دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

75 درصد عوامل سلامتی خارج از نظام سلامت است
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اینكه 75 درصد عوامل سلامتی، در خارج از نظام سلامت است، گفت: سالانه 40 هزار معلول دائم ناشی از حوادث ترافیكی و 17 هزار كشته ناشی از این حوادث برجای می ماند كه نظام سلامت در آن نقشی ندارد.
75 درصد عوامل سلامتی خارج از نظام سلامت است
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اینكه 75 درصد عوامل سلامتی، در خارج از نظام سلامت است، گفت: سالانه 40 هزار معلول دائم ناشی از حوادث ترافیكی و 17 هزار كشته ناشی از این حوادث برجای می ماند كه نظام سلامت در آن نقشی ندارد.
حمیدرضا خانكهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دكتر حمیدرضا خانكه یكشنبه 15 آبان در بخش افتتاحیه دومین همایش ملی رصد اجتماعی كرونا به شیوع كرونا در دنیا و اعلام نخستین مبتلایان بصورت رسمی از سوی وزارت بهداشت كشور در بهمن سال 98 اشاره كرد و افزود: ابعاد بالینی، شیوه نامه دارویی و ... كرونا مورد توجه قرار گرفت و ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی كرونا فراموش شد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: با كرونا پدیده های اجتماعی جدیدی حاصل شد و شیوه های درمانی، اطلاعات، دانش روز مواجهه با كرونا به اشتراك گذاشته شد و اتفاق جهانی خوبی برای همكاری مشترك حاصل شد، اما ابعاد اجتماعی در اكثر كشور ها نادیده گرفته شد.

دكتر خانكه افزود: در ابتدا احساس می شد كه همه در برابر كرونا برابرند، اما افراد محروم در عرصه اجتماعی، فرهنگی و كم برخوردار، مرگ و میر بیشتری داشتند، تحلیل فوت كرونا در بهمن و اسفند 98 و پیگیری و بررسی گروه های مختلف جمعیتی، بررسی علائم و بررسی اطلاعات نشان داد، كرونا در سطوح اجتماعی مختلف، تأثیر متفاوت دارد و عوامل اجتماعی بر كرونا تأثیرات مختلف دارد و بعد اجتماعی كرونا در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح شد و متعاقب آن، توجه وزیر وقت بهداشت به سوی اهمیت ابعاد اجتماعی سوق داده شد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: كشور های مختلف گروه های آسیب پذیر را به اشكال مختلف حمایت می كردند تا تأثیر كمتری از این بیماری بپذیرند، برخی گروه ها وابسته به درآمد روزانه بودند و در برخی افراد با سطح سواد پایین، نبود اطلاع رسانی پایین در سطوح پایین جامعه، تأثیرات متفاوت را نشان داد، راهپیمایی هایی علیه ماسك زدن در كشور های مترقی اتفاق افتاد، در كشور ما هم با اشكال مختلف نسبت به قضیه برخورد می كردند.

دكتر خانكه افزود: همه مردم قصد كمك داشتند، اما از چگونگی آن مطلع نبودند تا اینكه با توجه به رسالت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پیشنهاد تأسیس رصدخانه اجتماعی كرونا را دادیم تا به عنوان مركز اطلاعات مورد نظر، با مأموریت جمع آوری داده ها، شاخص تعیین كند تا وقتی به حد آستانه رسید، اعلام خطر كند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح كرد: در حوزه سلامت اجتماعی، رصدخانه نداریم. برغم اینكه همه می دانیم 75 درصد سلامت، در خارج از نظام سلامت است، سالانه 40 هزار معلول دائم ناشی از حوادث ترافیكی و 17هزار كشته داریم كه نظام سلامت در آن نقشی ندارد.

دكتر خانكه افزود: سالانه 700 هزار مراجعه به نظام سلامت داریم، آلودگی هوا، بیماری های قلبی عروقی و ... در خارج نظام سلامت اتفاق می افتد، اما نظام سلامت بار آن را بر دوش می كشد، پس در كنار ابعاد جسمی پدیده ها در نظام سلامت، باید ابعاد اجتماعی آن ها نیز لحاظ شود.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین گفت: سلامت اجتماعی، ابعاد اجتماعی متفاوت دارد، تلاش كردیم تا در رصدخانه اجتماعی با تشكیلات گوناگون و جمع آوری اطلاعات، دیده بانی هایی داشته باشیم. در كنار سیاستگذاران به تولید شواهد علمی بپردازد و در جایی كه عوامل اجتماعی به آستانه می رسد، هشدار بدهد.

