دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

ممنوعیت انتقال دانشجویان علوم پزشكی از خارج پایان یافت
 
پس از اینكه در سال 1397، انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاههای خارجی ممنوع شد، شورایعالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت تصمیم گرفتند كه رشته ای جدید برای انتقال این افراد راه اندازی كنند.
ممنوعیت انتقال دانشجویان علوم پزشكی از خارج پایان یافت پس از اینكه در سال 1397، انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاههای خارجی ممنوع شد، شورایعالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت تصمیم گرفتند كه رشته ای جدید برای انتقال این افراد راه اندازی كنند.

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه؛ در پاییز سال 1397 به دنبال التهابات بازار ارز و تجمعات خانواده های دانشجویانی كه در دانشگاه های خارجی تحصیل می كردند، وزارت بهداشت و وزارت علوم اعلام كردند كه مسئولیتی در قبال تهیه ارز دانشجویی ندارند و هر دانشجوی محصل در خارج از كشور، به هر شكلی كه می تواند ارز خود را تأمین كند. پس از این موضوع بسیاری از خانواده ها اعلام كردند كه قادر به تأمین هزینه های تحصیل فرزندان خود در خارج از كشور نیستند و خواستار بازگشت دانشجویان به دانشگاه های داخل كشور در رشته هایی كه تحصیل می كردند، شدند.

اما این بار دانشجویان داخل كشور با بیان این نكته كه بسیاری از این دانشجویان كنكور را دور زده اند و خارج از فرآیند كنكور به دانشگاه های خارجی عمدتاً بی كیفیت و غیر معتبر رفته اند، بازگشت آنها به منزله راه فراری برای این دانشجویان برشمردند و یادآور شدند فراهم كردن شرایط انتقال این دانشجویان به زیر پا گذاشتن عدالت آموزشی منجر می شود.

آغاز ممنوعیت انتقال از خارج با نوسانات ارزی در سال 1397

در میانه این اعتراضات دكتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت وقت تاكید كرد كه وزارت بهداشت دستورالعملی برای نقل و انتقال تهیه كرده است و از ابتدای 2019 هر فردی، در هر رشته پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی و سایر رشته های پزشكی به خارج از كشور برای تحصیل رفت، تا آخر دوره باید همانجا باشد و نمی تواند به دانشگاه های داخلی منتقل شود و به عنوان پزشك، داروساز و دندانپزشك می تواند به ایران برگردد.

تنظیم مصوبه ای كه به ممنوعیت انتقال بعد از 2019 مشهور شد

این اظهارنظر منجر به تصمیمی شد كه به عنوان ممنوعیت انتقال بعد از 2019 مشهور شد. بر اساس این مصوبه هفتادمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشكی وزارت بهداشت كه در 7 شهریور 1397 به تصویب رسید آمده است:

«از ابتدای سال 2019 میلادی (10 دی ماه 1397) كلیه ضوابط و مقررات مربوط به امكان انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از كشور در رشته های علوم پزشكی لغو و انتقال دانشجو در رشته های پزشكی و دندانپزشكی و داروسازی در طول مدت تحصیل و قبل از فارغ التحصیلی به داخل كشور ممنوع است.

بدیهی است برای آن دسته از افرادی كه تا قبل از شروع سال 2019 میلادی (10 دی ماه 1397) تحصیل خود را در یكی از دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی آغاز كرده و واجد شرایط انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل هستند، براساس ضوابط و مقررات مذكور اقدام خواهد شد.

كلیه دانش آموختگان ایرانی خارج از كشور در رشته های علوم پزشكی درصورت فارغ التحصیلی از دانشگاه های مورد تائید وزارت متبوع، می توانند براساس مصوبات و ضوابط شورای عالی ارزشیابی مدارك تحصیلی خارج از كشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی پس از ارزشیابی و تأیید مدارك تحصیلی در كشور مشغول كار شوند.»

پس از این مصوبه بازهم اعتراضاتی از سوی دو گروه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از كشور و دانشجویان داخل كشور مطرح شد. همچنان كه دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال سعی داشتند تا پیش از ممنوعیت خود را به داخل كشور انتقال دهند، از سوی دیگر دانشجویان داخل كشور معتقد بودند بسیاری از این دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در سه رشته مهم دكتری پزشكی، داروسازی و دندانپزشكی در دانشگاه های غیر معتبر، به داخل كشور منتقل شده اند و چراغ خاموش در حال تحصیل هستند.

ممنوعیت انتقال دانشجویان علوم پزشكی از خارج پایان یافت

باز شدن پرونده درباره تخلفات در انتقال به رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی

در همان زمان پرونده ای با موضوع تخلف در پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از كشور در سه رشته پزشكی، داروسازی و دندانپزشكی مطرح شد كه وزارت بهداشت در اطلاعیه ای اعلام كرد: كه در پی گزارش هایی مبنی بر بروز برخی تخلفات در مسیر انتقال دانشجویان به داخل، موارد تخلف و متخلفین احتمالی و آسیب های موجود در فرآیند انتقال و پذیرش شناسایی شد.

دانشجویان داخل كشور معتقد بودند بسیاری از این دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در سه رشته مهم دكتری پزشكی، داروسازی و دندانپزشكی در دانشگاه های غیر معتبر، به داخل كشور منتقل شده اند و چراغ خاموش در حال تحصیل هستند در این پرونده در نهایت 211 نفر افراد در حال انتقال یا پذیرفته شده كه با عناوین مختلف از جمله ارائه مدارك دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی جعلی، جعل مدارك ورود و خروج از كشور، جابجایی در ترتیب و ترتب پذیرش و … با همكاری حداقل 5 مدرسه و دبیرستان متخلف، یك آژانس مسافرتی متخلف، واسطه ها و متخلفین دیگری كه با این افراد همراهی داشته اند، شناسایی شده و ضمن توقف روند پذیرش یا ادامه تحصیل آنها، جهت برخورد قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

پس از رسانه ای شدن موضوع، اعلام شد كه هیچیك از این دانشجویان متخلف در دانشگاه ها تحصیل نمی كنند و شناسایی شده و از ادامه روند تحصیل آنها جلوگیری به عمل آمده است.

