دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

برای اولین بار، پنل " توانبخشی " در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور برگزار شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

برای اولین بار، پنل " توانبخشی " در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور برگزار شد

برای اولین بار، پنل " توانبخشی " با سخنرانی دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور برگزار شد.

دكتر خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (چهارشنبه) در هیات رئیسه اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور و در پنل توانبخشی، طی سخنانی، خلاصه ای از وضعیت توانبخشی كشور، توصیه های مربوطه، چالش ها، اهداف، سیاست ها و رویكردهای كلان حوزه توانبخشی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر خانكه در ابتدای سخنانش به عنوان میزبان روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور، ضمن تشكر از حضورهمه شركت كنندگان، به همزمانی برگزاری اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشكی با فرارسیدن سی امین سال تاسیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اشاره كرد و آن را به فال نیك گرفت.

وی در ادامه، گفت: مطالعات مختلفی طی 30 سال گذشته در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی انجام شده كه منجر به تولید شواهد خلاصه های سیاستی شده است و این خلاصه های سیاستی، توصیه هایی را برای مسئولان نظام سلامت داشته كه خدمتشان ارسال شده است.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اشتغال به تحصیل حدود دو هزار دانشجو در این دانشگاه كه 60 درصد آنان را دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی تشكیل می دهند، افزود: منابع جدید و سازمان جهانی بهداشت معتقد است كه خدمات توانبخشی، یك فلسفه است. فلسفه ای كه كمك می كند، انسان هایی كه دارای معلولیت هستند، بتوانند زندگی مستقل داشته باشند و از امكانات جامعه بهره مند بشوند.

دكتر خانكه در جمع معاونان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور با تاكید بر این نكته كه مسئولیت توانبخشی به نظام سلامت سپرده شده است، گفت: نظام سلامت موظف است كه خدمات سلامتی و توانبخشی با كیفیت و با هزینه مناسب را در دسترس مردم قرار بدهد.

وی با طرح این سئوال كه چرا نیاز به خدمات توانبخشی، بیشتر شده است؟، افزود: چون خوشبختانه " امید به زندگی " بعد از انقلاب مبارك اسلامی افزایش یافت و علاوه بر آن، روند رو به رشد جمعیت سالمندی، تغییر الگوی بیماری های واگیر و غیرواگیر را داریم، البته مصدومیت های ناشی از حوادث ترافیكی را هم داریم كه بار زیادی را در محدودیت های ما ایجاد می كند، و لازم است كه این خدمات تبیین بشوند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خاطرنشان كرد كه هم اكنون، حدود 15 درصد مردم دنیا دارای معلولیت هستند و این رقم در ایران، 17 درصد است و حدود 30 درصد مردم دنیا نیازمند به خدمات توانبخشی هستند كه در ایران هم این رقم، حدود 30 درصد می باشد و حدود 25 درصد مردم نیز كه شامل اكثریت افراد این جمع می شود، از وسایل كمك تخصصی توانبخشی استفاده می كنند، و بنوعی همه افراد، مشتری خدمات توانبخشی هستند.

دكتر خانكه افزود: حدود 500 هزار جانباز عزیز هم داریم كه آنان هم به خدمات توانبخشی نیاز دارند و اكثر آنان هم اكنون به سنین سالمندی رسیده اند. ضمن اینكه با وجود 53 مخاطره شناخته شده در كشور، متاسفانه سالانه فقط حدود 18 هزار نفر در اثر حوادث ترافیكی، دچار معلولیت می شوند و 40 هزار نفر معلول دائمی از این حوادث برجای می مانند كه شامل گروه های سنی بین پنج تا 49 سال می باشند و متاسفانه دچار معلولیت دائم می شوند و برغم تلاشی كه برای جوانی جمعیت می شود، ما در این بخش، جوانان را از دست می دهیم.

وی همچنین به روند رو به رشد جمعیت سالمندی كشور اشاره كرد و اظهار داشت: جمعیت سالمندی ما حدود 10 درصد است كه حدود 20 سال آینده به 25 درصد می رسد و تقریبا همه سالمندان نیازمند خدمات توانبخشی می باشند. علاوه بر اینكه روزانه حدود 300 مورد سكته مغزی در كشور اتفاق می افتد كه سبب كم توانی یا ناتوانی این افراد می شود.

