دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

دیسك گردن چه علائمی دارد و راه های درمانی آن چیست؟
 
ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان به نام مهره تشكیل شده است كه توسط دیسك هایی پر از یك ماده ژل مانند بالشتك از هم جدا می شوند. دیسك های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می كند و هم به گردن شما اجازه می دهد كه به آرامی از یك طرف به طرف دیگر بچرخد و به جلو به عقب خم شود.
ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان به نام مهره تشكیل شده است كه توسط دیسك هایی پر از یك ماده ژل مانند بالشتك از هم جدا می شوند. دیسك های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می كند و هم به گردن شما اجازه می دهد كه به آرامی از یك طرف به طرف دیگر بچرخد و به جلو به عقب خم شود.

دیسك گردن چه علائمی دارد و راه های درمانی آن چیست؟
به گزارش سلامت نیوز به تقل از كِیرل قسمت گردن ستون فقرات از هفت استخوان (مهره) ساخته شده است كه توسط دیسك های بالش مانند از هم جدا شده اند. این دیسك ها مانند ضربه گیر برای سر و گردن هستند. آنها استخوان ها را عایق می كنند و اجازه می دهند سر و گردن خم شود. سندرم دیسك گردن به درد در این قسمت گردن از ستون فقرات اشاره دارد.

چه چیزی باعث ایجاد سندرم دیسك گردن می شود؟ بسیاری از دلایل شامل تغییرات دژنراتیو طبیعی در دیسك ها با افزایش سن است. وضعیت بدنی نامناسب و كار سخت با روش های ضعیف بلند كردن ممكن است این تغییرات را بدتر كند. دیسك ها به آرامی فرسوده می شوند، كمتر چاق و صاف می شوند. وقتی فضای دیسك به اندازه ای باریك می شود كه مهره ها به هم ساییده می شوند، لبه های مهره ها دچار ساییدگی و پارگی می شوند. سپس، خارهای استخوانی ایجاد می شوند كه ممكن است شروع به فشار بر روی نخاع یا ریشه عصبی كنند. با تحریك عصب، درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف ممكن است رخ دهد.

تغییرات یا ضربه های مشابه ممكن است به غضروف سخت اطراف هر دیسك آسیب بزند. مواد دیسك ممكن است به داخل كانال نخاع برآمده (فتق) شده و طناب نخاعی یا ریشه عصبی را فشار دهد (فشرده كند).

علائم دیسك گردن چیست؟ گردن درد یا سوزن سوزن شدن و بی حسی ممكن است به شانه، بالای كمر، بازو یا دست برسد. برخی از افراد ضعف، كلافگی و مشكل در راه رفتن دارند. درد ناشی از برآمدگی دیسك هنگام حركت و هنگام سرفه یا خنده بدتر می شود.

دیسك گردن چگونه درمان می شود؟ اكثر موارد را می توان با فیزیوتراپی، كنترل درد و داروهای ضد التهابی درمان كرد. درمان های محافظه كارانه نیز می تواند توسط فیزیوتراپیست انجام شود. متخصصان بیهوشی می توانند برای كمك به درد، استروئیدها و داروهای بیهوشی را به كانال نخاع گردنی تزریق كنند. علائم اغلب پس از چند هفته از بین می روند. اگر سایر درمان ها علائم را كاهش ندهند، معمولاً جراحی گزینه نهایی است.

بایدها و نبایدها در مدیریت دیسك گردن هنگام نشستن و راه رفتن از وضعیت بدنی مناسب استفاده كنید. همیشه هنگام سفر با وسیله نقلیه كمربند ایمنی ببندید. هنگامی كه در رختخواب دراز كشیده اید، یك بالش زیر سر و گردن خود قرار دهید. ورزش های روزانه مورد تایید پزشك خود را انجام دهید . به آرامی گردن خود را كشیده و خم كنید. وزن ایده آل خود را حفظ كنید. اگر علائم شما بسیار بدتر شد یا ضعف جدیدی دارید، با پزشك خود تماس بگیرید. اگر در راه رفتن مشكل دارید، ضعف دارید، نمی توانید اندام خود را حركت دهید، یا كنترل روده یا مثانه خود را از دست می دهید، با پزشك خود تماس بگیرید . آسیب به ستون فقرات گردنی خود را به حداقل برسانید . در ورزش های تماسی از لباس های محافظ استفاده كنید. تا زمانی كه پزشك به شما بگوید كه می توانید، به سر كار خود برنگردید . تا زمانی كه با پزشك خود مشورت نكنید، فعالیت های شدید انجام ندهید . تا زمانی كه بدون داروی ضددرد خلاص نشدید، رانندگی را از سر نگیرید . ضربه گیرهای طبیعی شما به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان به نام مهره تشكیل شده است كه توسط دیسك هایی پر از یك ماده ژل مانند بالشتك از هم جدا می شوند. دیسك های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می كنند و هم به گردن شما اجازه می دهند كه به آرامی از یك طرف به سمت دیگر بچرخد و به جلو به عقب خم شود.

