دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

بیماران دارای بیماری های سیستم عصب مركزی را برای داشتن زندگی مستقل آماده می كنیم
 
رئیس بخش كاردرمانی بیمارستان توانبخشی رفیده:

بیماران دارای بیماری های سیستم عصب مركزی را برای داشتن زندگی مستقل آماده می كنیم

رئیس بخش كاردرمانی بیمارستان توانبخشی رفیده در آستانه روز جهانی كاردرمانی (27 اكتبر)، گفت: با انجام فعالیت های كاردرمانی، بیماران دارای بیماری های سیستم عصب مركزی را كه دچار ناتوانی در زندگی روزمره می شوند، را برای داشتن زندگی مستقل و با كیفیت آماده می كنیم.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان توانبخشی رفیده، دكتر نازیلا اكبر فهیمی رئیس بخش كاردرمانی افزود: برای رسیدن به این كار روی اجزای حركتی و شناختی بیمار كار می كنیم. به عنوان مثال هدف ما در بیمار سكته مغزی (CVA) كه اختلال شناختی دارد و نصف بدن هم دچار ضعف حركتی شده، این است كه در زندگی روزمره مستقل شود، یعنی همانطور كه قبلا غذا می خورده غذا بخورد، همانطور كه قبلا حمام می كرده، حمام كند و... برای رسیدن به این امر قدرت عضله یا تن عضله و میزان دامنه حركتی رو افزایش می دهیم كه به آن آماده سازی بیمار گفته می شود، و بعد با ارائه برنامه های درمانی تخصصی فرد را به این مرحله می رسانیم.

دكتر اكبرفهیمی در ادامه به معرفی كاردرمانی بیمارستان پرداخت و بیان كرد: واحد كاردرمانی بیمارستان دارای سه بخش اصلی كاردرمانی شناختی، كاردرمانی بزرگسال و كاردرمانی حسی_حركتی كودكان است كه به بیماران بستری و سرپایی خدمات می دهد.

كاردرمانی شناختی، به بزرگسالان و اطفال ارائه خدمات می كند، كودكانی كه دچار عقب ماندگی ذهنی، سندرم داون، اختلالات یادگیری، اوتیسیم و اختلال توجه و تمركز و بیش فعالی هستند در این بخش تحت خدمات كاردرمانی قرار می گیرند.

بزرگسالانی كه از خدمات كاردرمانی بخش شناختی بهره می گیرند نیز شامل بیماران سكته مغزی (CVA)، پاركینسون، ام اس و مخصوصا ضربه مغزی (TBI) هستند كه طی ارزیابی غربالگری مشكلات بیماران استخراج میشه و بعد كه مشكلات مشخص شد با نظر پزشك و انجام ارزیابی های تخصصی تر، مدل های درمانی انتخاب و برنامه مداخله طراحی می شود.

در بخش حسی_حركتی كودكان، به تمام كودكانی كه دچار اختلال نورولوژیك ارتوپدی مثل كودكان CP، میلومننگوسل (نوعی بیماری و ناهنجاری مادرزادی كه در آن سیستم عصبی جنین به درستی تكامل پیدا نكرده است)، SMA (یك گروه از اختلالات ماهیچه ای-عصبی كه با تحلیل نورون های حركتی نخاع همراه بوده و سبب ضعف عضلانی می گردد) دیستروفی ها و اختلالات اسكلتی عضلانی هستند خدمات كاردمانی ارائه می شود به این صورت كه ابتدا ارزیابی جامع، بعد ارزیابی دقیق تر و سپس طراحی برنامه درمانی و اجرای مداخلات انجام می شود.

كاردرمانی بزرگسالان هم ویژه تمام بیماری های نورولوژی مانند بیماران سكته مغزی (CVA)، پاركینسون، ضایعات نخاعی، صدمات مغزی و ام اس است.

در بخش جراحی نیز، قبل از جراحی ارزیابی های لازم مثل دامنه حركتی، قدرت عضله، تن عضله، قدرت گرفتن دست، انجام می شود، بیمار جراحی می گردد و پس از ترخیص در بخش مربوطه بستری شده و خدمات درمانی دریافت می كند. همچنین پس از جراحی، اندازه گیری ابزارهای كمكی راه رفتن مثل عصا، واكر یا ویلچر، توسط كاردرمان انجام می شود.

