دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

فیبرومیالژی؛ دردی مزمن كه شما را رها نمی كند!
 
هرچند اطلاعات محققان در خصوص بیماری فیبرومیالژی تا اندازه چشمیگری افزایش یافته است، اما هنوز هم درمان آن چالش برانگیز است...
هرچند اطلاعات محققان در خصوص بیماری فیبرومیالژی تا اندازه چشمیگری افزایش یافته است، اما هنوز هم درمان آن چالش برانگیز است...

فیبرومیالژی؛ دردی مزمن كه شما را رها نمی كند!
به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، فیبرومیالژی یك سندرم درد اسكلتی- عضلانی مزمن است كه با درد در سطوح گسترده، نقاط حساس، خستگی و همچنین اختلال خواب مشخص می شود. گفتنی است كه علل اصلی این اختلال تا به امروز ناشناخته باقی مانده اند. فیبرومیالژی باعث بروز علائمی نظیر موارد زیر می شود:

- درد در عضلات و استخوان ها

- سفتی عضلانی

- خستگی عمومی

- مشكل در به خواب رفتن و اختلالات شناختی

درك این وضعیت حتی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز دشوار است. چرا كه نشانه های آن بسیار مشابه سایر شرایط پزشكی است و هیچ آزمایشی هم به منظور تایید قطعی تشخیص وجود ندارد. در نتیجه، فیبرومیالژی اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود.

گاها در گذشته برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی این سوال را مطرح می كردند كه آیا فیبرومیالژی واقعی است یا خیر! خوشبختانه امروزه جوامع علمی به درك كامل تر و بهتری از این بیماری دست یافته اند.

به گزارش مركز كنترل و پیشگیری از بیماری آمریكا حدود 4 میلیون بزرگسال یا نزدیك به 2 درصد از جمعیت این كشور مبتلا به فیبرومیالژی تشخیص داده شده اند. همچنین لازم به ذكر است كه اكثر موارد فیبرومیالژی در بانوان و سنین میانسالی شناسایی می شود اما فیبرومیالژی می تواند كودكان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

هرچند اطلاعات محققان در خصوص این بیماری تا اندازه چشمیگری افزایش یافته است، اما هنوز هم درمان آن چالش برانگیز است. انواع داروها، درمان های فیزیكی و تغییرات سبك زندگی می توانند به بیماران در جهت مدیریت علائم و بهبود كیفیت زندگی كمك كنند. هر بیمار ممكن است دوره هایی از بهبودی خود به خودی را هم تجربه كند كه طی آن درد و خستگی كاهش می یابد.

تمامی اطلاعاتی كه در ادامه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرند با استناد به پژوهش های منتشر شده توسط مركز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریكا جمع آوری شده اند:

علائم فیبرومیالژی فیبرومیالژی باعث ایجاد وضعیتی می شود كه هم اكنون به عنوان مناطق درد از آن یاد می شود. برخی از این مناطق با نواحی حساسی كه به طور سنتی به عنوان نقاط حساس یا تحریك پذیر شناخته می شوند، همپوشانی دارند.

درد ناشی از این اختلال همچون یك درد مداوم و مبهم است. اگر شما در حداقل 11 ناحیه از 18 نقطه حساس ذكر شده در معیارهای تشخیص فیبرومیالژی در سال 2016 درد و تحریك را تجربه كرده باشید و این وضعیت به طور مزمن برای دست كم 3 ماه ادامه یافته باشد، توصیه می شود هرچه سریعتر به یك متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه كنید.

فیبرومیالژی؛ دردی مزمن كه شما را رها نمی كند! سایر علائم فیبرومیالژی عبارت اند از: - خستگی

- مشكل خواب

- خواب غیر ترمیمی یا خواب طولانی مدت بدون احساس استراحت

- سردرد

- مشكل در تمركز یا توجه

- خشكی چشم

- كهیر

- خارش

- درد مبهم در زیر شكم

- مشكلات مثانه

- افسردگی

- اضطراب

این عارضه می تواند بر احساسات و همچنین سلامت جسمانی فرد نیز تاثیر بگذارد.

