحل اولیه ی بیماری لثه قابل درمان و برگشت پذیرند (ژنژیویت یا التهاب لثه)، اما برخی افراد دچار شكل مخرب و مزمنی از بیماری لثه می شوند كه برگشت ناپذیرست.

1. بیماری آلزایمر

به گزارش فرادید، مطالعات و فراتحلیل های گسترده ی زیادی تایید كرده اند كه بیماری لثه در مراحل متوسط یا شدید آن بطور قابل توجهی با دمانس مرتبط است. برای نمونه، در یك مطالعه ثابت شد كسانی كه 10 سال به بیماری مزمن لثه مبتلا بودند 70 درصد بیشتر از افراد سالم با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مواجه هستند. تحقیقات رابطه ی میان بیماری لثه و افول شش برابریِ توانایی شناختی را هم اثبات كرده است.

در آغاز تصور میشد باكتری مستقیماً مسئول این ارتباط است. Porphyromonas gingivalis باكتریِ رایج در بیماری لثه ی مزمن را در مغز افرادی پیدا كرده اند كه از بیماری آلزایمر فوت شدند. آنزیم های باكتریایی سمی به نام gingipains هم یافت شدند كه تصور می شود با پیشگیری از خاموشی واكنش ایمنی و بنابراین طولانی كردن التهاب، بیماری لثه را تشدید كنند. با وجود این، مشخص نیست آیا باكتریِ درون مغز، واكنش ایمنیِ اصلاح شده یا عوامل دیگری از قبیل آسیبِ ناشی از التهاب سیستمیك توضیح این رابطه باشد. در هر صورت، مراقبت از بهداشت دهان می تواند یك راهِ كاهشِ خطر ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

2. بیماری های قلبی عروقی

بیماری قلبی عروقی نیز بدون تردید با بیماری لثه ارتباط دارد. در مطالعه ی بزرگی كه روی بیش از 1600 فرد بالای 60 سال انجام شد، ثابت شد ریسك نخستین حمله ی قلبی در افراد مبتلا به بیماری لثه تقریباً 30 درصد است. این ارتباط حتی پس از اصلاحِ بیماری های دیگر (از قبیل دیابت و آسم) یا سبك زندگی افراد (وضعیت سیگار كشیدن، تحصیلات و ازدواج) توسط دانشمندان، پابرجا ماند. در مطالعات اخیر نیز اثبات شده كه التهاب سیستماتیكِ ناشی از بیماری لثه مزمن سبب می شود سلول های بنیادی بدن گروهی از نوتروفیل ها (گلبول های سفید كروی شكل در خط دفاع اولیه) را تولید كند. این سلول ها ممكن است با آسیب زدن به سلول هایی كه شریان ها را می پوشانند و سبب تجمع پلاك ها می شوند به پوشش شریان ها آسیب بزنند.

3. دیابت نوع 2

بیماری لثه عارضه ی شناخته شده ی دیابت نوع 2 است، بنابراین دچار شدن به آن خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. در حال حاضر، پروسه هایی كه این دو بیماری را به هم ربط می دهند موضوع تحقیقات هستند و این احتمال وجود دارد كه التهاب ناشی از هر دو بیماری بر دیگری اثر بگذارد. برای نمونه، دیابت نوع 2 با افزایش التهاب لثه ها خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد. بیماری لثه به اختلال در سیگنال دهیِ انسولین و مقاومت به انسولین كه هر دو دیابت نوع 2 را تشدید می كنند، كمك می كند. در چندین آزمایش بالینی اثبات شد پاكسازی اساسی دندان ها می تواند قند خون بیماران دیابتی را برای چند ماه بهبود ببخشد و این نشانه ی وجود ارتباط میان این دو بیماریست.