رئیس بخش كادرمانی درباره مدت زمان ارائه خدمات به بیماران گفت: بیماران بستری تا زمان تجدید دوره از خدمات بهره مند می شوند و بیماران سرپایی كه دارای اختلالات نورولوژیك یا ارتوپدی باشند با داشتن برگه ارجاع از طرف پزشك می توانند تا ده جلسه از خدمات كادرمانی استفاده كنند، ضمن اینكه برای بیمار سرپایی خدمات روانپزشكی ارائه داده نمی شود.

سیستم ارجاع صحیح در میزان بهبودی بیمار تاثیر زیادی دارد

دكتر اكبرفهیمی در ادامه سخنانش میزان بهبودی بیماران را منوط به سطح ضایعه و مراجعه به هنگام فرد ،دانست و گفت: سیستم ارجاع صحیح در میزان بهبودی بیمار تاثیر زیادی دارد، برای مثال اگر كودك دچار فلج مغزی از بدو تولد از خدمات كاردرمانی برخوردار باشد، می تواند در حد قابل توجهی یاد بگیرد كه چگونه به مشكلات خود غلبه كند و زندگی مستقلی داشته باشد و به این ترتیب خانواده هم دچار مشكلات اساسی نشود، اما اگر دریافت خدمات به تعویق بیافتند، كیفیت زندگی و امر استقلال با مشكل مواجه می شود و تضادهای درون خانواده نیز ممكن است بزرگ تر شود.

وی افزود: مداخلات كاردرمانی، مداخلاتی است كه بیمار را در كل نگاه می كند و تنها خود فرد را در نظر نمی گیرد بلكه مراقبین، خانواده، محیط و جامعه ای كه فرد در آن قرار گرفته است را می بیند و برای آن برنامه دارد. اینكه فرد تا چه میزان می تواند كیفیت زندگی خود را ارتقا دهد بستگی به تمام این موارد دارد كه در كنترل باشند یا حداقل راه حلی برای آن باشد تا بتوان فرد را به وضعیت مناسب رساند.

سطح آموزشی گروه كاردرمانی دانشگاه، سطح آموزشی بین الملی كاردرمانی است.

استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی گروه كاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی سطح آموزشی گروه كاردرمانی را مطلوب ارزیابی كرد و گفت: خوشبختانه در این گروه آموزشی تلاش زیادی شده و سطح آموزشی كاردرمانی به حدی بالا رفته كه توانسته است در جمع 11 دانشگاه ایرانی مانند شهید بهشتی، ایران و تهران كه عضو فدراسیون جهانی كاردرمانی هستند، قرار بگیرد و از سطح آموزشی بین المللی كاردرمانی برخوردار باشد.

وی افزود: گروه آموزشی كاردمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پیشرو در انجام پروژه های ملی در سطح كشور است، به عنوان مثال بازنگری برنامه های آموزشی هر سه مقطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری از گروه آموزشی این دانشگاه شروع شد، برای اولین بار صلاحیت بالینی برای كاردرمان ها در دانشگاه ما تدوین شد، گر چه هنوز تصویب نشده است. سند توانمندی های كارشناسان كاردرمانی، توسط گروه آموزشی كاردرمانی تدوین شده كه در شرف نهایی شدن است، استانداردهای توانبخشی برای بیماری هایی مثل ام اس، سكته مغزی، اتیسم، فلج مغزی در سطح كشور با كمك اعضای هیات علمی دانشگاه انجام شده است و بیشترین اعضای بورد كاردرمانی در كشور از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی هستند.

دكتر اكبرفهیمی در پایان این گفت وگو، به عدم پوشش بیمه ای خدمات كاردرمانی اشاره كرد و گفت: این عامل سبب می شود برخی از افراد نتوانند از خدمات كاردرمانی استفاده كنند و امیدواریم در آینده نزدیك این مشكل رفع شود تا همه بیماران بدون نگرانی های مالی بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: شاهی
   تاریخ: ۰۲:۵۹ - ۰۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۲۲۸