دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

مناسب سازی معابر، گشودن درهای جامعه به روی معلولان گنابادی
 
گناباد - ایرنا - شاید وقتی با دو پا، تنی سالم و چشمانی بینا در معابر عمومی تردد و از خدمات عمومی مختلف بهره می گیریم كمتر به این مساله فكر كنیم كه در جامعه ما معلولان و نابینایانی هستند كه به دلیل محدودیت ها و مناسب نبودن معابر و ساختمان ها، به راحتی نمی توانند از این خدمات و امكانات استفاده كنند.
مناسب سازی معابر، گشودن درهای جامعه به روی معلولان گنابادی گناباد - ایرنا - شاید وقتی با دو پا، تنی سالم و چشمانی بینا در معابر عمومی تردد و از خدمات عمومی مختلف بهره می گیریم كمتر به این مساله فكر كنیم كه در جامعه ما معلولان و نابینایانی هستند كه به دلیل محدودیت ها و مناسب نبودن معابر و ساختمان ها، به راحتی نمی توانند از این خدمات و امكانات استفاده كنند.

به گزارش ایرنا، مناسب سازی معابر عمومی و ساختمانها علاوه بر معلولان و نابینایان، به مطالبه سالمندان، بیماران خاص و كم توانان جسمی تبدیل شده است، مساله ای كه با وجود آنكه در سه دهه گذشته در جلسات اداری و آیین های مختلف به صورت شعاری و كلیشه ای، به اهمیت وجودی آن پرداخته شده است ولی در عمل عزمی برای رفع این مشكل وجود نداشته و گویا تا زمانی كه به دغدغه مسوولان مرتبط و آحاد مردم تبدیل نشود، نمی توان چندان امیدی به رفع این معضل داشت.

بر اساس قوانین و ضوابط این بخش، توصیه به مناسب سازی معابر و تجهیزات شهری برای سه گروه عمده افراد معلول شامل جسمی حركتی، نابینای حسی حركتی و ناشنوای حسی حركتی بیان می شود، به همین ترتیب در مورد فضاهای دسترسی به ساختمان (شامل مسیر دسترسی، پله و رامپ و بازشوها) و پارك ها نیز مشكلات شناسایی و راه حل های مناسب مورد توجه قرار می گیرد.

تاكنون در شهرستان گناباد 2 هزار و 200 معلول در بخشهای مختلف شناسایی شده اند كه برخی از آنها دارای 2 و یا چند نوع معلولیت و در مجموع دارای سه هزار و 899 معلولیت هستند.

از مجموع افراد دارای معلولیت در گناباد 299 نفر را نابینایان تشكیل می دهند و از تعداد افراد نابینا 207 نفر مرد و بقیه زن هستند.

از مجموع نابینایان گنابادی 219 تن دارای نابینایی خفیف و متوسط و 80 نفر دارای نابینایی شدید یا مطلق هستند.

همچنین با توجه به آمار بالای جمعیت سالمند گناباد و روند رو به افزایش آن توجه به مناسب سازی معابر برای تردد سالمندان در كنار معلولان و نابینایان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

12.30 درصد جمعیت شهرستان 93 هزار نفری گناباد را سالمندان تشكیل می دهند و این شهرستان دومین شهرستان سالمند كشور به شمار می رود.

مناسب سازی معابر باید دغدغه عمومی شود

معلولان و توان یابان گنابادی بر این باورند كه با وجود اهمیت مناسب سازی معابر عمومی و ساختمانها، به دلیل ضعف در فرهنگ سازی، این مساله به باور عمومی در مسوولان و دست اندركاران مدیریت شهری و مردم تبدیل نشده است و عزم جدی در اجرای آن وجود ندارد.

تعداد زیاد ساختمانها و از جمله بناهای اداری كه بیش از 30 سال از عمر آنها می گذرد و بخش زیادی از معابر عمومی گناباد مناسب سازی نشده اند، علاوه بر این مساله سد معبر به واسطه وجود اجناس و یا تابلوها، واحدهای صنفی در پیاده رو ها و یا حاشیه خیابانهای این شهرستان و از جمله خیابانهای "سعدی" و "غفاری"، معلولان و نابینایان را با مشكلات زیادی در رفت و آمد مواجه كرده است.

