دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

كمیسیون ویژه حمایت از استعداد های درخشان در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تشكیل می شود
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

كمیسیون ویژه حمایت از استعداد های درخشان در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تشكیل می شود

اولین جلسه جهت تشكیل كمیسیون ویژه حمایت از استعداد های درخشان در دانشگاه های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی كشور از جمله دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدا، دكتر مهدی باسخا مدیر واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این جلسه گفت: وزارتخانه با توجه به اسناد بالادستی و با توجه به اهمیت دانشجویان استعداد درخشان و نخبگان دانشگاهی، تشكیل كمیسیون ویژه حمایت از دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه های علوم پزشكی را مقرر كرده و در این كمیسیون بالاترین سطوح مسئولان دانشگاه حضور دارند و در تصمیم گیری و اجرا مشاركت خواهند داشت.

وی افزود: در گام اول، با توجه به تصویب سیاست ها در راستای حمایت از دانشجویان و در گام دوم، بهره مندی از امكانات آموزشی، پژوهشی و رفاهی برای نخبگان و در گام بعدی، بمنظور بهره مندی از توانمندی های نخبگان همانطور كه تسهیلات دریافت می كنند و خدمات و منافعش شامل حال دانشگاه و جامعه شود، جلسات كمیسیون باید هر سه ماه یكبار تشكیل شود و مصوبات آن نظیر مصوبات هیات رئیسه دانشگاه، لازم الاجراست.

مدیر واحد استعداد درخشان دانشگاه، در خصوص اعضای تشكیل دهنده كمیسیون ویژه حمایت از دانشجویان استعداد درخشان گفت: رئیس دانشگاه در این كمیسیون، وظیفه ابلاغ مصوبات، وظیفه تشكیل جلسات و سیاستگذاری های كلی را دارد، معاون آموزشی دانشگاه، نایب رئیسی كمیسیون را بعهده دارد كه ناظر برحسن اجرای مصوبات است، دبیری كمیسیون هم بعهده مدیر دفتر استعداد درخشان است كه برای تشكیل جلسات، پیگیری صورتجلسات و اجرای آئین نامه هایی كه در كمسیون تصویب می شود، فعالیت می كند.

دكتر باسخا در ادامه، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه، سه نفر از اعضای هیات علمی، مدیر آموزش، مدیر استعداد درخشان و نماینده دانشجویان استعداد درخشان را از دیگر اعضای كمیسیون ویژه حمایت از دانشجویان استعداد درخشان خواند.

وی افزود: ما 72 دانشجو داریم كه با دفتر استعداد درخشان در ارتباط هستند و از تسهیلات دفتر استعداد درخشان بهره مند می شوند، بسیاری از این دانشجویان از طریق سازمان سنجش، ثبت اولیه شده اند و 13 نفر تایید نهایی شده اند.

وی با اشاره به اینكه روش های مختلفی در جذب دانشجویان استعداد درخشان وجود دارد كه بخش عمده ای از آنان، از طریق رتبه ها یا برگزیدگان آزمون سراسری مشخص می شوند، گفت: گروه های دیگری كه ابداع یا اختراع دارند، چهار دانشجویی كه یك درصد دانشجویان برتر در هر سال هستند، یك نفر از دانش آموختگان برتر هر رشته، یك برگزیده جشنواره خوارزمی و یك دانشجوی پژوهشگر برتر داریم كه در لیست دانشجویان استعداد درخشان قرار دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در خصوص اطلاعات دانشجویان به تفكیك سهم دانشكده ها، اظهار داشت: 26 نفر از دانشكده توانبخشی، 24 نفر از دانشكده سلامت روان و 22 نفر از میان دانشجویان دانشكده سلامت اجتماعی، در لیست كلی استعداد درخشان هستند.

وی تصریح كرد: آئین نامه جدید كه از وزارتخانه ابلاغ می شود از طریق پیامك و اطلاع رسانی از طریق سایت در اختیار دانشجویان قرا می گیرد كه البته بازدید مجازی از بیمارستان رفیده در زمان كرونا داشتیم و تورهای دیگری را برای این گروه ها در نظر خواهیم داشت.

مدیر واحد استعداد درخشان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، « تحصیل در رشته دوم بصورت همزمان در برخی رشته ها نظیر حوادث و بلایا یا رشته سلامت رفاه اجتماعی، شركت غیر حضوری یا معرفی به استاد در دروس عمومی، انتخاب 27 واحد در ترم و بكار گیری دانشجویان مقطع دكترا در صورت صلاحدید گروه های آموزشی به عنوان استاد مشاور دانشجویان، بهره مندی از بودجه و اعتبارات پژوهشی دانشگاه، شركت در كلاس های كامپیوتر، زبان و كنگره ها و كارگاه ها » را از جمله تسهیلات برای دانشجویان استعداد درخشان عنوان كرد.

