دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

كشف نورون های جادویی برای دوباره راه رفتن معلولان
 
یك كارآزمایی بالینی جدید، نورون های خاصی را شناسایی كرده است كه می توانند به بهبود تحرك در بیماران مبتلا به فلج كمك كنند.
كشف نورون های جادویی برای دوباره راه رفتن معلولان به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، تحریك الكتریكی ستون فقرات می تواند به افراد مبتلا به فلج كمك كند تا دوباره راه بروند و نتایج امیدواركننده ای در یك آزمایش بالینی جدید نشان داده شده است.

اكنون دانشمندان، نورون های خاصی را كه قابل تحریك هستند، شناسایی كرده اند و دریافته اند كه بیماران معلول حتی پس از خاموش شدن تحریك الكتریكی همچنان می توانند راه بروند.

آسیب های نخاعی می توانند ناتوان كننده باشند، زیرا سیگنال های مغز به اندام تحتانی را مختل می كنند و موجب فلج جزئی یا كامل می شوند، اما یك پیشرفت جدید نویدبخش، كمك به بیماران برای بازیابی تحرك از طریق تحریك الكتریكی اپیدورال است.

اپیدورال در پزشكی، روشی است كه از طریق آن می توان دارو یا ماده حاجب را به داخل فضای اپیدورال تزریق كرد. تكنیك هایی مانند بی دردی از طریق اپیدورال یا بیهوشی از طریق اپیدورال در این روش وجود دارد.

بدین ترتیب، دستگاه كوچكی در نزدیكی نخاع كاشته می شود كه از پالس های الكتریكی برای تحریك نورون هایی كه حركات پا را كنترل می كنند، استفاده می كند.

پیشرفت های متعددی كه در دهه گذشته در این روش حاصل شده است، نتایج بهتری را نشان می دهد و به بیمارانی كه قبلاً كاملاً فلج شده بودند، كمك كرده تا پاهای خود را دوباره حركت دهند، بایستند و حتی با وسایل كمكی مانند عصا و واكر راه بروند.

اكنون در یك كارآزمایی بالینی جدید از یك مركز پژوهشی به نام NeuroRestore 9، بیمار توانایی راه رفتن را دوباره به دست آورده اند و بهبود عملكرد حركتی آنها حتی پس از تكمیل فرآیند توانبخشی همچنان ادامه داشته است. مهم تر از همه این كه آنها می توانند حتی پس از خاموش شدن دستگاه تحریك الكتریكی نیز به راه رفتن ادامه دهند كه این همان نقطه عطفی است كه پژوهش های قبلی به آن دست نیافته بودند.

این نشان می دهد كه در این مطالعه سطحی از سازماندهی مجدد در رشته های عصبی مورد استفاده برای راه رفتن رخ داده است، بنابراین دانشمندان مكانیسم های خاص در موش ها و مدل های مولكولی را بررسی كردند تا ببینند چگونه این اتفاق رخ می دهد.

این گروه پژوهشی یك نقشه سه بعدی از نخاع، درست تا سلول های عصبی منفرد ایجاد كرد و مشاهده كردند كه كدام نورون ها با تحریك الكتریكی فعال می شوند. آنها آن را تا خانواده خاصی از نورون ها ردیابی كردند كه ژنی به نام Vsx2 را بیان می كنند. جالب است كه این نورون ها معمولاً برای راه رفتن در افراد سالم مهم نیستند، اما به نظر می رسد برای سازماندهی مجدد رشته های عصبی برای ترمیم عملكرد حركتی پس از آسیب نخاعی، بسیار مهم هستند.

پژوهشگران برای آزمایش این ایده، سپس از نسخه جدیدی از ایمپلنت های اپیدورال استفاده كردند كه نه تنها نخاع را تحریك می كرد، بلكه به طور خاص نورون های Vsx2 را غیرفعال می كرد. در آزمایش هایی كه روی موش ها انجام شد، آن هایی كه آسیب نخاعی داشتند بلافاصله راه رفتن را متوقف كردند، اما موش های سالم هنوز هم می توانستند خوب راه بروند.

پژوهشگران می گویند این آزمایش، نورون های Vsx2 را به عنوان هدف تحریك الكتریكی اپیدورال به عنوان درمانی برای فلج تایید می كند. این پژوهش در نهایت می تواند منجر به درمان های مؤثرتر برای حركت دوباره معلولان شود.

این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۵۵ - ۱۹/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