یكی از معلولان گناباد و نماینده پیگیری مسائل و مشكلات آنان در این شهر به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل فقدان توجه به مناسب سازی معابر عمومی و برخی بناهای اداری، این قشر با مشكلات زیادی در تردد در سطح شهر و دریافت خدمات در دستگاههای اجرایی مواجه هستند.

عبدالحسین یوسف زاده ادامه داد: به دلیل سد معبر ناشی از انباشت اجناس و تابلوهای تبلیغاتی واحدهای صنفی در سطح پیاده روها و كنار خیابانهای شهر، علاوه بر معلولان و نابینایان حتی افراد سالم هم برای تردد مشكل دارند و این مساله در سالیان گذشته به دفعات از طریق شهرداری، فرمانداری و شورای اسلامی و سایر مسوولان پیگیری شده ولی به نتیجه ای نرسیده است.

وی گفت: تعدادی از شعب بانكهای سطح شهر و از جمله خودپردازهای آنها برای استفاده معلولان مناسب سازی نشده است و بیشتر بوستانها و فضاهای سبز شهری گناباد هم از وضعیت مناسبی برای تردد معلولان و نابینایان برخوردار نیستند.

مناسب سازی معابر عمومی، نیاز تنها معلولان و نابینایان نیست

رییس اداره بهزیستی گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی كه مقوله مهم مناسب سازی معابر و بناها مطرح می شود تصور بیشتر افراد به سمت معلولان، نابینایان و توان یابان محدود و بر این اساس تصمیم گیری ها هم در این بخش محدود می شود، در حالی كه مناسب سازی معابر نیاز همه اقشار جامعه است و در زیست بهتر همه افراد تاثیر دارد.

علی آراسته گفت: با توجه به آنكه بیش از 12 درصد جمعیت گناباد را سالمندان تشكیل می دهند، ما باید علاوه بر معلولان، نابینایان و توانیابان، قشر سالمند و دیگر افراد دارای مشكلات جسمی و حركتی را هم در مناسب سازی معابر عمومی مد نظر داشته باشیم.

وی اظهار داشت: با وجود برگزاری جلسات دوره ای در خصوص مناسب سازی كه با حضور مسوولان دستگاههای مرتبط اجرایی و بانكها صورت گرفته و می گیرد، متاسفانه به این مساله چندان نشده است و تا زمانی كه اهمیت آن در بین متولیان امر جدی گرفته نشود شاهد رفع این مشكلات نخواهیم بود.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به بافت فرسوده و قدیمی برخی مناطق شهری گناباد و مشكلات متعددی كه در زمینه تردد برای اقشار مختلف وجود دارد، باید مناسب سازی به یك محور مهم تصمیم گیرهای مسوولان مجموعه مدیریت شهری و همه دستگاههای اجرایی تبدیل شود.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: 50 درصد نمره و رتبه مدیران در طرح شهید رجایی، كه همه ساله در زمینه فعالیت ادارات و سازمانها برگزار می شود، به مناسب سازی معابر اختصاص یافته است.

ضعف در فرهنگ سازی عامل كندی روند مناسب سازی در گناباد

كارشناس توانبخشی اداره بهزیستی گناباد، ضعف در مسائل فرهنگی را مانع اصلی پیش روی مناسب سازی معابر عمومی و بناها ذكر كرد و گفت: باید با اهتمام رسانه ها و متولیان فرهنگی، این مساله به یك باور عمومی تبدیل شود.

مهری محمدی گفت: شهرداریها و دستگاههای اجرایی بر اساس ضوابط، ملزم به رعایت موازین مناسب سازی هستند ولی به نحو مطلوب به این مساله توجه نشان نمی دهند.

وی گفت: با توجه به پیگیریهای اداره بهزیستی در جلسات مختلف، در پنج سال گذشته توجه برخی ادارات به این مساله بیشتر شده است كه بیشترین معضل در این زمینه مربوط به معابر عمومی و بناهای قدیمی با قدمت بالای 20 سال و یا مربوط به قبل از الزام قوانین مناسب سازی در دستگاههای اجرایی است.

رییس نظام مهندسی ساختمان گناباد یكی از دلایل بی توجهی مردم، ادارات و سازمانها به مناسب سازی معابر و بناها برای تردد معلولان و نابینایان را، هزینه های اجرای این طرحها و اقدامات ذكر كرد و گفت: باید اعتبارات و تسهیلاتی به این منظور در نظر گرفته شود.

