دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

مددكاری اجتماعی كودكان استثنایی
 
مددكاری اجتماعی كودكان استثنایی امری بسیار خطیر در جامعه محسوب می شود. وظیفه ای كه به دانش زیادی نیاز دارد. در اینجا بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
مددكاری اجتماعی كودكان استثنایی امری بسیار خطیر در جامعه محسوب می شود. وظیفه ای كه به دانش زیادی نیاز دارد. در اینجا بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

مددكاری اجتماعی كودكان استثنایی
وقتی درباره كودكان استثنایی سخن به میان می آید، مسلما نگهداری از آنها اولین چیزی است كه به ذهن هر كسی خطور خواهد كرد. مددكاران اجتماعی، كسانی هستند كه به صورت كلی در دنیا مسئولیت نگهداری از افرادی را به عهده می گیرند كه در انجام كارهای روزانه خود به كمك نیاز دارند. در واقع، ناتوانی فیزیكی و ذهنی موجب می شود كه این افراد با چالش های بسیاری در زندگی روبرو باشند. در چنین مواقعی، مددكاران اجتماعی به كودكان استثنایی كمك می كنند تا نسبت به ناتوانی خود آگاهی كسب كنند و همچنین با سبك ویژه زندگی خود منطبق شوند.

مددكاری اجتماعی كودكان استثنایی مددكاری اجتماعی كودكان استثنایی به روابط بین مددكار و كودكانی كه ناتوانی فیزیكی و ذهنی دارند، اشاره می كند. فردی را كه دچار سندرم داون، صرع، اختلالات مغزی ( اختلالات دماغی) و یا اختلالات دیگر می باشد، تصور كنید. مددكاران اجتماعی چنین افرادی را شناسایی و در فعالیت های روزانه به آنها كمك می كنند. به بیانی دیگر، كودكان استثنایی با سه و یا تعدادی بیشتر از محدودیت ها در زندگی روبرو هستند. به عنوان مثال، حركت كردن، مراقبت از خود، تكلم، یادگیری، خودمحوری و زندگی مستقل، تنها تعدادی از این محدودیت ها هستند كه هر شخص ناتوان با آن دست و پنجه نرم می كند. اما كودكان، با شرایط ویژه سنی كه دارند، می توانند تحت حمایت والدین خود قرار بگیرند. بنابراین، مددكاران اجتماعی به والدینی كه دارای كودكان استثنایی هستند، آموزش های مختلفی را در كلاس ها و گروه ها ارائه خواهند داد.

مددكاری اجتماعی كودكان عقب مانده ذهنی هر چند كه در حوزه كودكان استثنایی می توان به صورت عمومی صحبت كرد و مددكاران اجتماعی متعدد را به این كار گمارد. این مسئله در مددكاری اجتماعی كودكان عقب مانده ذهنی تخصصی تر بررسی می شود. كودكانی كه دچار عقب ماندگی ذهنی هستند، می توانند در یك گروه بزرگی قرار بگیرند كه شاخه های آن می تواند بسیار گسترده باشد. بنابراین، شناسایی این شاخه ها، معرفی و شناخت مشكلات و نیاز كودكانی كه در آن شاخه قرار دارند و نحوه تاثیرگذاری بر روی این كودكان سوالاتی اساسی هستند. پاسخ به همه این سوالات، توسط متخصصانی انجام می گیرد كه برای این نوع كودكان خدمات متعدد ارائه می دهند.

در نتیجه، مددكاری اجتماعی كودكان عقب مانده ذهنی، به متخصصانی نیاز دارد كه نحوه تماس با این نوع كودكان را بدانند تا بتوانند نیازهای آنها را برطرف كنند. آنها نه تنها به خدمات اجتماعی آگاه هستند بلكه، در امور روانشناسی و پزشكی نیز بسیار سررشته دارند. ذكر این نكته بسیار اهمیت دارد كه بدانیم، كودكانی با مشكل عقب ماندگی ذهنی، مثل عموم مردم زندگی می كنند. تنها، نیازهای اجتماعی آنها می باشد كه آن را ملزم به داشتن یك بستر در روابط اجتماعی می كند.

