دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

توانمند ساختن كودكان استثنایی در دستور كار قرار دارد
 
توانمند ساختن كودكان استثنایی در دستور كار قرار دارد
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام گفت: در زمینه آموزش مهارت به كودكان و نوجوانان با نیازهای ویژه ادارات بسیاری می توانند دخیل شوند.
به گزارش تابناك ایلام؛ نسرین مهدی زاده اظهار كرد: كودكان استثنایی یا كودكان با نیازهای خاص به گروهی از كودكان گفته می شود كه در یكی از توانایی های حسی، حركتی یا هوشی با میانگین جامعه تفاوت داشته باشند.

وی افزود: این كودكان نیز همانند سایر كودكان حق دارند كه از امكانات وتسهیلات اجتماعی بهره گیرند و به حداكثر توانایی و قابلیت های خویش دست یابند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام تصریح كرد: در این راستا اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام با هدف توانمند ساختن كودكان استثنایی به منظور استفاده از حداكثر توانایی های ذهنی و جسمی كودكان، فراهم آوردن فرصت های مناسب شغلی و همچنین كاهش نگرانی های خانواده ها، كارهای متعددی را در دستور كار دارد یا اجرا كرده است.

مهدی زاده با بیان اینكه دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی در 7گروه معلولیت طبقه بندی شده اند، ادامه داد: در مدارس ما علاوه بر درس های تئوری، كلاس های عملی نیز در بحث كارآفرینی و اشتغال دانش آموزان در مقطع پیش حرفه ای و حرفه ای یعنی دانش آموزان هفتم تا نهم و دهم تا دوازدهم، متناسب با توانایی های این دانش آموزان مانند كارگاه های خیاطی و كمك آشپزی برای دخترها و كارگاه های درودگری و یا احداث گلخانه ای برای پسران برگزار می شود.

وی با تاكید بر اینكه در زمینه آموزش مهارت به كودكان و نوجوانان با نیازهای ویژه ادارات بسیاری می توانند دخیل شوند، اضافه كرد: در این میان رایزنی هایی با اداره فنی و حرفه ای صورت گرفته تا دانش آموزان بتوانند پس از اتمام دوران تحصیل خود در مدارس، از فنی حرفه ای مدرك مربوط با رشته خود را كسب كنند تا در آینده راحت تر جذب بازار كار شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام تصریح كرد: دستورالعمل هایی نیز از سوی سازمان بهزیستی كشور برای احداث 1 یا 2 واحد كارگاه مشاغل خانگی برای دانش آموزان صادر شده تا بتوانند در منزل در كنار خانواده ها و زیر نظر مربیان مهارت های مورد علاقه خود را فرا بگیرند.

مهدی زاده ادامه داد: علاوه بر دانش آموزان در مدارس استثنایی ما دانش آموزانی داریم كه به علت مشكلات یادگیری، خواندن، نوشتن در كنار آموزش در مراكز عادی به مراكز آموزشی توانبخشی نیز مراجعه می كنند كه همین امر تاثیر بسزایی در كمبود نیروهای متخصص به ویژه در شهرستان های كوچك شده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استان ایلام با اشاره بر اینكه در بعضی كارگاه ها نیاز به تجهیزات پیشرفته تر داریم، گفت: آموزش و پرورش كودكان با نیازهای ویژه از رسالت های آموزش و پرورش است اما سایر دستگاه های اجرایی مانند بهزیستی، فنی وحرفه ای، تعاون، كار و رفاه اجتماعی در این میان می توانند قدم چشم گیری در راستای آموزش، مهارت آموزی و اشتغال این قشر از جامعه بردارند.ح
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۰۹:۰۴ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۹