دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

آرتروز زانو از شایعترین عوامل كم تحركی و ناتوانی
 
متخصص جراحی استخوان و مفاصل آرتروز زانو را از شایع ترین عوامل كم تحركی و ناتوانی در افراد دانست كه با تعویض مفصل زانو در ارتروز های شدید می تواند درمان شود.
آرتروز زانو از شایعترین عوامل كم تحركی و ناتوانی
متخصص جراحی استخوان و مفاصل آرتروز زانو را از شایع ترین عوامل كم تحركی و ناتوانی در افراد دانست كه با تعویض مفصل زانو در ارتروز های شدید می تواند درمان شود.
آرتروز زانوبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، «علی تركمان» در برنامه ضربان شبكه سلامت سیما در خصوص تعویض مفصل زانو گفت: این عمل از عمل های موفق ارتوپدی است كه حدود 85 تا 90 درصد با موفقیت همراه است.

وی در پاسخ به این سوال كه عمل تعویض مفصل زانو چه زمانی برای افراد توصیه می شود، گفت: در موارد خفیف ساییدگی زانو، فیزیوتراپی و در موارد با شدت بیشتر از دارو درمانی همراه با فیزیوتراپی استفاده می كنیم، اما در آرتروز های شدید كه تغییر شكل در مفصل زانو ایجاد شده باشد و فرد متحمل درد شدید همراه با محدودیت حركت باشد، عمل تعویض مفصل زانو پیشنهاد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در پاسخ به این سوال كه مفصل مصنوعی زانو شامل چه قسمت هایی است، گفت: مفصل مصنوعی زانو از سه قسمت تشكیل شده است یك پروتز روی ران، یك پروتز روی ساق و یك پروتز كه حركت راحت دو پروتز قبلی را امكان پذیر می كند.

تركمان تاكید كرد: به وسیله عمل تعویض مفصل زانو افرادی را كه پای پرانتزی دارند و یا پا های آن ها به شكل ایكس تغییر شكل یافته است، اصلاح می كنیم تا درد و ناراحتی این افراد را كاهش یافت.

وی درباره عمر پروتز ها گفت: عمر متوسط پروتز ها حدود 15 تا 20 سال است كه با انجام 3 كار-كنترل وزن - تقویت استخوان ها و تقویت عضلات اطراف مفاصل می توان به افزایش طول عمر پروتز ها اشاره كرد.

این جراح مفاصل و استخوان درباره مدت زمان استراحت بعد از جراحی نیز افزود: استراحت مطلق به هیچكس توصیه نمی شود و از فردای عمل فرد می تواند حركت كند و هرچه فعالیت را زودتر آغاز كند، بهبودی كامل سریعتر اتفاق می افتد.

تركمان گفت: ترمیم زخم عمل این جراحی به دو تا سه هفته زمان نیاز دارد هر چه عصا و زانو بند بعد از عمل زودتر كنار گذاشته شود و فرد سریعتر برای تقویت عضله و حركت مفصل راه رفتن عادی را شروع كند، بهبودی زودتر حاصل می شود.

وی تاكید كرد: اگر بعد از تعویض مفصل زانو فرد بتواند 120 درجه حركت در مفصل زانو داشته باشد، ایده ال است، البته در تمام مدت بعد از عمل محدودیت دو زانو و چهار زانو نشستن وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: افراد نیازمند به تعویض مفصل زانو معمولا در سنین بالای 60 سال هستند و اغلب دچار بیماری های زمینه ای مانند دیابت بیماری قلبی عروقی هستند كه بیهوشی این افراد براساس مشاوره قلب انجام می گیرد، بیشتر افرادی كه تحت عمل تعویض مفصل زانو قرار می گیرند تحت بیهوشی اسپاینال (كمری) قرار می گیرند این عمل به یك تا یك و نیم ساعت زمان نیاز دارد.

تركمان افزود: بعد از عمل تعویض مفصل زانو بالا و پایین رفتن از پله ها مشكلی ایجاد نخواهد كرد.

وی همچنین تاكید كرد: دیابت منعی برای تعویض مفصل زانو نیست به شر ط آنكه با اندازه گیری هموگلوبین A1C F بالای 8 باشد احتمال ترمیم نشدن زخم و بروز عفونت بیشتر است.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت 16 به صورت زنده از شبكه سلامت سیما پخش می شود.
   تاریخ: ۱۶:۴۸ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