نویسنده: دكتر جواد طلسچی یكتا؛ مددكار اجتماعی و مدیر رسانهٔ مددكاری اجتماعی ایرانیان

برچسب ها
- مدارس استثنایی
- معلولان

اخبار مرتبط سقفی برای خانواده های دارای معلول
چالش ویلچر!
حمایت روی كاغذ، غفلت در واقعیت
خانه نشینی معلولان به علت گرانی تجهیزات توانبخشی
ساخت كهریزك

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 0 + 0 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار عكسهای دردناكی از بیماران سوخته
چگونه جواب آزمایش خون را بخوانیم؟
آماده باش مدیریت بحران برای بارش باران و برف در تهران
بارش برف و باران در 27 استان
چرا تماشای فیلم پورن ضرر دارد؟
نحوه پیشگیری از آنفلوآنزا / علائم خطر این بیماری
هوای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفت
چرا برخی همیشه احساس خستگی می كنند؟
روش های درمان سرفه ی كودكان
5 اشتباهی كه والدین در برخورد با نوجوانان مرتكب می شوند
بهترین میوه هایی كه با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می كنند
عوارض ابتلای مجدد به كووید خطرناك تر است
دوره كمون كرونا و آنفلوآنزا
كدام رفتارها حس شادی ایجاد می كنند؟
چطور كودك شادی داشته باشیم؟
«گرانی شیشه شربت» از علل كاهش تولید آنتی بیوتیك كودكان/ فروش سرم در بازار آزاد؛ 100 هزار تومان
احتمال تعطیلی مراكز رادیولوژی به خاطر گرانی تجهیزات
در پی كمبود برخی اقلام دارویی در كشور دولت عذرخواهی كرد
مدیتیشن در كاهش فشارخون موثر است
روش هایی برای دختر دار شدن

پیشنهاد سردبیر با این داروها آستانه تحمل تان را می كُشید! با این داروها آستانه تحمل تان را می كُشید! معمولا درد به دنبال بیماری های مختلف، آسیب دیدگی یا انجام فعالیت های شدید فیزیكی ظهور می كند. میزان تحمل فرد در برابر درد با اصطلاحی به نام آستانه تحمل درد شناخته می شود. متخصصان می گویند شیوع استفاده از داروهای مسكن قوی آستانه تحمل در بیماران را به شدت كاهش داده است.

ویتامین های ضد آلودگی هوا را بشناسید ویتامین های ضد آلودگی هوا را بشناسید مصرف میوه های دارای ویتامین های A، C و E كه خاصیت آنتی اكسیدانی دارند، در مراقبت از سلول های بدن مقابل آسیب دیدن در شرایط آلودگی هوا مؤثر هستند.

كاهش وزن با دو قاشق چایخوری از مایعی ترش مزه كاهش وزن با دو قاشق چایخوری از مایعی ترش مزه نتایج تحقیقات نشان می دهد كه سركه سیب می تواند كاهش وزن را بدون ورزش یا تغییر در رژیم غذایی افزایش دهد.

روش های درمان سرفه ی كودكان روش های درمان سرفه ی كودكان متخصص كودكان با بیان اینكه:« سرفه بیماری نیست بلكه یك علامت است كه در بیماری های مختلف دیده می شود. ابتدا باید علت اصلی و بیماری كه باعث بروز سرفه شده است را تشخیص دهیم و با درمان آن بیماری طبعا سرفه هم كنترل خواهد شد.» تاكید كرد:« اگر سرفه های كودك شدید و همراه با تنگی نفس باشد به این صورت كه پره های بینی كودك هنگام سرفه كردن تكان بخورد و یا وقتی كه به قفسه سینه كودك نگاه می كنیم هنگام سرفه بین دنده ها و زیردنده های كودك فرورفتگی پیدا می كند.اینها موارد اورژانسی هستند و باید سریع به یك مركز درمانی مراجعه شود.»

هوای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفت هوای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفت كیفیت هوای تهران در ساعات ابتدایی امروز بر روی عدد 131 یعنی در بازه ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت كه آلودگی هوا در برخی مناطق تهران از این شاخص فراتر رفته و به عدد 200 نزدیك شده است.

چگونه جواب آزمایش خون را بخوانیم؟ چگونه جواب آزمایش خون را بخوانیم؟ برای همه ما پیش آمده كه پس از آزمایش خون، در تلاش بوده ایم تا زودتر از پزشك تجویز كننده آزمایش، خودمان متوجه كم و زیادهای بدنمان شویم.

روش هایی برای دختر دار شدن روش هایی برای دختر دار شدن برخی شواهد براهمیت و نقش رژیم غذایی بر تعیین جنسیت جنین تاكید دارند؛ برخی دیگر زمان بندی لقاح را مهم تر می دانند.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار تزریق رنگدانه روش جدید درمانی ویتیلیگو
درد و تورم استخوان نشانه سرطان است؟
از چه سنی باید كودك را تربیت كنیم؟/نقش مادر در تربیت كودك بیشتر است یا پدر؟
روایت كامل پرفسور فرهودی از 36 ساعت مفقودی اش/می گفتند شما در مقابل تصمیمات مطیع محض نیستید
بارداری برای زنان مبتلا به اوتیسم استرس بیشتری دارد
تسویه بخشی از مطالبات داروخانه ها
بیشتر زنانِ معتاد مواد مخدر را تفننی مصرف می كنند
تاثیر آلودگی هوا در مرگ های زودرس

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۸:۲۰ - ۲۱/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۲۳۵