دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

10 درصد جمعیت كشور سالمند هستند
 
رضایی گفت: با كوچك شدن خانواده ها جایگاه سالمندان تنزل یافت كه این انزوا موجب تحلیل جسمی و روحی سالمندان می شود.
یوسف رضایی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران در مورد چالش و بحران سالمندی گفت: سالمندآزاری تنها به معنی تنبیه وآزار و اذیت سالمند نیست وقتی به شرایط زیستی، رفاهی، روحی، روانی، نظام سلامت و.. سالمند خدشه وارد شود سالمند آزاری صورت گرفته است.

وی افزود: در مسیر تغییرات جمعیتی متاسفانه سرعت زیادی در رابطه با تغییر فرهنگ و ارزش های كشور رخ داده و از زمانی كه سالمندان در جامعه موثر بودند و نقش تربیتی در تربیت فرزندان و نقش رفع اختلافات را داشتند و چشم و چراغ خانواده ها محسوب می شدند گذر كرده ایم.

رضایی گفت: با كوچك شدن خانواده ها جایگاه سالمندان نیز تنزل یافت و سالمندان دچار انزوا شدند و این انزوا موجب تحلیل جسمی و روحی سالمندان می شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با تاكید بر ضرورت اهمیت آموزش و آمادگی برای زندگی در دوران میانسالی و احترام به سالمندان بیان كرد: مهارت احترام به قشر سالمند و مسئولیت پذیری باید از كودكی آغاز شود.

وی اظهار كرد: در حال حاضر بر اساس آمار 10 درصد جمعیت كشور سالمندان هستند كه50 درصد هزینه های نظام سلامت كشور به سالمندان اختصاص می یابد.

رضایی تصریح كرد: با توجه به روند افزایش جمعیت سالمندان كشور در 20 سال آینده كل بودجه نظام سلامت كشور باید به سالمندان اختصاص یابد كه این آمار برای برنامه ریزان و سیاستگذاران كشور یك هشدار جدی محسوب می شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران بیان داشت: در مورد سن سالمندی از 40 سالگی تا 60 سالگی دوره میانسالی و از 60 تا 75 سالگی دوره سالمند جوان، از 75 تا 90 سالگی دوره سالمند میان سال و از 90 سال به بالا سالمندكهنسال نامیده می شود.

وی با بیان اینكه متاسفانه در كشور برای سالمندی جمعیت كاری انجام نشده است و دستگاه های متولی تكلیف خود را با موضوع سالمندی جمعیت كشور مشخص نكرده اند بر ضرورت تشكیل شورای سالمندی تاكیدكرد و بیان كرد: باید دستگاه های متولی حوزه سالمندی تكلیف خود را با موضوع سالمندی قبل از اینكه تبدیل به ابر بحران شود مشخص كرده و برای رفاه، نظام سلامت، بیمه سالمندان و نیاز های ویژه این قشر تدوین و اجرای برنامه های راهبردی را در دستور كار قرار دهند.

منبع : رادیو گفت و گو
   تاریخ: ۰۷:۵۲ - ۰۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۸