دكتر كی كیم، دانشیار جراحی مغز و اعصاب و رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب ستون فقرات در دانشگاه كالیفرنیا در دیویس توضیح می دهد: «بدون دیسك، ستون فقرات بسیار سفت خواهد بود.« دیسك ها به بدن ما اجازه می دهند به روشی كه ما می خواهیم حركت كند. آنها همچنین برای بدن به عنوان ضربه گیر عمل می كنند.

با گذشت زمان، این كمك فنرهای طبیعی فرسوده می شوند و می توانند شروع به تحلیل رفتن كنند. فضای بین مهره ها باریك می شود و ریشه های عصبی فشرده می شوند. این فرآیند به عنوان بیماری دیسك دژنراتیو شناخته می شود. تحقیقات نشان می دهد كه حدود 25 درصد از افراد بدون علائم زیر 40 سال و 60 درصد بالای 40 سال درجاتی از بیماری دژنراتیو دیسك را دارند. با پیشرفت بیماری دیسك دژنراتیو ، گردن كمتر انعطاف پذیر می شود و ممكن است گردن درد و سفتی، به خصوص در اواخر روز احساس شود.

هنگامی كه دیسك باز می شود یا برآمده می شود و به نخاع یا ریشه های عصبی فشار وارد می كند، به آن فتق دیسك یا «دیسك لیز خورده» می گوید. اگرچه بیماری دیسك گردن به طور كلی روند كندی دارد، فتق دیسك گاهی اوقات می تواند به سرعت پس از آسیب یا ضربه به گردن رخ دهد.

شایع ترین و بارزترین علائم بیماری دیسك دژنراتیو، گردن درد و سفتی گردن است. هنگامی كه یكی از این شرایط بر روی یك یا چند اعصابی كه از طناب نخاعی عبور می كنند فشار می آورد، همچنین می توانید درد، بی حسی یا ضعفی را ایجاد كند كه از شانه ، بازو و دست شما پخش می شود.

تشخیص بیماری دیسك گردن برای تشخیص بیماری دیسك گردن، پزشك ابتدا یك تاریخچه پزشكی شما را بررسی می كند تا بفهمد علائم شما از چه زمانی شروع شده اند، چقدر شدید هستند و چه چیزی باعث بهبود یا بدتر شدن آنها می شود. اگر تحت تأثیر قرار گرفته باشند، احتمالاً یك معاینه عصبی برای آزمایش قدرت، رفلكس ها و احساس در بازو و دست خود خواهید داشت.

آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایكس، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و اسكن توموگرافی كامپیوتری (CT) می تواند به پزشك كمك كند تا نخاع شما را بررسی كند تا منبع گردن درد شما را مشخص كند.

در مورد بیماری دیسك گردن چه باید كرد؟ حتی اگر به بیماری دژنراتیو دیسك یا لغزش دیسك مبتلا هستید، احتمال اینكه بتوانید بدون جراحی آن را درمان كنید، خوب است. خط اول در درمان بیماری دیسك گردن، داروهای مسكن بدون نسخه، از جمله استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ادویل و ناپروكسن است. این داروها می توانند به كاهش درد و التهاب كمك كنند. اگر داروهای بدون نسخه مؤثر نباشند، پزشك ممكن است استروئیدها را تجویز كند.

فیزیوتراپی یكی دیگر از گزینه های درمانی برای بیماری دیسك گردن است. درمانگر می تواند از كشش دهانه رحم استفاده كند یا به آرامی عضلات و مفاصل شما را دستكاری كند تا درد و سفتی شما كاهش یابد. فیزیوتراپ همچنین می تواند به شما كمك كند دامنه حركتی خود را افزایش دهید و تمرینات و وضعیت های صحیح را برای كمك به بهبود گردن درد به شما نشان دهد.