دكتر خانكه افزود: سلامت اجتماعی را در سه بعد تعریف كردیم، اول از نگاه سلامت با تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و در بعد دوم گفتیم جامعه ای برخوردار از سلامت اجتماعی است كه امكانات و دارایی ها را به شكل عادلانه توزیع كند، زمینه مشاركت و شفافیت بالایی داشته باشد و در بعد سوم، عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت را بررسی كردیم كه به نوعی نشان از توزیع عادلانه عامل های گوناگون است و سلامت اجتماعی به نوعی عدالت حاكم بر جامعه است.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین گفت: با ابلاغ وزیر وقت، ابعاد اجتماعی كرونا را بررسی كردیم، در خصوص نظرسنجی واكسن، نبود تمایل جامعه به واكسن را بررسی و نظرسنجی كردیم، تأثیر مداخلات ملی و مصوبات ستاد ملی و مصوبات ستاد ملی كرونا در ابعاد اجتماعی بررسی شد، به عنوان مثال، تحصیل مجازی را بررسی كردیم، گروه های سنی مختلف از دانش آموزان تا دانشجویان در آموزش مجازی، تأثیرات مختلف را تجربه كردند، تأثیرات سیاست گذاری ستاد كرونا بر ابعاد اجتماعی را بررسی كردیم و به تولید شواهد علمی قابل اعتماد برای كمك به سیاستگذاران پرداختیم كه از اهداف ما بود.

دكتر خانكه افزود: ابلاغ رصدخانه از سوی وزارت بهداشت، تدوین نقشه راه، راه اندازی وب سایت، تعاملات گوناگون كه با نقش دیده بانی دانشگاه تأیید شد، جریان خوبی بود و رصدخانه اجتماعی كرونا می تواند رصدخانه سلامت اجتماعی كشور باشد و امیدواریم وزارت بهداشت با این تصمیم، بررسی ابعاد اجتماعی سلامت توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را مورد توجه قرار بدهد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: رصدخانه اجتماعی كرونا با تشكیلات و ایجاد چارت مرتبط، و با حمایت های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، حمایت های معاونت تحقیقات دانشگاه، ارتباط با مركز پژوهش های مجلس كه دریافت كننده خلاصه ها سیاستی ما بود، «مطالعات متعدد در حوزه معلولیت، بررسی وضعیت سازمان های مردم نهاد، طرح بررسی پذیرش واكسن در دو نوبت و در دو طرح بزرگ، بررسی پیامد های اجتماعی، طرح پذیرش و عوارض قرنطینه، مطالعات كهورت و ...» انجام شد، ژورنال های متعدد منتشر و وبینار های متعدد هفتگی با دعوت از نمایندگان متعدد مجامع گوناگون برگزار شد.

دكتر خانكه ادامه داد: هر چند سازمان های متولی حوزه اجتماعی اعتراضاتی داشتند، اما دانشگاه متولی موضوعات اجتماعی نیست و وظیفه مداخله و اجرا ندارد، ولی سیاستگذاری مبتنی بر شواهد، وظیفه دانشگاه هاست.

رئیس رصدخانه اجتماعی كرونا افزود: از پارسال، برگزاری همایش رصد اجتماعی كرونا را آغاز كردیم و امیدواریم محصول كنگره به صورت خلاصه های سیاستی و قطعنامه برای بهبود سلامت اجتماعی در حوزه های گوناگون به ویژه كووید، بكار گرفته شود و شاهد نتایج آن باشیم.

دومین همایش رصد اجتماعی كرونا از امروز به مدت دو روز، به همت رصدخانه اجتماعی كرونا و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شده است و دارای امتیاز بازآموزی برای شركت كنندگان است.
   تاریخ: ۱۵:۳۸ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۰