دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

وب دا - 75 درصد عوامل سلامتی، در خارج از نظام سلامت است/ رصدخانه اجتماعی كرونا می تواند رصدخانه سلامت اجتماعی كشور باشد
 
دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (یكشنبه) در بخش افتتاحیه دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19، با اشاره به اینكه 75 درصد عوامل سلامتی، در خارج از نظام سلامت است، اعلام كرد: سالانه 40 هزار معلول دائم ناشی از حوادث ترافیكی و 17 هزار كشته ناشی از این حوادث ...
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19 اعلام كرد: 75 درصد عوامل سلامتی، در خارج از نظام سلامت است/ رصدخانه اجتماعی كرونا می تواند رصدخانه سلامت اجتماعی كشور باشد
دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (یكشنبه) در بخش افتتاحیه دومین كنگره ملی رصد اجتماعی كووید 19، با اشاره به اینكه 75 درصد عوامل سلامتی، در خارج از نظام سلامت است، اعلام كرد: سالانه 40 هزار معلول دائم ناشی از حوادث ترافیكی و 17 هزار كشته ناشی از این حوادث برجای می ماند كه نظام سلامت در آن نقشی ندارد.



به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر خانكه رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 به شیوع كرونا در دنیا و اعلام اولین مبتلایان بصورت رسمی از سوی وزارت بهداشت كشورمان در بهمن ماه سال 98 اشاره كرد و افزود: ابعاد بالینی، پروتكل دارویی و ... كرونا مورد توجه قرار گرفتند و ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی كرونا فراموش شد.

وی تصریح كرد: با كرونا پدیده های اجتماعی جدیدی حاصل شد و شیوه های درمانی، اطلاعات، دانش روز مواجهه با كرونا به اشتراك گذاشته شد و اتفاق جهانی خوبی برای همكاری مشترك حاصل شد، اما ابعاد اجتماعی در اكثر كشورها نادیده گرفته شد.

دكتر خانكه گفت: در ابتدا احساس می شد كه همه در برابر كرونا برابرند، اما افراد محروم در عرصه اجتماعی، فرهنگی و كم برخوردار، مرگ و میر بیشتری داشتند، تحلیل فوت كرونا در بهمن و اسفند 98 و پیگیری و بررسی گروه های مختلف جمعیتی، بررسی علائم و بررسی اطلاعات نشان داد، كرونا در سطوح اجتماعی مختلف، تاثیر متفاوت دارد و عوامل اجتماعی بر كرونا تاثیرات مختلف دارد و بعد اجتماعی كرونا در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح شد و متعاقب آن، توجه وزیر وقت بهداشت به سوی اهمیت ابعاد اجتماعی سوق داده شد.

وی اظهار داشت: كشورهای مختلف گروه های آسیب پذیر را به اشكال مختلف حمایت می كردند تا تاثیر كمتری از این بیماری بپذیرند، برخی گروه ها وابسته به درآمد روزانه بودند، و در برخی افراد با سطح سواد پایین، عدم اطلاع رسانی پایین در سطوح پایین جامعه، تاثیرات متفاوت را نشان داد، راهپیمایی هایی علیه ماسك زدن در كشور های مترقی اتفاق افتاد، در كشور ما هم با اشكال مختلف نسبت به قضیه برخورد می كردند.

دكتر خانكه افزود: همه مردم قصد كمك داشتند، اما از چگونگی آن مطلع نبودند تا اینكه با توجه به رسالت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پیشنهاد تاسیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 را دادیم تا به عنوان مركز اطلاعات مورد نظر، با ماموریت جمع آوری داده ها، شاخص تعیین كند تا وقتی به حد آستانه رسید، اعلام خطر كند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح كرد: در حوزه سلامت اجتماعی، رصدخانه نداریم. برغم اینكه همه می دانیم 75 درصد سلامت، در خارج از نظام سلامت است، سالانه 40 هزار معلول دائم ناشی از حوادث ترافیكی و 17هزار كشته داریم كه نظام سلامت در آن نقشی ندارد.

وی افزود: سالانه 700 هزار مراجعه به نظام سلامت داریم، آلودگی هوا، بیماری های قلبی عروقی و ... در خارج نظام سلامت اتفاق می افتد، اما نظام سلامت بار آن را بر دوش می كشد، پس در كنار ابعاد جسمی پدیده ها در نظام سلامت، باید ابعاد اجتماعی آنها نیز لحاظ شود.

وی همچنین گفت: سلامت اجتماعی، ابعاد اجتماعی متفاوت دارد، تلاش كردیم تا در رصدخانه اجتماعی با تشكیلات گوناگون و جمع آوری اطلاعات، دیده بانی هایی داشته باشیم. در كنار سیاستگذاران به تولید شواهد علمی بپردازد و در جایی كه عوامل اجتماعی به آستانه می رسد، هشدار بدهد.

