دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

توصیه هایی برای پیگیری كم شنوایی در كودكان
 
كم شنوایی نوعی عارضه قابل درمان است كه به دلایل مختلفی در افراد رخ می دهد، این اختلال جنبه های مختلف زندگی فرد درگیر را تحت تاثیر قرار داده و سبب افت كیفیت آن می شود.
سیده انسیه غلامی كارشناس شنوایی شناسی در مركز آموزشی درمانی شهید آیت الله دستغیب (ره) گفت: خوب شنیدن، بخش مهمی از كیفیت زندگی هر فردی است. خوب شنیدن به ما كمك می كند تا زندگی فعالی داشته باشیم و در جمع یا مكان پر سر و صدا، احساس راحتی بیشتری كنیم و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم، همچنین خوب شنیدن به مغز ما كمك می كند تا همواره فعال باشد.

او گفت: در این بین خانواده كودكان كم شنوا و ناشنوا به علت وجود چالش های پیش رویشان نیاز به حمایت، آموزش و پیگیری های بیشتری دارند.

غلامی گفت: اگر كودكی دارید كه در بدو تولد و یا در زمان رشد و یادگیری زبان، از كم شنوایی او مطلع شدید، از این احساسات به دور نیستید: انكار می كنید: توصیه می شود قبل از رد كم شنوایی كودكتان، روند تشخیصی را تا به انتها دنبال كنید؛ حتی اگر خود شما هیچ نشانه ای مشاهده نكرده باشید و تنها متخصصان شنوایی شناس و پزشك كودك درخواست پیگیری داشته باشند.

· افسردگی، اضطراب، عصبانیت: این احساسات عادی و طبیعی است، اما نباید مانع ادامه راه و پیگیری درمان و توانبخشی بیماری كودك شود.

چگونه پدر و مادر می توانند به كم شنوایی كودك كمك كنند؟

· هرچه شناخت پدر و مادر از كودك بیشتر باشد، می تواند در تسریع و پیشبرد اهداف درمانی مؤثرتر باشد.

· از وجود سابقه كم شنوایی در خانواده، ازدواج فامیلی، بیماری های عفونی مادر در دوران بارداری، زردی و دیگر عوامل بیماری زا آگاه باشیم.

· به باقیمانده شنوایی كودك توجه داشته باشیم و در صورت تشخیص، به استفاده از تجهیزات كمك شنیداری، كلاس های توانبخشی گفتاری و شنیداری پایبند باشیم.

· بكوشیم جو مناسبی را در خانواده برای كمك به كودك كم شنوا ایجاد كنیم، زیرا علاوه بر اینكه سلامت روانی خانواده را به دنبال دارد، در برنامه ریزی مناسب برای كودك كم شنوا نیز بسیار مؤثر است.

· ارتباط مناسب والدین با یكدیگر، صمیمت موجود بین والدین و كودكان و ارتباط مناسب بین كودك كم شنوا و سایر فرزندان خانواده برنامه اصلی تربیتی خانواده محسوب می شود.

عواملی كه نیاز به پیگیری شنوایی كودك دارد:

1. ازدواج فامیلی والدین

2. وجود كم شنوایی و یا مشكلات شنوایی ارثی در خانواده یكی از والدین

3. استفاده طولانی مدت از آنتی باكتری در دوران بارداری مادر

4. دیابت و یا بیماری های عفونی مادر در دوران بارداری

5. استفاده از فورسپس در زایمان

6. زردی بالا یا تعویض خون یا بستری نوزاد در بخش مراقبت های ویژه

7. وزن كم نوزاد و یا نارس بودن نوزاد

8. وجود بیماری های ذهنی یا جسمی و یا سندروم در كودك

10. ترشح، درد، لوزه، و دیگر مشكلات مرتبط با گوش، حلق و بینی در كودك

11. ضربه به سر و یا بدشكلی های سر و گردن در كودك

12. هر بیماری و مشكل دیگری كه پزشك ارجاع به متخصصان شنوایی شناس دهد.

جامعه كارشناسان شنوایی شناس در كنار خانواده كودكان كم شنواست و می توانند مشاوران و راهنما های قابل اعتمادی برای خانواده ها باشند.
   تاریخ: ۱۱:۵۴ - ۱۰/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