یكی دیگر از نشانه های فیبرومیالژی مه فیبرو نام دارد. مه فیبرو یا مه مغزی اصطلاحی است كه برخی از افراد برای توصیف احساسی مبهم از آن استفاده می كنند. علائم مه فیبرو شامل موارد زیر هستند:

- اختلال حافظه

- مشكل در تمركز

- مشكل در هوشیاری

بر اساس یك بررسی علمی در سال 2015، برخی افراد مه آلودگی ذهنی ناشی از فیبرومیالژی را بیشتر از درد فیزیكی آزار دهنده می دانند.

درمان فیبرومیالژی در حال حاضر هیچ درمان قطعی مشخصی برای فیبرومیالژی وجود ندارد. در مقابل، درمان بر كاهش علائم و بهبود كیفیت زندگی به كمك داروها، استراتژی های مراقبت از خود و تغییر سبك زندگی متمركز است.

علاوه بر این، ممكن است نیاز به مراجعه به یك درمانگر هم وجود داشته باشد. روان درمان به طور بالقوه می تواند استرسی را كه باعث علائم فیبرومیالژی می شود كاهش دهد و احساس كلی بیمار را بهبود ببخشد. گروه درمانی نیز ممكن است مقرون به صرفه ترین گزینه باشد و همچنین فرصتی در اختیار بیمار قرار می دهد تا با دیگرانی كه با همین مشكلات روبرو هستند ملاقات كند. همانطور كه گفته شد مه مغزی ناشی از این بیماری می تواند به شدت كلافه كننده باشد و مشخص شده كه یكی از موثرترین روش های مقابله با آن شركت در جلسات مشاوره و روان درمانی البته توسط متخصص خبره و با سابقه در زمینه فیبرومیالژی است.

داروها می توانند درد را تسكین دهند و به خواب بهتر كمك كنند. داروهای رایج برای فیبرومیالژی شامل مسكن ها، داروهای ضد تشنج و داروهای ضد افسردگی هستند كه توصیه می شود از مصرف خودسرانه آنها پرهیز شود. از جمله مسكن های بدون نیاز به نسخه كه از طریق داروخانه های سراسر كشور قابل تهیه هستند می توان به استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروكسن اشاره كرد.

اگر داروها نتوانند علائم را به طور كامل تسكین دهند، می توان به دنبال روش های جایگزین بود. از جمله متدهای موثر می توان به درمان های طبیعی اشاره كرد.

بسیاری از درمان های طبیعی بر كاهش استرس و همینطور درد تمركز دارند و می توانند به شما كمك كنند تا هم از نظر روحی و هم جسمی احساس بهتری داشته باشید. می توانید آنها را به تنهایی یا همراه با درمان های طب سنتی استفاده كنید.

درمان های طبیعی برای فیبرومیالژی عبارت اند از:

- كار درمانی و فیزیوتراپی كه قدرت حركتی را بهبود می بخشد و استرس بدن را كاهش می دهد

- طب سوزنی

- ماساژ درمانی

- یوگا

- ورزش

- تكنیك های كاهش استرس

- رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی مانند

5- هیدروكسی تریپتوفان (5-HTP) كه یك اسید آمینه مفید در این زمینه است

برچسب ها
- فیبرومیالژی

اخبار مرتبط عارضه ای كه با درد و حساسیت مزمن همراه است
این بیماری مرموز مردان چاق را بیشتر درگیر می كند!
این بیماری مرموز مردان چاق را بیشتر درگیر می كند!
امان از دردها و خستگی های مزمن!

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 1 + 14 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار زمان مناسب رابطه جنسی بعد از سقط جنین
لیست بهترین و قوی ترین شربت های ضدسرفه/منع مصرف شربت آیورا
تاثیر مصرف الكل در تشدید كبد چرب/الكل چه آسیب هایی به كبد می زند؟
درمانهای گیاهی عفونت دندان
درد و تورم استخوان نشانه سرطان است؟
عوارض جبران ناپذیر مصرف بیش از اندازه پروتئین در بدنسازان
نشانه ها،درمان و حركات اصلاحی برای گودی كمر
دگزامتازون بدن شما را رسماً به یك پفك تبدیل می كند
13 فایده رابطه جنسی برای سلامتی
دیسك گردن چه علائمی دارد و راه های درمانی آن چیست؟
10 راهكار برای افزایش ویتامین D در بدن
11 درمان طبیعی برای اضطراب / اگر موثر نبود چه باید كرد؟
13 غذا و نوشیدنی كه پوست شما را پیر می كنند!
بیچاره مردمی كه یا مازوت نفس می كشند یا متان!
گشت ارشاد با چه مجوزی با زنان برخوردهای خشونت آمیز می كرد؟
بیماری هایی كه باورتان نمی شود ناشی از نوشیدن چای باشد
نكاتی كه باید بعد از یددرمانی رعایت كنید!
نوشیدن شیر برای تب خوب است یا بد؟
رئیس جمهور میخواهد برای وزیر بهداشت زمان بخرد
اجرای طرح اهدای خون در پارك فناوری فردا مورد استقبال كاركنان قرار گرفت

