دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

راهكارهای مواجهه با پیامدهای روانی – اجتماعی و اقتصادی بحران هایی مانند كووید پیشنهاد شد
 
در دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19؛

راهكارهای مواجهه با پیامدهای روانی – اجتماعی و اقتصادی بحران هایی مانند كووید پیشنهاد شد

دكتر فرهاد نصرتی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و محقق حوزه رفاه و سلامت اجتماعی امروز (یكشنبه) در دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19، راهكارهای مواجهه با پیامدهای روانی - اجتماعی و اقتصادی بحران هایی مانند كووید را پیشنهاد داد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر نصرتی نژاد در پنل " پیامدهای روانی، اجتماعی، اقتصادی حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 " كنگره یادشده، با استناد به پژوهش های مختلفی كه در دنیا انجام شده، ابتدا به ویژگی های دولت رفاه پرداخت و با معرفی كشورهای موفق در مواجهه با پیامدهای اجتماعی كووید 19 بخصوص نابرابری ها، از راهكارهایی كه می توانند به موفقیت كشورمان در مواجهه با این پیامدها كمك كنند، گفت.

وی با اشاره به اینكه پیامدهای كووید 19، بسیار گسترده است و مهمترین آنها پیامدهای اقتصادی است كه خودش را در نابرابری های اقتصادی نشان داده است، گفت: مطالعات نشان داده كه پس از پاندمی كووید، پنج ثروتمند اول آمریكا بیش از 85 درصد ثروتشان افزایش پیدا كرده و این درحالی است كه 120 میلیون نفر در دنیا دچار فقر شدید هستند.

دكتر نصرتی نژاد براساس نتایج تحقیقی نیز اظهار داشت: این مطالعه نشان می دهد كه كشورهایی مثل امارات متحده عربی، كره جنوبی، ایرلند، نروژ، عربستان سعودی، دانمارك، كانادا، هلند و استرالیا، كشورهایی بودند كه توانستند حمایت های اقتصادی از جامعه خودشان داشته باشند.

وی افزود: مطالعه دیگری نیز نشان می دهد، كشورهایی كه سیستم رفاهی سوسیال دمكراتیك دارند، كشورهای موفق تری بودند، یعنی توانستند 100 درصد جامعه را مورد حمایت قرار بدهند و 50 درصد آنچه را كه از دست دادند را به آنان بدهند. این درصد در كشورهای لیبرال، 36 درصد بوده است.

وی براساس مطالعه دیگری، گفت: عموم كشورهای توسعه یافته، مجبور شدند بیش از آنچه كه همه ساله هزینه می كردند، هزینه كنند. در واقع، در این مطالعه مشخص شده كه كشورهای اسكاندیناوی مجبور شدند كه 2/9 درصد اضافه بر آنچه كه هزینه می كردند، هزینه كنند و در كشورهای لیبرال، این رقم به 10 درصد می رسد.

این محقق حوزه رفاه و سلامت اجتماعی تصریح كرد: آمارها نشان می دهد، این كشورها، كشورهای قدرتمند به لحاظ اقتصادی هستند و یا از درجه رفاهی بالایی برخوردارند و نتیجه می گیریم، آنچه كه باعث شده این كشورها بتوانند از مردم خودشان در مواجهه با پیامدهای اجتماعی كووید، حمایت كنند، یا دولت های رفاهی قدرتمندی بودند و یا توان اقتصادی بالایی داشتند. كشورهایی مانند امارات یا عربستان ممكن است كه سیستم رفاهی آنچنانی نداشته باشند، اما كشورهایی با درآمد و توان اقتصادی بالایی هستند كه توانستند این شرایط را مدیریت كنند.

دكتر نصرتی نژاد خاطرنشان كرد: اگر نقش دولت رفاه برای حمایت از جامعه در مواجهه با پیامدهای پاندمی هایی مانند كووید، مهم است. پاندمی ها چون گسترش جهانی پیدا می كنند، دارای ویژگی خاصی هستند و با مقوله ای به عنوان كمیابی روبه رو می شوند كه در مواجهه با آن، بدون توان دولت رفاهی نمی توانند نتیجه بگیرند.

این استاد و متخصص حوزه رفاه و سلامت اجتماعی، در بیان راهكارهایی كه می توان در مواجهه با پیامدهای بحران هایی مانند كووید پیشنهاد داد، اظهار داشت: در درجه اول، باید سیستم رفاهی كارآمد داشته باشیم و خوشبختانه مباحث قانونی این سیستم رفاهی در قانون پنجم توسعه كشور و بعد از آن، دیده شده است كه همان سیستم تامین اجتماعی چند لایه است، اما هنوز نتوانستیم این سیستم را در كشور پیاده كنیم.

دكتر نصرتی نژاد افزود: بنابر این باید پیگیر پیاده سازی سیستم تامین اجتماعی چند لایه در كشور باشیم و همچنین در گام بعد، تقویت نظام سلامت كه توسط دولت اداره می شود و یا نظام سلامت كه از سوی دولت، مورد حمایت مالی قرار می گیرد.

" گذار از سیاست هایی كه ما را بر منطق بازار می برد "، اقدام بعدی بود كه توسط این متخصص حوزه رفاه و سلامت اجتماعی پیشنهاد شد و افزود: ما متاسفانه در كشورمان سیاستگذاری هایی داریم كه مبتنی بر منطق بازار است و این به آن معنی است كه هر كسی در بازار، رفاه خودش را دنبال كند. درصورتی كه آنچه ما باید مورد تاكید قرار بدهیم، این است كه حوزه های آموزش و سلامت، نباید تحت هیچ عنوانی منطبق بر قاعده بازار شوند.

گفتنی است، دومین كنگره رصد اجتماعی كووید 19 كه از امروز به مدت دو روز، به همت رصدخانه اجتماعی كووید 19 و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شده است، تعداد 142 مقاله به صورت سخنرانی و به شكل پوستر، پیرامون پنج محور « پیامدهای روانی، اجتماعی، اقتصادی حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 »، « سیاست ها، اقدامات، مداخلات و درس آموخته ها در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 »، « درس آموخته های همه گیری كووید 19، فرصتی برای آمادگی در برابر حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك احتمالی در آینده »، « سیاست ها، اقدامات و مداخلات اثربخش در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 » و « نظام ارائه اطلاعات و اطلاع رسانی در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 »، را به شركت كنندگان خود ارائه می دهد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۲:۳۹ - ۱۶/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۹