دكتر خانكه تاكید كرد كه خدمات توانبخشی خیلی وسیع هستند و ما از توانبخشی پزشكی داریم تا توانبخشی حرفه ای، توانبخشی آموزشی، مراقبتی و خدمات توانبخشی اجتماعی ، كه دستگاه های مختلفی در این زمینه ها كار می كنند، و این درحالی است كه ارائه خدمات توانبخشی پزشكی، بعهده نظام سلامت است كه غربالگری، تشخیص، ارجاع و خدمات سرپایی و خدمات بستری را بعهده دارد. بنابر این هماهنگ كننده خدمات سلامتی قاعدتا باید مقام عالی وزارت بهداشت باشد.

وی همچنین به چالش های حوزه توانبخشی اشاره كرد و گفت: در حال حاضر، متولی مشخصی برای حوزه توانبخشی در نظام سلامت دیده نشده است، درصورتی كه هم اكنون خدمات توانبخشی ادغام شده در پیشگیری سطح اول است كه البته هم اكنون معاونت درمان و جناب آقای دكتر كریمی زحمت این بخش را بعهده دارند. و در سطح ملی هم تولیت های چند گانه ای مانند سازمان بهزیستی، جمعیت هلال احمر، سازمان آموزش استثنایی، كمیته حضرت امام (ره) و بنیاد 15 خرداد داریم و سازمان های متعددی در حوزه توانبخشی درحال خدمت هستند.

دكتر خانكه افزود: نظام جامع اطلاعات توانبخشی نداریم، ما ثبت معلولیت ها را در كشور نداریم. بنابر این یك برآورد و یا پروفایلی از وضعیت توانبخشی كشور برای نیازمندان به خدمات توانبخشی وجود ندارد. منابع مالی توزیع متوازنی ندارد، پوشش بیمه ای نیز از خدمات توانبخشی، ضعیف است.

وی در عین حال از همكاری جناب آقای دكتر ناصحی رئیس سازمان بیمه سلامت كشور با حوزه توانبخشی تشكر كرد و اظهار داشت: بیمارستان ها و مراكز درمانی ما هر موقع نیاز به كمك ایشان و همكارانشان داشتند، حمایت كردند. ولی لازم است كه با زحمات ایشان، جناب آقای دكتر كریمی معاون محترم درمان و مقام عالی وزارت، پوشش بیمه ای گسترش پیدا كند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در مورد نظام آموزش توانبخشی نیز گفت: نظام آموزشی، متوازن نیست. متاسفانه تضاد منافع در آموزش توانبخشی داریم و تربیت نیروی متخصص توانبخشی به هیچ وجه متناسب با نیاز كشور نیست. لازم است كه ما در مناطق كمتر برخوردار كشور نیز آموزش توانبخشی در قالب دانشكده های توانبخشی و سلامت اجتماعی داشته باشیم.

دكتر خانكه، « عدم دسترسی عادلانه به خدمات توانبخشی، نبود نظام ارجاع در سیستم توانبخشی، عدم سیستم یكپارچگی در خدمات توانبخشی »، را از دیگر چالش های حوزه توانبخشی ذكر كرد و توضیح داد: همه حضار گاها، به مراكز فیزیوتراپی، كاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی فنی مراجعه كرده اند، اما این خدمات به هیچ عنوان خدمات ادغام شده و با برنامه ای نیست، بلكه اعتباربخشی، نظارت و استانداردی هم بخصوص برای مطب های خصوصی وجود ندارد.

وی همچنین یادآوری كرد كه خدمات توانبخشی، تخصصی است و وابسته به تجهیزات می باشد. تجهیزات متاسفانه گرانند، استاندارد نیستند، و بواسطه تحریم های بی رحمانه، وارد نمی شوند و خودبخود، برای افرادی كه ارائه دهنده این خدمات هستند و افرادی كه دریافت كننده خدمات می باشند، گران تمام می شود.

ادامه دارد ...

اخبار تكمیلی، متعاقبا اطلاع رسانی می شود

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۷:۰۵ - ۰۴/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۷۲