گردن درد شما باید با این درمان های محافظه كارانه بهبود یابد .اگر شما نیز بی حسی یا ضعف قابل توجهی دارید، فورا با پزشك خود تماس بگیرید.

جراحی یك گزینه درمانی است و تصمیم گیری در مورد اینكه آیا به آن نیاز دارید اغلب یك فرآیند ذهنی است و به شرایط شما بستگی دارد.

K. Daniel Riew، پروفسور جراحی ارتوپدی، استاد جراحی مغز و اعصاب، و مدیر موسسه ارتوپدی ستون فقرات در دانشكده پزشكی دانشگاه واشنگتن می گوید: «برخی افراد می توانند درد و بی حسی بیشتری را نسبت به دیگران تحمل كنند. من سعی می كنم بیمارانی را كه فقط درد دارند، حداقل شش هفته (قبل از انجام عمل جراحی) منتظر بگذارم، زیرا در شش هفته اكثریت قریب به اتفاق بیماران بهتر می شوند»

جراحی اصلی برای بیماری دژنراتیو دیسك دیسككتومی نامیده می شود. در طی این روش، جراح دیسك در حال خراب شدن را برمی دارد. دیسككتومی اغلب با جایگزینی دیسك مصنوعی دنبال می شود كه در آن یك دیسك فلزی به جای دیسكی كه برداشته شده قرار می گیرد. دیسككتومی همچنین ممكن است با همجوشی، كه در آن قطعه كوچكی از استخوان در فضای بین مهره ها كاشته می شود، دنبال شود. با بهبودی استخوان، با مهره های بالا و پایین ترمیم می شود.

بعد از درمان: سالم نگه داشتن گردن ممكن است چند هفته طول بكشد تا گردن درد به خودی خود بهبود یابد و از سه ماه تا یك سال استخوان پس از جراحی بهبودمی یابد. هنگامی كه گردن درد شما كاهش یافت، این به شما بستگی دارد كه ستون فقرات خود را در وضعیت خوبی نگه دارید تا بتوانید از ناراحتی در آینده جلوگیری كنید.

آنتونی دلیتو، PhD، PT، FAPTA، پروفسور و رئیس دپارتمان فیزیوتراپی در دانشگاه پیتسبورگ می گوید: «هرگاه كسی را با مشكل ستون فقرات می بینیم، در درازمدت به سلامت ستون فقرات او توجه می كنیم. هنگامی كه علائم بهبود یافت، ما می خواهیم به فرد كمك كنیم تا از وقوع علائم بعدی جلوگیری كند.»

اگرچه بیماری دژنراتیو دیسك اغلب به دلیل سن است، می تواند تحت تأثیر عوامل سبك زندگی نیز قرار گیرد. برای اطمینان از اینكه ستون فقرات خود را تا حد ممكن سالم نگه می دارید، به موارد زیر توجه كنید:

یك رژیم غذایی متعادل داشته باشید به طور منظم ورزش كنید سیگار نكشید، زیرا به غیر از سایر اثرات آن بر سلامتی، سیگار یك عامل خطر برای بیماری دیسك گردن است. همچنین مراقب وضعیت بدن خود باشید، همیشه گردن خود را صاف نگه دارید و پشت خود را به خوبی حمایت كنید. اگرچه گردن درد ناشی از بیماری دیسك گردن می تواند عود كند، اما اگر به خوبی از گردن و بقیه بدن خود مراقبت كنید، این شانس را كاهش خواهید داد. ریو می گوید: «بیشتر مردم در طول زندگی شان مشكلات گردن دائمی ندارند. معمولاً می آید و می رود.» اگر در حال حاضر با گردن خود مشكلی دارید، این احتمال وجود دارد كه برای همیشه دوام نداشته باشد.

حركات دردناك گردن و ارتباط آن با دیسك دكتر تورج یزدی در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: در اثر فشارهای مكانیكی و حركات ایجاد شده، به تدریج دیسك های گردن دچار تغییراتی شده كه از حالت نرمال خود خارج و در نهایت سبب بیرون زدگی دیسك می شود.

