دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

وب دا - در جلسه هماهنگی شورای پیام رسانان سلامت استان زنجان، عنوان شد: سازمان های برون بخشی نقش مهمی در تكمیل پازل سلامت دارند
 
رئیس دبیرخانه كارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان زنجان گفت: نقش دانشگاه های علوم پزشكی و وزارت بهداشت در تامین سلامت مردم، فقط 20 الی 25 درصد است و بخش اعظمی از مسئولیت تكمیل پازل سلامت كشور، خارج از توان این دانشگاه ها و بر عهده سازمان های برون بخشی است.
وبدا - زنجان در جلسه هماهنگی شورای پیام رسانان سلامت استان زنجان، عنوان شد: سازمان های برون بخشی نقش مهمی در تكمیل پازل سلامت دارند
رئیس دبیرخانه كارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان زنجان گفت: نقش دانشگاه های علوم پزشكی و وزارت بهداشت در تامین سلامت مردم، فقط 20 الی 25 درصد است و بخش اعظمی از مسئولیت تكمیل پازل سلامت كشور، خارج از توان این دانشگاه ها و بر عهده سازمان های برون بخشی است.



پایگاه خبری وبدا - زنجان: جعفر مطهری فر در جلسه هماهنگی شورای پیام رسانان سلامت استان، اظهار كرد: آلودگی های زیست محیطی، آب و مواد غذایی و آسیب های اجتماعی از جمله مواردی است كه سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد ولی مدیریت و مسئولیت آن از عهده دانشگاه های علوم پزشكی خارج است.

وی هدف از تشكیل شورای پیام رسانان سلامت را اجتماعی سازی سلامت عنوان كرد و افزود: سازمان های برون بخشی اعم از سازمان های حاكمیتی و دولتی و سازمان های مردم نهاد از جمله خیریه ها و سمن ها می توانند نقش بسیار مهم و موثری در تامین سلامت مردم داشته باشند.

مطهری فر با بیان اینكه ارتقای سواد سلامت مردم و ترویج سبك زندگی سالم می تواند از محورهای فعالیت شورای پیام رسانان سلامت قرار گیرد، گفت: اگر مردم در بحث سلامت یا حداقل خودمراقبتی به خوبی توجیه شوند و آگاهی عمومی در خصوص تغذیه، مصرف دخانیات و آسیب های اجتماعی افزایش یابد، قطعا میزان بیماری های جسمی و روحی روانی در جامعه، كاهش پیدا می كند.

وی با تاكید بر اینكه برنامه های سلامت محور در سطح استان باید استراتژیك و همه جانبه نگر بوده و با تفكر سیستماتیك طراحی شود، اظهار كرد: شورای پیام رسانان سلامت استان می تواند مسئولیت هماهنگی بین دستگاه های مختلف را برای طراحی برنامه های سلامت محور به عهده بگیرد.

مطهری فر نقش رسانه ها را در تبیین عملكرد دانشگاه علوم پزشكی مهم توصیف كرد و افزود: رسانه ها می توانند در دریافت بازخوردها از جامعه نسبت به این عملكرد كه منجر به اصلاح آن می شود، بسیار تاثیرگذار باشند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی زنجان نیز در این جلسه اظهار كرد: باتوجه به اهمیت موضوع اجتماعی سازی سلامت، لازم است با همفكری و وحدت رویه، تولید محتوا برای رسانه ها صورت گیرد.

مهندس حسن اسم خانی خاطرنشان كرد: واحد روابط عمومی دانشگاه با پیش رو گرفتن رویه ای مشخص در تولید محتوا از اقدامات جزیره ای در این زمینه جلوگیری می كند.

وی با اشاره به زمان بر و پرهزینه بودن تولید محتوا در زمینه های مختلف، تصریح كرد: همین موضوع باعث شده است واحد روابط عمومی دانشگاه، تعدادی از محتواها را به صورت جامع و كلی تولید كند تا قابلیت استفاده در فواصل زمانی مختلف را داشته باشد.

مهندس اسم خانی افزود: درخصوص موضوعات مرتبط با اجتماعی سازی سلامت نیز می توان به فراخور زمان و با وحدت رویه، محتواهای جامع، تولید و توزیع كرد.

در ادامه این جلسه، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی زنجان، آموزش خودمراقبتی و ارتقاء سطح سواد سلامت آحاد مردم را در كاهش بار مشكلات حوزه بهداشت و درمان، مهم دانست و گفت: بار بیماری و هجمه در درمان، نشانگر كم كاری در اقدامات گذشته است و تعهد و مسئولیت حرفه ای كاركنان بهداشت به خصوص در حوزه پیشگیری، در اینجا نمود می یابد.

دكتر داوود رحمانی اظهار كرد: كشورهایی كه زمینه افزایش سطح سواد سلامت مردم، كار و سرمایه گذاری كردند بار بسیاری از مشكلات بعدی خود را از بابت مواردی كه ما و كشورهای درحال توسعه داریم، كم كرده است.

وی با اشاره به تشكیل كمیته تولید محتوا در معاونت بهداشت دانشگاه كه اعضای آن متشكل نمایندگان واحدهای مختلف این معاونت می باشد، افزود: این معاونت در حوزه اطلاع رسانی بر استفاده از ظرفیت پیام رسان های مجازی تاكید دارد و درخصوص نیازسنجی نیز، برنامه نیازسنجی سلامت جامعه را در مراكز و خانه های بهداشت شامل سه تیم شوراها، نیروهای تخصصی و بهورزان طراحی كرده است.

مدیر امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی زنجان نیز در این جلسه با تاكید بر اهمیت پیشگیری نسبت به درمان، اظهار كرد: پیشگیری به مفهوم جلوگیری از رسیدن بیمار به مراحل توانبخشی سطوح بالاتر است.

خاطره خوشنام با اشاره به طراحی و اجرای برنامه های مختلف در معاونت درمان از جمله راه اندازی مركز درمان سكته حاد مغزی، خاطرنشان كرد: لازم است این برنامه ها با اطلاع رسانی صحیح به سمع و نظر شهروندان برسد.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد در جلسه آتی درون بخشی، نمایندگان معاونت تحقیقات، آموزش و فرهنگی دانشگاه حضور داشته باشند و در نهایت، جلسات ماهانه برون بخشی، با حضور نمایندگان معاونتهای دانشگاه، مدیر روابط عمومی، رئیس دبیرخانه كارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان ، نمایندگان ادارات مرتبط و صداوسیما برگزار شود.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۰۸:۳۳ - ۱۹/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۸