دكتر باسخا گفت: با تعاملی كه با كمیته تحقیقات دانشجویی داشتیم، دانشجویان استعداد درخشان می توانند به صورت رایگان از كارگاه های آموزشی و دوره های كمیته تحقیقات دانشجویی بهره مند شوند.

وی، شركت دانشجویان استعداد درخشان در المپیادهای علمی كه ارتباط كمی با ماموریت و رشته های دانشگاه دارد و تمهیداتی جهت فعالسازی دفتر المپیاد برای دانشجویان را از دغدغه های دفتر استعداد درخشان ذكر كرد و از تلاش همه جانبه دفتر استعداد درخشان دانشگاه در حمایت از این گروه ها گفت.

در ادامه این جلسه، دكتر فطوره چی مدیر آموزش و تحصیلات تكمیلی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز از تكریم همه دانشجویان اعم از استعداد درخشان و غیر استعداد درخشان سخن گفت و افزود: ایده، ذهن، فعالیت، خلاقیت و ... در همه دانشجویان وجود دارد و امیدواریم در ساز و كارهایی برای هدایت دانشجویان به سمت درخشان شدن استعدادهایشان گام برداریم.

دكتر اكبر میرجانی اقدم مدیر امور دانشجویی دانشگاه نیز در این نشست از حمایت همه جانبه خود مبنی بر خدمت رسانی در زمینه های رفاهی، برگزاری كلاس های آموزشی، تسهیلات خوابگاهی و سایر تسهیلات مرتبط گفت.

امیر برزنجی نماینده دانشجویان تحصیلات تكمیلی و دانشجوی دكترای سلامت در حوادث و بلایا در این نشست گفت: برگزاری كلاس ها بعد از غربالگری اولیه و جلسات مداوم با شناسایی استعداد درخشان، موضوعی كمك كننده در جذب این گروه هاست.

وی كه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كردستان می باشد، با توجه به تجربیات خود افزود: هدایت دانشجویان به سمت استعداد درخشان شدن، از موضوعاتی است كه با تشكیل جلساتی در شورای آموزشی در دانشگاه علوم پزشكی كردستان برگزار می كردیم و افراد با ارتقای معدل در ترم یا افرادی كه در كار پژوهشی شركت داشتند، شناسایی و تشویق كرده و به استعداد درخشان معرفی می كردیم.

وی افزود: دانشجویان استعداد درخشان در بحث المپیاد می توانند در حیطه های مدیریت نظام سلامت شركت كنند كه در المپیاد برگزار می شود و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با توجه به رشته رفاه اجتماعی و سلامت اجتماعی می تواند در مباحث مدیریت شركت كند و این مهم می تواند كمك كننده باشد، " كارآفرینی " رشته ای است كه رشته های اقتصاد سلامت و مدیریت رفاه اجتماعی در المپیاد می توانند در آن شركت كنند، در بحث استدلال بالینی، دانشجویان كارشناسی هم می توانند شركت كنند، آموزش پزشكی را اساتید گروه پزشكی و تفكر علم در علوم پایه كه به ابعاد سلولی مولكولی می پردازد، به دلیل حضور موفق گروه آموزشی ژنتیك و مركز تحقیقات ژنتیك در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، می توانن دانشجویان این گروه را شركت دهند.

دكتر برزنجی همچنین گفت: پیشنهاد می كنم كلاس های آموزشی دانشجویان استعداد درخشان به صورت جمعی باشد تا با توجه به هزینه، دانشجویان با مدیریت منابع از سوی واحد استعداد درخشان، استفاده كامل را ببرند .

وی افزود: اطلاع رسانی به دانشجویان استعداد درخشان، از موضوعاتی است كه برای ارتباط و تعامل با دانشجویان بمنظور شناسایی این گروه ها می تواند موثر باشد.

نماینده دانشجویان استعداد درخشان در پایان سخنانش پیشنهاد كرد: اگر استادانی كه گرنت جذب می كنند، دانشجویان استعداد درخشان را با توجه به علاقه مندی یا رشته خاص تحصیلی آنان در كارهای پژوهشی خودشان سهیم كنند، این دانشجویان می توانند روند جذب گرنت را بیاموزند و بتوانند افراد تاثیرگذاری باشند.

گفتنی است، معاون آموزشی، مدیر مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكی، مدیر آموزش دانشگاه، مدیر امور دانشجویی، و نماینده دانشجویان استعداد درخشان، از جمله شركت كنندگان این نشست بودند كه به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/20



تهیه و تنظیم خبر: گلرخ
   تاریخ: ۰۶:۱۴ - ۱۲/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۴