دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

هیچ «دردی» بی درمان نیست!
 
یك فلوشیپ مدیریت درد با اشاره به شعار انجمن جهانی درد مبنی بر اینكه هیچ دردی بی درمان نیست، گفت: برای هر درد مزمنی باید دنبال علت و تشخیص آن بود و در مرحله بعدی هم باید به دنبال كنترل و درمان آن باشیم.
هیچ «دردی» بی درمان نیست!عكس تزیینی است. به گزارش ایسنا، دكتر هاشمی درباره ماهیت درد و انواع روش های درمان آن، گفت: درد یكی از حواسی است كه به صورت یك احساس ناخوشایند تعریف می شود و ناشی از یك ضایعه بافتی است. این ضایعه می تواند در هر قسمت یا بافتی از بدن وجود داشته باشد. درد می تواند به صورت حاد و مزمن هم تقسیم بندی شود.

شایع ترین دردها وی افزود: رشته فلوشیپ درد حدود 30 سال است كه در دنیا شكل گرفته و در ایران از سال 1385 پایه گذاری شد. فارغ التحصیلان این رشته فوق تخصصی برای تشخیص، درمان و كنترل دردهای حاد و مزمن آموزش می بینند. باید توجه كرد كه بخش عمده دردهایی كه داریم شامل كمردردها و سردردها هستند. بنابراین این دو دسته درد شایع ترین علت مراجعه به پزشك و مراجعه به سیستم بهداشت و درمان هستند.

چه دردهایی نیاز به بررسی و مداخله دارند؟ هاشمی ادامه داد: دردهایی كه از نظر شدت شدید شده و از نظر زمان طولانی می شوند، نیاز به بررسی بیشتر دارند. مداخلات درمانی بخشی از درمان در دردها است كه بین درمان های غیرتهاجمی مانند درمان های ورزشی، فیزیوتراپی دارویی و درمان های تهاجمی مانند جراحی است. زمانی كه بیماری ای به درمان های اولیه دارویی و ورزشی و فیزیوتراپی جواب نمی داد، همیشه خلائی احساس می شد كه چه باید كنیم تا سراغ جراحی نرویم، بلكه سراغ روش های كمتر تهاجمی رویم كه به این روش ها نیز دست یافتیم. به عنوان مثال درباره ستون فقرات مداخلاتی داخل دیسك و كانال آن انجام می دهیم. عمده مداخلات درمانی هم زیر دستگاه عكسبرداری ایكس ری به نام فلوروسكوپی است و بخشی از آن هم به كمك سونوگرافی انجام می شود كه استفاده از این دستگاه ها در انجام مداخلات دقت كار را بالا برده و عوارض را به حداقل می رساند.

وی گفت: برای كمردردها معمولا در مراحل اولیه تزریقات داخل كانال انجام داده و در مراحل پیشرفته تر از عمل های بسته دیسك یا استفاده از لیزر و ... به عنوان روش های كم تهاجمی اختلالات دیسك بین مهره ای و ستون فقرات استفاده می كنیم. یكی از پیشرفته ترین و بروزترین درمان های مربوط به دیسك های بین مهره ای در دنیا، عمل های بسته به كمك آندوسكوپ است. معمولا در این اتاق های عمل كار با بی حسی موضعی انجام شده و بیمار بستری نمی شود. تقریبا تمام بیماران عصر روز اقدام درمانی، مرخص می شوند.

هاشمی همچنین اظهار كرد: دسته دیگر از دردهایی كه برای درمان به كلینیك های درد مراجعه می كنند، كسانی هستند كه از بیماری های دژنراتیو مزمن رنج می برند. مانند آرتروز زانو، لگن، مچ پا، شانه، گردن و كمر كه معمولا شكایت در این زمینه زیاد داریم. دسته زیادی از بیماران با این تشخیص ها، به كلینیك های درد مراجعه می كنند و نهایتا درمان های غیرجراحی اعم از تزریقات مختلف تا روش های استفاده از سلول های بنیادی برای درمان های طولانی مدت دریافت می كنند. از نظر شواهد علمی این عمل ها قابل قبول بوده، نسبت به جراحی های باز عوارض كمتری دارند، احتیاج به مصرف دارو را كمتر می كنند و بیماران می توانند به زندگی عادی شان بازگردند.

بنابر اعلام كانال تلگرامی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، این فلوشیپ مدیریت درد تاكید كرد: در انجمن جهانی درد شعاری وجود دارد كه می گوید كه "هیچ دردی بی درمان نیست". برای هر درد مزمنی باید دنبال علت و تشخیص آن باشیم؛ چه از بُعد جسمی و چه از بُعد روحی و اجتماعی. در عین حال در مرحله بعدی هم باید به دنبال كنترل و درمان آن باشیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۵:۰۱ - ۱۲/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۵