دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

غربالگری پوكی استخوان زنان
 
غربالگری پوكی استخوان زنان همدان به زودی آغاز می شود
درهمدان
غربالگری پوكی استخوان زنان
غربالگری پوكی استخوان زنان همدان به زودی آغاز می شود
غربالگری پوكی استخوان زنانبه گزارش خبرگزاری صداو سیما مركز همدان،
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به ضرورت غربالگری پوكی استخوان زنان همدان گفت: به زودی برنامه غربالگری پوكی استخوان در زنان بالای 50 سال از شهرستان بهار آغاز خواهدشد.
غربالگری پوكی استخوان زنان همدان به زودی آغاز می شود

راضیه السادات میرمعینی؛ افزود: پوكی استخوان، یك بیماری خاموش نامیده می شود، چون در مراحل اولیه بی علامت بوده و همین امر تشخیص را با مشكل مواجه می كند.

وی با بیان اینكه پوكی استخوان به كاهش توده استخوانی و ضعیف و سست شدن بافت استخوان گفته می شود كه این حالت سرانجام به شكستن استخوان منتهی خواهد شد گفت: هنگامی كه پوكی استخوان رخ می دهد فضای بین تیغه های داخلی استخوان بزرگتر شده و استخوان تو خالی می شود، بدین ترتیب استخوان ها نازك و شكننده شده و با كوچكترین ضربه و یا حتی خودبخود می شكنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان تصریح كرد: با توجه به همه گیری بیماری كرونا یكی از معضلاتی كه آثار ماندگاری برای همه گروه های سنی و جنسی باقی خواهد گذاشت مسئله كم تحركی به عنوان یكی از مهمترین عوامل مستعد پوكی استخوان است.

بیشتر بدانیم:

همچنین شیوع پوكی استخوان در زنان بیشتر از مردان بوده و در سن 60 سالگی نیمی از خانم های سفیدپوست دچار كاهش توده استخوانی یا پوكی استخوان هستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به سابقه خانوادگی در بیماری پوكی استخوان گفت: وراثت بر تراكم استخوانی و سرعت كاهش آن اثر دارد، در سفیدپوستان این بیماری بیشتر دیده می شود.

میرمعینی با بیان اینكه ابتلا به برخی از بیماری ها نیز از دیگر عوامل پوكی استخوان است افزود: بیماری هایی نظیر پركاری غده تیروئید، بیماری غده پاراتیروئید (پركاری یا كم كاری)، كم كاری غدد جنسی و بیماری غدد فوق كلیوی (كم كاری یا پركاری) از عوامل بیماری است.

همچنین مصرف سیگار می تواند بر ایجاد و تشدید پوكی استخوان موثر باشدو بی حركتی طولانی مدت می تواند فرد را در معرض ابتلا به پوكی استخوان قرار دهد.

غربالگری پوكی استخوان زنانقرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم آفتاب، استفاده از مكمل های ویتامین D، نكشیدن سیگار، مصرف نكردن نوشیدنی های حاوی الكل، ورزش و شیوه زندگی و تغذیه خوب می تواند از این بیماری پیشگیری كند.

همچنین درمان های غیر دارویی این بیماری اصلاح شیوه زندگی، مصرف كلسیم و ویتامین D، تغذیه سالم، ورزش، فیزیوتراپی، جلوگیری از زمین خوردن در افراد سالمند، عدم مصرف الكل، حمایت های جسمی، روحی و روانی و دوری از سیگار است.
   تاریخ: ۱۸:۱۷ - ۲۹/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۱