وی با اشاره به علائم دیسكهای گردن تصریح كرد: یك دسته از علائم شامل علائم ناشی از فشار بر روی ریشه های عصبی و دوم فشار بر روی نخاع می باشد.

دكتر یزدی خاطرنشان كرد: علائم فشار بر روی ریشه های عصبی گردن انتشار یابنده بوده و از گردن و شانه به سمت اندامهای فوقانی منتشر می شود.

وی یادآور شد: بیمار غیر از درد احساس بی حسی یا خواب رفتگی در دست دارد و برخی بیماران دچار احساس كاهش قدرت دستها می شوند و از سوی دیگر، بعضی بیمار در اولین بار متوجه اختلال در حركات ظریف دستها هنگام نوشتن می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد در ادامه به ایسنا گفت: آسیبی كه با فشار بر روی نخاع بروز می كند، جدی بوده و این بیماران با كاهش قدرت اندام فوقانی مراجعه می كنند. همچنین ممكن است به تدریج اختلال در راه رفتن و حركات پاها ایجاد شود.

وی افزود: از آنجا كه برخی بیماران به علائمی مثل فشار بر روی دست چپ مبتلا می شوند لذا تشخیص بیماری قلبی عروقی برای آنان داده می شود كه باید مراقبت باشند.

دكتر یزدی، درد ناحیه گردن، سپس سر، شانه ها و بین دو كتف را از دیگر علائم دیسك گردن نام برد و گفت: برای برخی بیماران حركات گردن بخصوص خم شدن گردن و حركت سر به عقب بسیار دردناك است و همچنین بعضی بیماران هنگام خم كردن سر به جلو احساس برق گرفتگی در تمام ستون فقرات می كنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد خاطرنشان كرد: درمان دیسك گردن به دو تكنیك عمل جراحی از جلو پشت گردن صورت می گیرد كه معمولا براساس وضعیت دیسك و تجربه و راحتی دست پزشك جراح انجام می شود.

وی كاربران كامپیوتر، حسابداران، خیاطان و آرایشگران و افرد كه امور دفتری دارند را از افراد مستعد به دیسك های گردن دانست و گفت: از آنجا كه دیسكهای گردن در این افراد شایع تر است لذا این افراد باید ورزشهای گردن بویژه ورزشهای ایزومتریك به طور مرتب و روزانه انجام دهند تا عضلات گردن و شانه آنها تقویت شوند و از برند دیسك گردن جلوگیری شود.

این متخصص و جراح مغز و اعصاب در پایان خطاب به افراد شاغل كه معمولا در اكثر مواقع سرشان در یك وضعیت قرار دارد، توصیه كرد: این افراد در مراحل اولیه قبل از ایجاد علائم و درد در ناحیه گردن و سوزش ناحیه بین دو كتف باید ورزش كنند.

برچسب ها
- دیسك گردن

اخبار مرتبط درمان سریع گردن درد با روش های طب فیزیكی
سونامی دیسك گردن در راه است
دیسك مصنوعی گردن
شیوع دیسك گردن در كارمندان
مبتلایان به دیسك كمر نباید ورزش كنند؟

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 3 + 12 =

ارسال

نظرات مكیه 11:38 - 1392/12/01
37 12

باسلام وخسته نباشی چندین سال است كه مبتلا به در شدید گردن می باشم دوسه سال قبل ام ارای انجام دادم كه گفتن ارتروز شدید دارین اماهفته پیش دوباره ازدچار شدیدگردن ام ارای دستگاه باز انجام دادم اما جواب دادن مهر ه ها سالم می باشد و مشكل ازعصب گردن است ودر صورت كوچكترین كار با سردرد شدید و درد در ناحیه سمت چپ گردن لطفا چه باید بكنم مرا راهنمایی نمایید
ارش 15:28 - 1393/04/29
74 8

مدتی است كه به درد گردن دچار هستم ودرزمان درد دچار سردرد ودرد درناحیه كتف سمت چپ میشوم وبااستراحت كردن مقداری بهبود میابدوزمانی كه روی پهلو بخوابم دردم بهبود میابد ولی زمانی كه روی كمر بخوابم وبالش زیر سرم باشد دردم شدید میشود لطفا راهنمایی كنبد باتشكر
بیژن 08:11 - 1393/06/17
28 2