غلامرضا مرادی با تاكید بر لزوم توجه به مناسب سازی در ساخت بناها و از جمله مجتمع های مسكونی نظیر طرحهای نهضت ملی مسكن رویكرد مهم نظام مهندسی ساختمان گناباد برشمرد و گفت: بر اساس تعامل با شهرداری، به بناها و مجتمع هایی كه این مساله را رعایت نكرده باشند، پایان كار عملیات ساختمانی داده نمی شود.

وی اظهار داشت: نظارت بر رعایت ضوابط و اصول مناسب سازی مجتمع های مسكونی و ساختمانهای بخش خصوصی با نظام مهندسی ساختمان و رعایت این مسائل در محوطه سازی مجتمع ها با شهرداری است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد هم گفت: باید اهمیت این امر به اندازه ای برای شهروندان جا بیفتد كه خود آنان مناسب سازی را به عنوان یك اصل مهم از مسوولان مطالبه كنند.

ابوالفضل شاكری گفت: این امر در جلسه های كمیته های مناسب سازی كه در بازه های زمانی مختلف با حضور مسووولان دستگاههای اجرایی و ارگانهای ذیربط برگزار می شود مورد بررسی قرار می گیرد ولی این مساله باید ار حالت كلیشه ای و شعاری خارج شده و با بهره گرفتن از ابزار فرهنگ و هنر، فرهنگ سازی شود.

بی توجهی به مناسب سازی در 90 درصد اماكن مذهبی و مساجد گناباد

رییس اداره بهزیستی گناباد با اشاره به اینكه ضوابط مناسب سازی در 90 درصد اماكن مذهبی شامل مساجد و حسینیه های این شهرستان رعایت نشده است، گفت: معلولان و نابینایان و افراد سالمند در ورود و خروج به این اماكن و استفاده از خدمات بخشهای جانبی آنها با مشكلاتی دست به گریبان هستند و مركز رسیدگی به امور مساجد و مسوولان مربوطه باید نگاه خاصی به این مساله داشته باشند.

علی محمدی، كارشناس توانبخشی اداره بهزیستی گناباد از شهرداری و راهنمایی و رانندگی این شهر خواست كه تعداد نقاط پارك ویژه خودروهای معلولان را در كنار خیابانها و معابر عمومی افزایش دهند و توجه بیشتری به مناسب سازی پاركها و فضای سبز شهری داشته باشند.

سد معبر اصناف، مانع مهم تردد معلولان و نابینایان در گناباد

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد اظهار داشت: سد معابر عمومی اعم از پیاده روها و خیابان های گناباد از مشكلات پیش روی معلولان و نابینایان است و حال آنكه بر اساس ماده 55 قانون شهرداری ها، مناسب سازی معابر و ساختمانها و رفع سد معبر جزو وظایف اصلی و مهم مورد توجه شهرداری ها عنوان شده و در قانون جامع حمایت از معلولان بر توجه همه ادارات و نهادها به مناسب سازی تاكید شده است.

شاكری اضافه كرد: در سنوات گذشته گناباد به عنوان یكی از سه شهر پایلوت برای مناسب سازی معابر عمومی تعیین شد و طرحی بدین منظور از ورودی این شهر از میدان امام رضا (ع) تا بلوار معلم، خیابانهای امام خمینی (ره) و ناصر خسرو و قنات قصبه مورد توجه قرار گرفت و در بخشهایی از آن نیز این طرح اجرا شد اما بعد از مدتی متوقف شد.

رییس شورای اسلامی شهر گناباد هم با اشاره به مشكل شهروندان به دلیل سد معبر برخی واحدهای صنفی گفت: اجرای طرح الیت و یا پارك حاشیه ای خودرو در معابر عمومی، مشكل سد معبر اصناف را كاهش می دهد.

سعید فولادی گفت: این مساله در دستور كار شورای اسلامی گناباد قرار دارد و اجرای آن منوط به انتخاب پیمانكار است كه بعد از انجام مناقصه نخست، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

مركز شهرستان گناباد در 287 كیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب ها
- مناسب سازی معابر
- سالمندان
- گناباد
- سد معبر
- نابینایان
- معلولان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۴۲ - ۱۰/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