دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

حل مشكلات سلامتی از نگاه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را نادیده نگیریم
 
در دومین كنگره رصد اجتماعی كووید 19 مورد تاكید قرار گرفت:

حل مشكلات سلامتی از نگاه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را نادیده نگیریم

دكتر حمیرا سجادی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (یكشنبه) طی سخنانی در دومین كنگره رصد اجتماعی كووید 19 تاكید كرد: حل مشكلات سلامتی از نگاه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را نادیده نگیریم و باید در مداخلات و بررسی مشكلات سلامت و بهداشت این مهم را درنظر داشته باشیم .

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی، دكتر سجادی عضو هیات رئیسه پنل سلامت اجتماعی در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید برهمه گیری كووید 19 افزود: شرایط اجتماعی كه مردم در آن زندگی می كنند، اثر فاحشی بر سلامت آنان دارد. موقعیت هایی مثل فقر، تغذیه نامناسب، مسكن نامناسب، بیكاری، درآمد نامطمئن، تحصیلات اندك، تبعیض اجتماعی، سكونت در محیط های محروم از عمده ترین عوامل تعیین كننده سلامت و نابرابری های سلامت هستند.

وی تصریح كرد: در واقع صحیح است كه مراقبت های پزشكی می توانند باعث طول عمر و یا بهبودی از یك بیماری جدی شوند، ولی آن چیزی كه برای سلامت جمعیت مهم است، شرایط اجتماعی - اقتصادی است كه باعث می شود مردم بیمار شوند و یا نیاز به مراقبت پزشكی داشته باشند.

این متخصص پزشكی اجتماعی تصریح كرد: مداخله تعیین كننده های اجتماعی سلامت و مسائل سلامت از موضوعاتی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: چگونگی بررسی موضوعات و مشكلات سلامتی از نگاه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، موضوعی حائز اهمیت است و باید به آن پرداخت.

دكتر سجادی در این سخنرانی، بررسی وضعیت موجود، پیداكردن نقاط مداخله و ... در گام بعد، طراحی مداخله و در گام نهایی، نحوه اجرا، از افراد گرفته تا سازمان های اجراكننده را مورد تحلیل قرار داد.

وی همچنین با اشاره به تعیین كننده های اجتماعی كووید 19 براساس مطالعات سیستماتیك سازمان جهانی بهداشت، به مرور مطالعات محققان ایرانی در مورد تعیین كننده های اجتماعی در میزان بستری و مرگ و میر ناشی از كووید 19 پرداخت.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۰:۴۹ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۷۳