سلام من بیژن هستم و از درد مهره گردم خیلی رنج میبرم میشه بگین چگونه درمان كرد
محمدرضا 18:30 - 1393/06/30
40 11

با سلام من 3 روز در هفته تمرین كشتی انجام میدهم و درد نسبتا شدیدی در ناحیه بین دو كتف دارم میشه دلیلشو برام شرح بدهید.
احد 21:57 - 1393/07/04
24 12

با سلام من یك ماه پشت گردنم بین دو گوش صدای وزوز می دهد لطفا بگید چكار كنم ممنون
نسرین وادیدار 12:52 - 1393/10/05
41 11

با سلام من گردنم در اثر ضربه بین دو كتفم درد میكنه یك ماه شده و هر چی جلوتر میره بدتر میشه دكتر میخوام برم ایا با سی تی اسكن و تشخیص بهتر میشم خیلی نگرانم خواهش میكنم كمكم كنید
فرخنده 23:49 - 1393/10/22
112 18

با سلام حدود چهار سال هست كه به طور مداوم گردن كتف و شانه هایم بسیار زیاد درد میكند و دستانم بی حس میشود همچنین سردرد شدیدی هم دارم و گاهی اواقت گردنم فلج میشود و حالت تهوع دارم چندبار به دكتر مراجعه كرده ام ولی جوابی نگرفته م لطفا راهنمایی كنید
صالح 12:01 - 1393/11/03
44 11

من درمسابقت كشتی دچار برون زدگی دسك گردن شدم .با مراجه به پزشك وتجویز امپول تقویتی و تریام هگزال.درد ان ساكت و بی حس بودن دست چپم بهبود پیدا كرد.ولی بعد از دو سه ماه العان همان نقطه از گردنم فقط دچار سوزش شده.خواستم دلیل ان را بدانم.وراهنمایی شوم
داود 22:06 - 1394/07/10
73 13

باسلام . من حدود 2ماه پیش گردن درد شدیدی گرفتم به طوری كه اصلا خواب هم برام ممكن نبود كه بعد از حدود 10 روز خود به خود آروم و خوب شد ولی بعد از اون سمت چپ بدنم حالت خواب رفتگی به خصوص دستم و نوك انگشتهای دستم . و این رو هم اضافه كنم كه وقتی سرم رو به جلو خم میكنم یه حالت شبیه به برق گرفتگی بهم دست میده . از شما تقاضا دارم تشخیص بدید من چه كار باید بكنم . ممنون .
فاطمه 11:12 - 1396/04/16
35 5

سلام من دوهفته پیش دچار سوزش شدید دست وپا شدم متخصص مغز واعصاب مراجعه كردم ام ار ای مغز -گردن-نوارعصب وعضله انجام دادم همه خداروشكر سالم بود گفتن سوزش از اعصاب ولی متاسفانه سوزش بهتر نشده كه هیچ بدترهم شده خواهش میكنم كمك كنید من چكار كنم؟

پربازدیدترین اخبار لیست بهترین و قوی ترین شربت های ضدسرفه/منع مصرف شربت آیورا
تاثیر مصرف الكل در تشدید كبد چرب/الكل چه آسیب هایی به كبد می زند؟
درد و تورم استخوان نشانه سرطان است؟
عوارض جبران ناپذیر مصرف بیش از اندازه پروتئین در بدنسازان
دگزامتازون بدن شما را رسماً به یك پفك تبدیل می كند
13 فایده رابطه جنسی برای سلامتی
دیسك گردن چه علائمی دارد و راه های درمانی آن چیست؟
11 درمان طبیعی برای اضطراب / اگر موثر نبود چه باید كرد؟
13 غذا و نوشیدنی كه پوست شما را پیر می كنند!
بیچاره مردمی كه یا مازوت نفس می كشند یا متان!
گشت ارشاد با چه مجوزی با زنان برخوردهای خشونت آمیز می كرد؟
بیماری هایی كه باورتان نمی شود ناشی از نوشیدن چای باشد
نكاتی كه باید بعد از یددرمانی رعایت كنید!
10 راهكار برای افزایش ویتامین D در بدن
نوشیدن شیر برای تب خوب است یا بد؟
رئیس جمهور میخواهد برای وزیر بهداشت زمان بخرد
چنبره «زیبای مهاجم» بر تالاب انزلی
تعیین ابتلا به دیابت با نوع خواب
بارش پراكنده باران از امروز تا اواسط هفته در برخی استان ها/ كاهش دما در شمال و شمال شرق
انواع آزمایش ها برای تشخیص اچ آی وی (HIV)