4. سرطان ها

بیماری لثه با بسیاری از انواع سرطان هم ارتباط دارد. برای نمونه، بیمارانی كه سابقه ی بیماری لثه را گزارش كردند 43 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مری و 52 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان معده هستند. گزارشات دیگر حاكی از آنست كه خطر مبتلا شدن به هر نوع سرطانی در افراد مبتلا به بیماری مزمن لثه بین 14 تا 20 درصد بیشتر است. این گزارشات ابتلا به سرطان پانكراس را در این افراد 54 درصد بیشتر از سایرین تخمین زده اند.

روشن نیست كه اصلاً چرا چنین رابطه ای وجود دارد. به تصور برخی افراد این رابطه ناشی از التهاب است، چون التهاب هم عامل بیماری لثه و هم عامل سرطان است. التهاب محیطی را كه سلول ها برای سالم ماندن و عملكرد درست به آن نیاز دارند مختل می كند و عامل پیشرفت بیماری لثه و رشد تومور است.

بهبود سلامت لثه

بیماری لثه در مراحل اولیه ی آن قابل پیش گیری و برگشت پذیرست. برخی از عواملِ خطرِ بیماری لثه را نمی توان تغییر داد (مثلاً ژنتیك)، اما شما می توانید برای كاهش كلی خطر، سبك زندگی تان را تغییر دهید. برای مثال، كم كردن میزان مصرف شكر، اجتناب از تنباكو و الكل و كاهش استرس همگی برای كاهش خطر مفیدند. همچنین برخی از داروهای ضدافسردگی و داروهای فشار خون بالا ممكن است تولید بزاق را كاهش دهند و منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه شوند. بنابراین، كسانی كه این داروها را مصرف می كنند باید بیشتر احتیاط كنند، مثلاً برای افزایش تولید بزاق از ژل ها یا اسپری های خاص استفاده كنند یا هنگام مسواك زدن بیشتر احتیاط كنند.

البته، مهمترین كاری كه می توانید برای حفاظت از خودتان در برابر بیماری لثه انجام دهید اینست كه روزانه دو بار با خمیردندان فلوراید مسواك بزنید و از مصرف دهانشویه پس از مسواك زدن اجتناب كنید، حتی پس از مسواك زدن دهانتان را با آب نشویید تا اجازه دهید فلوراید روی دندان های شما باقی بماند. پاكسازی بین دندانی با كمك نخ دندان و معاینه ی منظم توسط دندانپزشك برای حفظ بهداشت دهان و دندان ضروریست.

برچسب ها
- بیماری ها

اخبار مرتبط نقش كدامیك در ابتلا به بیماری بیشتر است، سن یا ژنتیك؟
علت درد بالای شكم بعد از غذا خوردن چیست؟
5 عارضه چربی شكم
شیو ع بیماری با تغییرات آب و هوایی
3 عامل تهدیدكننده بهداشت عمومی در شهرها

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 1 + 2 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار آیا ممكن است كسی در اثر تصادف حافظه خود را از دست بدهد؟
التیام بخشیدن به ضربه های روحی
بهترین نوع كنجد كدام است؟
آبله مرغان از چه طریقی منتقل می شود؟
چگونه بدبینی خود را درمان كنیم؟!
ورزش هایی كه به درمان واریكوسل كمك می كند
بایدها و نبایدهای ام آرآی
چرا با افزایش سن كوچك می شویم؟
همه چیز درباره دانه كتان به عنوان بمب لاغری
بهترین فاصله زمانی غذا خوردن برای كاهش وزن
روش هایی خانگی برای كاهش استرس و اضطراب
نسخه طب سنتی برای كبد چرب
آیا مطالبه گری دانش آموزان اختلال روانی تشخیص داده می شود؟
چه طور از بچه ها در برابر خشونت مراقبت كنیم؟
چكاپ بدن از روی چشم ها
آموزش های تاب آوری در مدرسه
شیوع 60 درصدی بی دندانی در ایرانی ها/ كشیدن دندان ارزان ترین روش درمان!
تشدید خشكسالی در سال آبی جدید
خانه نشینی معلولان به علت گرانی تجهیزات توانبخشی
ارتباط استرس در طول عمر و افزایش ریسك ابتلا به سرطان

