دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

عواملی كه باعث می شود صبح ها سخت بیدار شوید
 
اختلال پرخوابی می تواند بر عملكرد روزانه شما تاثیر منفی بگذارد پس بهتر است با تغییر سبك زندگی تان آن را كنار بگذارید.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خواب كافی شبانه برای شما لازم است تا عملكرد های تان چه در محل كار و چه در خانه خوب باشد، اما بیش از حد خوابیدن شما را دچار مشكلاتی می كند. این عادت، هایپرسومنیا یا اختلال پرخوابی نام دارد كه به معنی ساعت های بسیار طولانی خوابیدن است. اگر فكر می كنید به طور افراط گونه ای به خواب نیاز دارید، باید به پزشك مراجعه كنید، چون اگر پرخوابی تبدیل به عادت شود، رفع آن دشوارتر خواهد بود. در ادامه به شما می گوییم چه عادت هایی می تواند باعث پرخوابی تان شود.

استرس زیاد
استرس زیاد در محل كار یا دانشگاه یا در روز های پرمشغله در خانه، می تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی خسته كننده باشد. وقتی شما استرس دارید یا نگرانید، بر الگوی خواب تان اثر می گذارد. شاید احساس خستگی كنید، اما نتوانید بخوابید، یا نیمه شب با اضطراب و نگرانی از خواب بیدار شوید. سعی كنید راه هایی برای كاهش استرس خود پیدا كنید.

بهداشت نامناسب خواب
رعایت بهداشت خواب تفاوت بزرگی در كیفیت خواب تان ایجاد می كند. علایمی كه نشان می دهد، بهداشت خواب ندارید:
به طور مرتب خمیازه كشیدن
احساس كم تحمل بودن
خواب آلودگی طی روز
به خواب رفتن در حالت نشسته
متخصصان توصیه می كنند برای حفظ بهداشت خواب:
یك ساعت قبل از خواب، نور های آبی اسكرین ها را خاموش كنید.
نزدیك به زمان خواب غذا نخورید.
چند ساعت قبل از خواب كافئین مصرف نكنید.

دیروقت غذا خوردن
دیروقت شام خوردن یا آخر وقت ریزه خواری كردن در توانایی شما در به خواب رفتن و در خواب ماندن اختلال ایجاد می كند. وقتی شما نزدیك به زمان خواب تان غذا می خورید، سوخت و ساز بدن تان كند می شود و گوارش را دشوار می كند. درضمن، اگر چیز هایی مثل شكلات یا محصولات كافئین دار مصرف كنید، باعث می شود نیمه شب از خواب بیدار شوید. این موارد باعث می شود صبح دیروقت از خواب بیدار شوید.

مصرف برخی دارو ها
یك عامل دیگر كه باعث می شود زیاد بخوابید مصرف داروست. برخی دارو ها می تواند در خواب تان اختلال ایجاد كند:
آنتی هیستامین ها
شل كننده های عضله
دارو های ضدافسردگی
كورتیكواستروئید ها
مهاركننده های بتا

اگر هر یك از این دارو های گفته شده را مصرف می كنید و خواب خوبی ندارید با پزشك تان این موضوع را مطرح كنید.

آپنه خواب
وقتی شب بار ها از خواب بیدار می شوید، عجیب نیست كه صبح زیاد بخوابید. آپنه خواب یك اختلال خواب است كه باعث می شود تنفس تان در خواب چندین بار متوقف شود. با صدای بلند خروپف كردن و احساس خستگی روز بعد می تواند به این معنی باشد كه آپنه خواب دارید. علت های آپنه خواب شامل موارد زیر است:
اضافه وزن داشتن
باریك بودن راه های هوایی
سیگار كشیدن
بالا بودن سن
گرفتگی بینی

زیاده روی در مصرف كربوهیدرات ها
خوردن كربوهیدرات زیاد می تواند قند خون را بالا ببرد و برای مدت كوتاهی به شما انرژی بدهد و باعث شود بعد از آن احساس خستگی كنید. محصولات لبنی، ذرت، حبوبات، مواد قندی مانند آب نبات و میوه هایی مانند موز و سیب پركربوهیدرات به شمار می آیند. این تولید انرژی و خستگی بعد از آن، خواب را دچار اختلال می كند.

افسردگی
افسردگی چیزی است كه می تواند موجب خواب زیاد شود. اگر دچار افسردگی هستید، این عارضه می تواند شب ها شما را بیدار نگه دارد و باعث شود صبح تا دیروقت بخوابید. دیر شدن زمان انجام كار های روزانه به دلیل تا دیر وقت خوابیدن بیشتر احساس افسردگی به شما می دهد و مضطرب تان می كند. اگر فكر می كنید دچار افسردگی هستید، به پزشك یا درمانگر مراجعه كنید.

تهویه نامناسب هوا
تهویه نامناسب هوای اتاق خواب در شب می تواند بر توانایی شما برای به خواب رفتن و صبح از خواب بیدار شدن اثر بگذارد. اگر اتاق خواب تان گرم و دم كرده باشد، شما را بیدار نگه خواهد داشت. همچنین مطمئن شوید كه اتاق خوابتان CO2 نداشته باشد. شب ها پنجره ها را باز یا فن را روشن كنید تا هوای اتاق خواب تان به گردش دربیاید.

منبع: خراسان
   تاریخ: ۰۶:۱۲ - ۰۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۹