دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

اهداف، سیاست ها و رویكردهای حوزه توانبخشی در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور تبیین شد
 
توسط رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

اهداف، سیاست ها و رویكردهای حوزه توانبخشی در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور تبیین شد

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (چهارشنبه)، در ادامه سخنانش در پنل " توانبخشی " كه برای اولین بار در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی كشور برگزار شد، اهداف، سیاست ها و رویكردهای حوزه توانبخشی را تبیین كرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر خانكه در ارتباط با لزوم دسترسی همه آحاد جامعه به خدمات توانبخشی گفت: با توجه به اینكه اهداف نظام سلامت، ارائه عادلانه خدمات سلامت از جمله خدمات توانبخشی برای آحاد مردم است، بنابراین باید این امكان خصوصا در مناطق كمتر برخوردار برای همه اقشار مردم فراهم بشود و حتی در زمینه سواد سلامت مردم، باید كار شود تا مثلا، خانواده ها با آگاهی پیگیر مشكلات تكاملی و رشد كودكان خود باشند.

وی درباره سیاست های كلی نیز اظهار داشت: حتما نظام سلامت در مورد تولیت واحد در حوزه توانبخشی، فكر كند كه سیاستگذاری، برنامه ریزی، ارزشیابی و اعتباربخشی خدمات صورت بگیرد. ساختار متناظری در دانشگاه ها شكل بگیرد و هر فردی كه مسئولیت سیاستگذاری را بعهده دارد و هم اكنون در معاونت درمان است، حتما باید در شوراها مانند شورایعالی سلامت و امنیت غذا عضویت داشته باشد.

دكتر خانكه افزود: هماهنگی بین بخشی در توانبخشی بسیار مهم است. فعالیت هایی كه در توانبخشی انجام می شود، همه بصورت تیمی است و اصلا فردی نیست. یعنی تخصص های مختلف باید در كنار یكدیگر، نقشه درمان برای بیمار بنویسند كه در بیمارستان رفیده ما كه توانخواه حداقل 63 روز بستری می شود و یك فرد معلول كه عمری با معلولیت زندگی می كند نه یك دوره حاد، به خدمات تیمی نیاز دارند. به همین دلیل، رویكرد تیمی بسیار مهم است و صرفا اینكه یك بیمارستان فیزیوتراپ یا كاردرمان داشته باشد، اصلا به مفهوم داشتن خدمات توانبخشی نیست.

وی در همین راستا، به روسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور توصیه كرد كه طی سه روز اجلاس، از بیمارستان رفیده بازدید داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درباره وظایفی كه تولیت بعهده دارد، گفت: " ارتقای سلامت و پیشگیری "، وظیفه تولیت حوزه توانبخشی است كه حوزه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت می تواند در حوزه توانبخشی فعالیت كند، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این زمینه كمك خواهد كرد.

وی از مشكلات خانواده ها در نگهداری از افراد دارای معلولیت گفت و افزود: مثلا یك كودك مبتلا به فلج مغزی (CP ) وقتی متولد می شود، والدین توان حمام كردن این كودك را دارند، اما همین فرد وقتی 40 ساله می شود، 100 كیلو وزنش خواهد شد كه كسی از افراد خانواده نمی تواند به تنهایی حمام و مراقبت اولیه این فرد را انجام بدهد، و یا برای دریافت خدمات دندانپزشكی برای این افراد با مشكل روبه رو هستند، كدام دندانپزشك این فرد را می پذیرد؟

دكتر خانكه همچنین تاكید كرد: یكی از آرزوهای ما، ادغام خدمات توانبخشی پزشكی در نظام شبكه بهداشتی كشور است تا هموطنان ما در مناطق كمتر برخوردار نیز بتوانند از خدمات تشخیصی و ارجاعی استفاده كنند، ضمن آنكه توانبخشی اجتماعی، حمایت های بیمه ای، آموزشی، روانشناختی، و توانبخشی حرفه ای نیاز است. این افراد باید اشتغال داشته و كار كنند تا بتوانند زندگی مستقل داشته باشند و برای اشتغال، نیاز به حمایت های روانی و اجتماعی دارند.

وی همچنین به لزوم مناسب سازی محیط ها خاص تردد و استفاده افراد دارای معلولیت در اماكن عمومی اشاره كرد و افزود: آیا در محیط های دانشگاه ها، امكانات تردد و یا استفاده از سرویس های بهداشتی خاص افراد دارای معلولیت پیش بینی شده است ؟ و یا امكان دسترسی آسان این افراد به نیازهای اولیه و خدمات مورد نیازشان در نظر گرفته شده است؟ بنابر این، مناسب سازی محیطی، یكی از اصولی است كه باید برای معلولان مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه سخنانش، رویكردهای پیشنهادی در حوزه توانبخشی را ارائه داد، كه متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

ادامه دارد ...

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۷:۰۵ - ۰۴/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۸۳