پیشنهاد سردبیر نوشیدنی كه فشارخون را افزایش می دهد نوشیدنی كه فشارخون را افزایش می دهد  نوشیدنی های انرژی زا موجب ضربان قلب غیرطبیعی و افزایش فشار خون چند ساعت پس از نوشیدن آن می شوند.

درمانهای گیاهی عفونت دندان درمانهای گیاهی عفونت دندان برای درمان قطعی عفونت دندان نیازی نیست حتما از داروهای شیمیایی استفاده كنید. با استفاده از گیاهانی كه در دسترس و در منزل موجود می باشد می توان این كار را كرد.هر چند توصیه میشود حتما برای چكاب در اولین فرصت به پزشك مراجعه كنید.

نشانه ها،درمان و حركات اصلاحی برای گودی كمر نشانه ها،درمان و حركات اصلاحی برای گودی كمر لوردوز انحنای طبیعی ناحیه تحتانی كمر (كمر) ستون فقرات است. با انحنای شدید، قسمت تحتانی ستون فقرات دارای انحنای عمیق خواهد بود كه باعث می شود شكم (ناحیه معده) بیرون بیاید و لگن (نواحی باسن) به عقب و بالا خمیده شود.

چاشنی كه موجب افزایش قند خون می شود چاشنی كه موجب افزایش قند خون می شود  قند خون بالا می تواند ناشی از عوامل زیادی از جمله استرس، كمبود خواب و مربوط به رژیم غذایی باشد. وقتی صحبت از تلاش برای حفظ سطح قند خون می شود، قندهای اضافه شده می توانند یكی از مشكل سازترین موادغذایی باشند و مصرف بیش از حد آنها حتی می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند دیابت شود.

دیسك گردن چه علائمی دارد و راه های درمانی آن چیست؟ دیسك گردن چه علائمی دارد و راه های درمانی آن چیست؟ ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان به نام مهره تشكیل شده است كه توسط دیسك هایی پر از یك ماده ژل مانند بالشتك از هم جدا می شوند. دیسك های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می كند و هم به گردن شما اجازه می دهد كه به آرامی از یك طرف به طرف دیگر بچرخد و به جلو به عقب خم شود.

تاثیر مصرف الكل در تشدید كبد چرب/الكل چه آسیب هایی به كبد می زند؟ تاثیر مصرف الكل در تشدید كبد چرب/الكل چه آسیب هایی به كبد می زند؟ نوشیدن الكل خطر ابتلا به بیماری های كبدی را افزایش می دهد و آسیب های جبران ناپذیری به این اندام مهم وارد می كند.

انواع آزمایش ها برای تشخیص اچ آی وی (HIV) انواع آزمایش ها برای تشخیص اچ آی وی (HIV) آزمایش HIV ، كه غربالگری HIV نیز نامیده می شود ، تنها راه برای اطلاع از ابتلا به این ویروس است.

نوشیدن شیر برای تب خوب است یا بد؟ نوشیدن شیر برای تب خوب است یا بد؟ هیچ دلیل علمی برای پرهیز از شیر در هنگام بیماری با تب یا بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی وجود ندارد. اگرچه این موضوع درباره بیماری های گوارشی یا معده داستان كمی متفاوت است، زیرا توصیه می كنیم در برخی موارد اسهال مزمن از خوردن شیر خودداری كنید.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار درد و تورم استخوان نشانه سرطان است؟
خواص معجزه آسای سنجد
تسكین علائم عادت ماهیانه به كمك رابطه جنسی
از چه سنی باید كودك را تربیت كنیم؟/نقش مادر در تربیت كودك بیشتر است یا پدر؟
میكرودرم ابریژن چیست و چه زمانی از میكرودرم ابریژن استفاده كنیم؟
تكانشگری چیست؟
راز جنایت با متادون!
كار سخت مغز را سمی می كند

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۷:۳۱ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۰