دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

برنامه نهضت آموزش زبان اشاره در كردستان برگزار شد
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: در راستای توسعه عدالت آموزشی و فرصت های برابر برنامه نهضت آموزش زبان اشاره در سطح تكمیلی برگزار شد.
برنامه نهضت آموزش زبان اشاره در كردستان برگزار شد طالب محمدی در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: در راستای توجه به حقوق شهروندی و ملی افراد با آسیب شنوایی، دوره ضمن خدمت آموزش زبان اشاره در سطح تكمیلی برای 124 نفر عوامل اجرایی وآموزشی مدارس استثنایی در بستر فضای مجازی و30 نفر از اولیای دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان به صورت حضوری برگزار شد.

وی با بیان اینكه كردستان دومین استان مجری در سطح كشور در اجرای این برنامه بود، افزود: دو دوره 40 ساعته با هدف كمك به بهبود و تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی معلمان، مدیران، معاونان مدارس استثنایی و یك دوره 30 ساعته برای اولیای دانش آموزان دارای آسیب شنوایی برگزار شد.

محمدی گفت: این دوره با هدف اجرایی شدن بسته تحولی مدرسه انطباقی، برنامه های عملیاتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور و توجه به عدالت آموزشی جهت تسهیل فرآیند ارتباط جامعه ناشنوایان با دنیای اطراف برگزار گردید.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأكید بر اینكه یكی از سخت ترین معلولیت ها ناشنوایی است، تصریح كرد: قرار است آموزش ها را ارتقا دهیم تا همگان بتوانند با فرد دچار آسیب شنوایی ارتباط برقرار كنند و ناشنوایان از تعاملات اجتماعی محروم نباشند.

محمدی با بیان اینكه جامعه نسبت به ناشنوایان ونوع معلولیتشان شناخت كمی دارد، كاهش یادگیری مهارت های اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و كناره گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشكلات عمده ای عنوان كرد كه فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینه های بالای توانبخشی با آن مواجهه می شود.

وی با بیان اینكه با تشخیص به موقع ومداخله بهنگام می توان عوارض كم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند ، تصریح كرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی های او یاری رسان باشد.

محمدی با بیان اینكه معلولیت مشكل فرد نیست بلكه اساسا مشكل جامعه است، افزود: افراد باآسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند ومتاسفانه چالش های اجتماعی، روانشناختی وعملكردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می دهد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۵۹ - ۲۸/۰۷/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۰