دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

مداخله افراد غیرمجاز در امور پزشكی ممنوع
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان گفت: مداخله افراد غیرمجاز در امور پزشكی و فعالیت كلیلنیك های زیرزمینی بازی با سلامت جامعه و جان مردم است.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، صدیق جدیدالاسلامی معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان گفت: سلامت از جمله مولفه های زندگی انسان بوده وهمپای پیشرفت در ابعاد مختلف جوامع معاصر، رویكرد حوزه درمان به عنوان یكی از اركان مهم سلامت، گسترش دامنه خدمات و تخصصی شدن است.

او افزود: درحال حاضر بیمارستان ها و موسسات پزشكی و پیرا پزشكی،پاراكلینیك و توانبخشی و مطب ها پاسخگوی دغدغه های درمانی بیماران است و سودجویی عده ای از افراد فاقد تخصص و مجوز از یك طرف و بی اطلاعی همشهریان از سوی دیگر موجب سواستفاده و ایجاد آسیب های جسمی و روانی گاه غیرقابل جبران شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان اضافه كرد: این افراد با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، تبلیغات واهی و تمركز بر مواردی چون زیبایی، درمان بیماری های صعب العلاج و تناسب اندام با قیمت پایین، آشفته بازاری را برای كلاهبرداری از آحاد جامعه پدید آورده اند.

او یادآور شد: با توجه به اینكه در كنار نظارت و كنترل شبانه روزی مدیران و كارشناسان معاونت درمان، آگاهی و افزایش حساسیت مراجعان می تواند در ریشه كنی این سارقان سلامت، نقش موثری داشته باشد بنابراین در صدد هستیم اطلاعات لازم جهت شناسایی و مواجهه با این افراد و مراكز را در اختیار همشهریان قرار دهیم.

جدیدالاسلامی افزود: شیادانی كه بدون هیچ گونه تحصیلات دانشگاهی در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و سایر رشته های پیراپزشكی و توانبخشی به صورت غیرقانونی در سطح شهر یا روستاها فعالیت دارند از جمله این سودجویان هستند.

او اظهار داشت: این افراد در كلینیك های زیبایی، مراكز تخصصی پوست و مو، ماساژ درمانی، كلینیك چاقی، كلینیك زالو درمانی، مركز حجامت و گیاه درمانی برای جلب مراجعان و سوء استفاده بهره می گیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان گفت: تزریق ژل و بوتاكس، لیزر، ماساژ و جا انداختن دیسك، چاقی و لاغری بدون رژیم و ورزش، حجامت زالو درمانی، معاینه و تشخیص مزاج و تجویز گیاه و معجون، طب سوزنی، میكرونیدلینگ، طراحی لبخند، دندان سازی، سقط جنین از جمله فعالیت های افراد سودجو به صورت غیرعلمی و غیرقانونی است.

او با اشاره به تشخیص محل های غیر قانونی از مراكز مجاز اظهار داشت: فعالیت این مراكز بدون تابلو و در پشت درهای بسته انجام می شود یا تابلو با عناوین غیر مجاز بدون نام و مشخصات پزشك یا دندانپزشك یا پیراپزشك نصب می كنند.

جدیدالاسلامی افزود: فعالیت به صورت مخفیانه در محل هایی چون منزل و آپارتمان و در زمان های نامتعارف مانند شب و تعطیلات، اصرار بر ارائه كار در محل سكونت فرد مراجعه كننده، انجام تبلیغ در فضای مجازی بدون مجوز از سازمان نظام پزشكی و عدم اعلام آدرس نام پزشك و دندانپزشك و ادعاهایی چون اولین و تنها دستگاه، تحت نظارت پزشك بدون ذكر نام و آدرس مطب از دیگر مشخصات افراد سودجوی بدون مجوز است.

جدیدالاسلامی اظهار داشت: علت گرایش به چنین مكان هایی را هزینه دریافتی كمتر این مراكز به نسبت تعرفه های مصوب مراكز قانونی، خلاء اطلاع رسانی در این مورد از طریق صدا و سیما و سایر رسانه های مكتوب، مجازی و عدم امكان تشخیص مراكز مجاز از غیر مجاز است.

او با اشاره به راهكارهای پیشگیری از فعالیت افراد فاقد مجوز گفت: آموزش و فرهنگ سازی به منظور افزایش آگاهی عموم مردم، بازنگری در قوانین و مقررات قضایی جهت افزایش بعد بازدارندگی احكام مراجع قضایی از جمله این اقدامات است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان به شهروندان نسبت به هوشیاری كامل و دقت در بررسی هرگونه تبلیغات و پیشنهاد درمانی و حصول اطمینان از مجوزدار بودن محل و فرد ارائه كننده خدمات درمانی، روئیت پروانه مطب و پروانه بهره برداری هشدار داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان تاكید كرد: نداشتن علم و مهارت لازم باعث بروز مشكلات جبران ناپذیری می شود كه اكثراً درمان این ضایعات علاوه بر زمان نیازمند هزینه های بسیار است، لذا مردم باید هوشیار بوده فریب تبلیغات هزینه كم یا ادعای گزاف درمان بیماری لاعلاج و سایر موارد را نخورند.
   تاریخ: ۱۲:۴۴ - ۰۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۴