پیشنهاد سردبیر استرس چگونه بر اشتها اثر می گذارد؟ استرس چگونه بر اشتها اثر می گذارد؟ به نظر می رسد استرس مزمن با مصرف غذاهای پركالری، پرشكر و پرچرب ارتباط بیشتری داشته باشد در حالی كه استرس شدید با از بین رفتن اشتها و ایجاد حسِ «سفتی شكم» همراه باشد البته این قاعده قطعی نیست. كنترل اشتها كار پیچیده ایست. این كنترل تا حد قابل توجهی توسط هورمون های گرسنگی نظیر گرلین و لِپتین انجام می شود.

چگونه بدبینی خود را درمان كنیم؟! چگونه بدبینی خود را درمان كنیم؟! شاید اگر از ما بپرسند كه فردی خوش بین یا بدبین هستیم سریعاً خودمان را خوش بین و حتی واقع بین جلوه دهیم و هر جور شده، از برچسب بدبینی دوری كنیم ولی واقعیت این است كه در بسیاری از شرایط، اتفاقات و عملكرد آدم های اطراف مان را با عینك بدبینی می نگریم.

بایدها و نبایدهای ام آرآی بایدها و نبایدهای ام آرآی قرار است به مدت 20 تا 30 دقیقه در محفظه دستگاه ام آرآی كه شبیه تونل تنگ و باریكی می ماند كاملا بی حركت باشید و از صدای دستگاه و حركت تخت هم هراسی به دل راه ندهد تا تشخیص دقیقی از بیماری تان با بهره گیری از تصاویر ام آرآی ممكن شود.

التیام بخشیدن به ضربه های روحی التیام بخشیدن به ضربه های روحی اگر شما یك تجربه آسیب زا داشته اید، ممكن است به مبارزه با احساسات ناراحت كننده، خاطرات ترسناك، و یا احساس خطر دچار شوید یا شما ممكن است احساس بی حسی، كرختی، ناراحتی و انزوا داشته باشید و قادر نباشید به افراد دیگر اعتماد نمایید.

نسخه طب سنتی برای كبد چرب نسخه طب سنتی برای كبد چرب یك متخصص طب سنتی گفت: كبد چرب ناشی از پُرشدگی مواد اضافه در كبد است و هنگامی كه تناسب بین ورود، مصرف و دفع مواد غذایی از بین می رود، این بیماری به وجود می آید.

راهكاری كه از موهای شما در استخر محافظت می كند راهكاری كه از موهای شما در استخر محافظت می كند  بر كسی پوشیده نیست كه شنا می تواند فعالیتی شاداب و لذت بخش باشد. شنا نه تنها می تواند به آرامش و خنك شدن شما كمك كند بلكه می تواند یك تمرین هوازی عالی نیز باشد؛ با این حال، همانطور كه مشخص است، شنا كردن و گذراندن زمان بیش از حد در استخر چند جنبه منفی دارد.

چكاپ بدن از روی چشم ها چكاپ بدن از روی چشم ها در حالی كه ممكن است فكر كنید تغییرات چشمی فقط به مشكلات و عارضه های مخصوص به این عضو حساس و حیاتی محدود می شود اما متخصصان سلامت می گویند این تغییرات حتی در مواردی می توانند شما را از ناراحتی ها و مشكلاتی در سایر اعضا مانند كلسترول بالا یا حتی سكته مغزی آگاه كنند.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار 10 علامت آرتریت روماتوئید كه نباید از آنها چشم پوشی كرد
چه مواردی باعث ریفلاكس در معده می شود ؟
سكان زندگی را محكم بگیر
احتمال طغیان های متعدد آنفلوآنزا و خیزش بیماری های تنفسی در پاییز و زمستان
كووید 19 برای بیماران قلبی خطرناك تر است
جدیدترین آمار مبتلایان و فوتی های كرونا در جهان
سیر نزولی ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از كرونا در كشور
فواید ماده معدنی ید برای پوست

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۰۶:۱۹ - ۲۴/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