دكتر خانكه افزود: سلامت اجتماعی را در سه بعد تعریف كردیم، اول از نگاه سلامت با تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و در بعد دوم گفتیم جامعه ای برخوردار از سلامت اجتماعی است كه امكانات و دارایی ها را به شكل عادلانه توزیع كند، زمینه مشاركت و شفافیت بالایی داشته باشد و در بعد سوم، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را بررسی كردیم كه به نوعی نشان از توزیع عادلانه فاكتورهای گوناگون است و سلامت اجتماعی به نوعی عدالت حاكم بر جامعه است.

وی اظهار داشت: با ابلاغ وزیر وقت، ابعاد اجتماعی كرونا را بررسی كردیم، در خصوص نظرسنجی واكسن، عدم تمایل جامعه به واكسن را بررسی و نظرسنجی كردیم، تاثیر مداخلات ملی و مصوبات ستاد ملی و مصوبات ستاد ملی كرونا در ابعاد اجتماعی بررسی شد، به عنوان مثال، تحصیل مجازی را بررسی كردیم، گروه های سنی مختلف از دانش آموزان تا دانشجویان در آموزش مجازی، تاثیرات مختلف را تجربه كردند، تاثیرات سیاستگذاری ستاد كرونا بر ابعاد اجتماعی را بررسی كردیم و به تولید شواهد علمی قابل اعتماد جهت كمك به سیاستگذاران پرداختیم كه از اهداف ما بود.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 تصریح كرد: ابلاغ رصدخانه از سوی وزارت بهداشت، تدوین نقشه راه، راه اندازی وب سایت، تعاملات گوناگون كه با نقش دیده بانی دانشگاه تایید شد، جریان خوبی بود. و رصدخانه اجتماعی كووید 19 می تواند رصدخانه سلامت اجتماعی كشور باشد و امیدواریم وزارت بهداشت با این تصمیم، بررسی ابعاد اجتماعی سلامت توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را مورد توجه قرار بدهد.

دكتر خانكه افزود: رصدخانه اجتماعی كووید 19 با تشكیلات و ایجاد چارت مرتبط، و با حمایت های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، حمایت های معاونت تحقیقات دانشگاه، ارتباط با مركز پژوهش های مجلس كه دریافت كننده خلاصه ها سیاستی ما بود، « مطالعات متعدد در حوزه معلولیت، بررسی وضعیت سازمان های مردم نهاد، طرح بررسی پذیرش واكسن در دو نوبت و در دو طرح بزرگ، بررسی پیامدهای اجتماعی، طرح پذیرش و عوارض قرنطینه، مطالعات كهورت و ... » انجام شد، ژورنال های متعدد منتشر و وبینارهای متعدد هفتگی با دعوت از نمایندگان متعدد مجامع گوناگون برگزار شد.

بگفته وی، هر چند سازمان های متولی حوزه اجتماعی اعتراضاتی داشتند، اما دانشگاه متولی موضوعات اجتماعی نیست، و وظیفه مداخله و اجرا ندارد، ولی سیاستگذاری مبتنی بر شواهد، وظیفه دانشگاه هاست.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 افزود: از سال گذشته، برگزاری كنگره رصد اجتماعی كووید 19 را آغاز كردیم و امیدواریم محصول كنگره به صورت خلاصه های سیاستی و قطعنامه برای بهبود سلامت اجتماعی در حوزه های گوناگون به ویژه كووید، بكار گرفته شود و شاهد نتایج آن باشیم.

گفتنی است؛ دومین كنگره رصد اجتماعی كووید 19 از امروز به مدت دو روز، به همت رصدخانه اجتماعی كووید 19 و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شده است و دارای امتیاز بازآموزی برای شركت كنندگان می باشد.

تعداد 132 مقاله به صورت سخنرانی و به شكل پوستر، پیرامون پنج محور « پیامدهای روانی، اجتماعی، اقتصادی حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 »، « سیاست ها، اقدامات، مداخلات و درس آموخته ها در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 »، « درس آموخته های همه گیری كووید 19، فرصتی برای آمادگی در برابر حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك احتمالی در آینده »، « سیاست ها، اقدامات و مداخلات اثربخش در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 » و « نظام ارائه اطلاعات و اطلاع رسانی در حوادث، بلایا و رویدادهای بیولوژیك با تاكید بر همه گیری كووید 19 »، به شركت كنندگان این كنگره ارائه می شود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۴:۱۴ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۲
اخبار مشابه در سایر منابع خبری:
75 درصد عوامل سلامتی، در خارج از نظام سلامت است/ رصدخانه اجتماعی كرونا می تواند رصدخانه سلامت اجتماعی كشور باشد  دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی