دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

آشنایی با مضرات هندزفری و هدفون برای گوش و مغز
 
هدفون و هندزفری از جمله وسایلی هستند كه استفاده زیاد از آن ها به شنوایی و مغز آسیب می زند.
آشنایی با مضرات هندزفری و هدفون برای گوش و مغز
هدفون و هندزفری از جمله وسایلی هستند كه استفاده زیاد از آن ها به شنوایی و مغز آسیب می زند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مركز خوزستان، در دنیای امروزی استفاده از تلفن همراه امری اجتناب ناپذیر است و به ویژه نسل جوان بیشتر وقت خود را صرف گوش دادن به آهنگ یا مكالمه با استفاده از هدفون یا هندزفری می كنند.آشنایی با مضرات هندزفری و هدفون برای گوش و مغز

همچنین بسیاری حتی هنگام كاركردن یا درس خواندن از هدفون استفاده می كنند، اما باید به این موضوع توجه داشت كه استفاده بیش از حد از این وسیله می تواند عوارضی داشته باشد.

هدفون ها با تولید امواج صوتی و انتقال به گوش، سبب لرزش پرده گوش می شوند و با سرایت این ارتعاش به گوش داخلی، سپس به حلزون گوش می رسد.

حلزون گوش محفظه ای در گوش داخلی و پر از مایع است كه از هزاران تار موی كوچك تشكیل شده و هنگامی كه این ارتعاش به حلزون گوش می رسد، مایع به لرزه درمی آید و تار مو های كوچك نیز حركت می كنند. هرچه صدا بلندتر باشد، ارتعاشات قوی تر و حركت تار مو های كوچك بیشتر می شود.

قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض موسیقی با صدای بلند باعث می شود كه سلول های گوش در نهایت حساسیت خود را نسبت به لرزش از دست بدهند، البته گاهی اوقات صدای بلند موسیقی باعث خم شدن یا تا شدن سلول ها می شود كه منجر به احساس كم شنوایی موقت خواهد شد.

برخی از عوارض استفاده از هدفون به شرح زیر است:

كاهش شنوایی ناشی از صدای بلند (NIHL)

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند با استفاده از هدفون ها می تواند منجر به كاهش شنوایی ناشی از صدای بلند (NIHL) شود و این عارضه ممكن است موقتی یا دائمی باشد كه یكی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری است.

تینیتوس (tinnitus) یا وزوز گوش

سلول های مویی آسیب دیده در حلزون گوش می توانند منجر به شنیدن صدای زنگ، وزوز یا غرش در گوش یا سر شوند. این عارضه تینیتوس (tinnitus) یا وزوز گوش نامیده می شود.

هایپراكوزیس (Hyperacusis) یا بیش شنوایی

بیش از 50 درصد افرادی كه از وزوز گوش رنج می برند، دارای حساسیت بالا به صدا های طبیعی محیطی نیز هستند، این وضعیت به عنوان Hyperacusis یكی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری شناخته می شود.

كم شنوایی از عوارض هدفون ها

همانطور كه گفته شد گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و در طولانی مدت می تواند باعث خمیدگی بیش از حد و شدید سلول های مویی گوش شود كه ادامه یافتن آن می تواند از دست دادن شنوایی موقت یا دائمی را به دنبال داشته باشد.

سرگیجه به دلیل استفاده زیاد از هندزفری

در بسیاری از مواقع افزایش فشار در مجرای گوش به دلیل صدای بلند می تواند منجر به سرگیجه شود كه یكی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری است.

استفاده مداوم از هدفون و عفونت گوش

از آنجایی كه هدفون مستقیماً در مسیر مجرای گوش قرار می گیرد، عبور هوا را مسدود می كند كه احتمال عفونت در گوش را افزایش می دهد، همچنین استفاده منظم و طولانی مدت از هدفون منجر به افزایش رشد باكتری ها می شود، این باكتری ها روی هدفون باقی می مانند و در استفاده بیشتر گوش را آلوده می كنند.

باید توجه داشت كه هنگامی كه هدفون مشترك است، همان باكتری از گوش یك فرد به فرد دیگر منتقل می شود و فرد را در معرض عفونت های جدی گوش قرار می دهد.

افزایش موم گوش با استفاده از هدفون

یكی دیگر از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری، زیاد شدن موم گوش است كه احتمال وزوز گوش، مشكلات شنوایی، گوش درد و عفونت های مكرر گوش را افزایش می دهد.

ایجاد گوش درد با استفاده طولانی مدت از هدفون

استفاده طولانی مدت از هدفون و همچنین استفاده از هدفون های نامناسب می تواند باعث دردی شود كه اغلب به گوش داخلی نیز كشیده می شود و منجر به درد در مجاورت گوش یعنی از فك به بالا خواهد شد.

تأثیر مصرف زیاد هدفون و هندزفری بر مغز

یكی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری، تأثیر بر مغز است، امواج الكترومغناطیسی كه هدفون ایجاد می كند، در دراز مدت باعث ایجاد مشكلاتی برای مغز می شود، سطوح بالای صدای دسی بل، عایق رشته های عصبی كه سیگنال ها را از گوش به مغز منتقل می كنند، از بین می برد، ضمن اینكه عفونت گوش نیز می تواند بر مغز تأثیر بگذارد.

تمركز نداشتن با استفاده بلندمدت از هدفون ها

هدفون ها بسیار كوچك هستند، اما صدا ها می توانند تأثیر منفی زیادی بر پرده گوش شما داشته باشند، صدا از گوش به مغز می رسد و بر سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد و باعث تمركز نداشتن می شود.
   تاریخ: ۰۸:۴۳ - ۱۹/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۵