پیشنهاد سردبیر چاشنی كه موجب افزایش قند خون می شود چاشنی كه موجب افزایش قند خون می شود  قند خون بالا می تواند ناشی از عوامل زیادی از جمله استرس، كمبود خواب و مربوط به رژیم غذایی باشد. وقتی صحبت از تلاش برای حفظ سطح قند خون می شود، قندهای اضافه شده می توانند یكی از مشكل سازترین موادغذایی باشند و مصرف بیش از حد آنها حتی می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند دیابت شود.

دیسك گردن چه علائمی دارد و راه های درمانی آن چیست؟ دیسك گردن چه علائمی دارد و راه های درمانی آن چیست؟ ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان به نام مهره تشكیل شده است كه توسط دیسك هایی پر از یك ماده ژل مانند بالشتك از هم جدا می شوند. دیسك های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می كند و هم به گردن شما اجازه می دهد كه به آرامی از یك طرف به طرف دیگر بچرخد و به جلو به عقب خم شود.

تاثیر مصرف الكل در تشدید كبد چرب/الكل چه آسیب هایی به كبد می زند؟ تاثیر مصرف الكل در تشدید كبد چرب/الكل چه آسیب هایی به كبد می زند؟ نوشیدن الكل خطر ابتلا به بیماری های كبدی را افزایش می دهد و آسیب های جبران ناپذیری به این اندام مهم وارد می كند.

انواع آزمایش ها برای تشخیص اچ آی وی (HIV) انواع آزمایش ها برای تشخیص اچ آی وی (HIV) آزمایش HIV ، كه غربالگری HIV نیز نامیده می شود ، تنها راه برای اطلاع از ابتلا به این ویروس است.

نوشیدن شیر برای تب خوب است یا بد؟ نوشیدن شیر برای تب خوب است یا بد؟ هیچ دلیل علمی برای پرهیز از شیر در هنگام بیماری با تب یا بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی وجود ندارد. اگرچه این موضوع درباره بیماری های گوارشی یا معده داستان كمی متفاوت است، زیرا توصیه می كنیم در برخی موارد اسهال مزمن از خوردن شیر خودداری كنید.

عوارض جبران ناپذیر مصرف بیش از اندازه پروتئین در بدنسازان عوارض جبران ناپذیر مصرف بیش از اندازه پروتئین در بدنسازان در كشور ما، بدنسازان به میزان چندین برابر مقدار توصیه شده پروتئین را به شكل منابع غذایی، پودر و یا مكمل دریافت می كنند؛ دریافت پروتئین در رژیم غذایی اگر در حالت تعادل قرار نداشته باشد ممكن است عوارض شدیدی برای بدن ایجاد كند.

تنظیم فشار خون تا سلامت كبد با كنگر فرنگی تنظیم فشار خون تا سلامت كبد با كنگر فرنگی  یك كارشناس گیاه پزشكی گفت: كنگر فرنگی با این كه حاوی چربی كمی است، منبعی غنی از فیبر، انواع ویتامین ها، مواد معدنی و تركیبات آنتی اكسیدانی محسوب می شود.

13 غذا و نوشیدنی كه پوست شما را پیر می كنند! 13 غذا و نوشیدنی كه پوست شما را پیر می كنند! شاید رژیم غذایی تان شما را از آن چه هستید پیرتر نشان دهد. در این مطلب غذاها و نوشیدنی هایی را معرفی می كنیم كه روند پیری را تسریع می كنند.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار درد و تورم استخوان نشانه سرطان است؟
تسكین علائم عادت ماهیانه به كمك رابطه جنسی
از چه سنی باید كودك را تربیت كنیم؟/نقش مادر در تربیت كودك بیشتر است یا پدر؟
میكرودرم ابریژن چیست و چه زمانی از میكرودرم ابریژن استفاده كنیم؟
خواص معجزه آسای سنجد
واردات 50 تن دارو برای تنظیم بازار دارویی كشور
آیا عفونت تنفسی كودك در خانه قابل درمان است؟
سلامت مردم زیر تیغ پزشك نماها

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۳:۴۱ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۹