آغاز جنگ روسیه و اوكراین؛ تغییر شرایط تحصیلی دانشجویان ایرانی

روند پرفراز و نشیب انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از كشور همچنان ادامه داشت تا سال 1400 و شروع جنگ میان روسیه و اوكراین و تغییر شرایط دانشجویان ایرانی. حال دانشجویان ایرانی كه در دانشگاه های منطقه بالكان تحصیل می كردند با بحران جنگ روبرو بودند و از سوی دیگر امكان انتقال به دانشگاه های داخل كشور را نداشتند.

وزارت علوم و وزارت بهداشت در اولین واكنش نسبت به شرایط این دانشجویان اعلام كردند كه این دانشجویان شرایط تحصیلی خود را در یك سامانه ثبت كنند تا در صورت لزوم به داخل كشور انتقال یابند. اما موضوع به همین جا ختم نشد و این دانشجویان در كارزارهای مختلفی از نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهور درخواست كمك كردند.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط انتقال دانشجویان ایرانی گروه علوم پزشكی به دانشگاه های داخل

در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در شهریورماه 1401 در مصوبه ای ضوابط انتقال دانشجویان ایرانی گروه علوم پزشكی به دانشگاه های داخل را ابلاغ كرد. در این مصوبه آمده است:

1‏‏ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی موظف است فهرست دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی مورد تأیید برای تحصیل در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی خارج از كشور را تهیه كند و در سامانه معاونت آموزشی قرار دهد. انتقال به داخل كشور صرفاً برای دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی امكان پذیر است.

تبصره 1‏ تصمیم گیری درخصوص فرزندان مأمورین ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران كه كشور محل خدمت والدین، فاقد دانشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باشد، بر عهده شورای انتقال دانشجویان ایرانی خارج از كشور آن وزارتخانه است.

تبصره 2‏ فهرست دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی مورد تأیید برای تحصیل در رشته پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی خارج از كشور، هر سه سال یكبار، قابل بازبینی و تغییر است و تغییرات یك سال پس از انتشار ملاك عمل قرار می گیرد و تا یك سال پس از انتشار فهرست جدید، پذیرش طبق لیست مسبوق مورد تأیید و اقدام است.

2‏ انتقال دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارج از كشور كه پس از اول ژانویه 2019 وارد دانشگاه شده اند، با گذارندن 72 واحد درسی مرتبط و از طریق شركت و قبولی در آزمون ارزیابی صلاحیت علمی صورت می پذیرد.

3‏‏ تعیین شروع به تحصیل افراد در خارج از كشور با در نظر گرفتن همه معیارهای ذیل صورت می گیرد:

1) تاریخ ویزا یا اقامت معتبر

2) خروج از كشور و حضور در كشور محل تحصیل بر اساس مستندات گذرنامه

3) گواهی اشتغال به تحصیل با ذكر زمان شروع برگزاری كلاس های درسی

4‏‏ آزمون ارزیابی صلاحیت علمی توسط مركز سنجش آموزش علوم پزشكی به صورت سالانه برگزار می شود. حد نصاب قبولی 60 درصد نمره كل آزمون خواهد بود و ظرفیت پذیرش توسط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی تعیین می شود.

5 ‏‏ متقاضیانی كه حد نصاب قبولی 60 درصد نمره كل آزمون را كسب كرده اند، بر اساس نمره و ظرفیت های تعیین شده، امكان تحصیل در مقاطع دكتری عمومی یا كارشناسی پیوسته رشته های علوم پزشكی به شرح ذیل را خواهند داشت:

1) حداكثر 2 درصد از تعداد شركت كنندگان در آزمون ارزیابی علمی هر سال، بر اساس بالاترین نمره، می توانند در مقطع دكتری عمومی رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی در دانشگاه های داخل كشور در رشته محل های تعیین شده توسط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی ادامه تحصیل دهند.

2) سایر متقاضیانی كه حدنصاب قبولی 60 درصد نمره كل آزمون را كسب كرده اند، لیكن جزو مشمولین بند نخست نشده اند می توانند:

الف‏ جهت ادامه تحصیل در مقطع كارشناسی پیوسته رشته های علوم پزشكی موجود، در رشته محل های تعیین شده توسط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی انتخاب رشته كنند.

تبصره‏ این افراد پس از دانش آموخته شدن در مقطع كارشناسی پیوسته، همانند سایر دانش آموختگان مقاطع كارشناسی داخل كشور، از طریق شركت در آزمون های ورودی مربوطه، امكان ادامه تحصیل در مقطع دكتری عمومی رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی و یا مقاطع كارشناسی ارشد ناپیوسته و دكتری تخصصی (Ph.D) متناسب با رشته تحصیلی مقطع كارشناسی را خواهند داشت.

ب جهت ادامه تحصیل در مقطع كارشناسی پیوسته رشته حد واسط علوم سلامت در رشته محل های تعیین شده توسط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی اقدام كنند. این گروه پس از گذراندن 76 واحد در این رشته می توانند در آزمون علوم پایه شركت كنند و در صورت كسب نمره قبولی در این آزمون، در مقطع دكتری عمومی رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی در دانشگاه های داخل كشور در رشته محل های تعیین شده توسط شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی ادامه تحصیل دهند.

تبصره 1‏ حداكثر تعداد دفعات مجاز شركت در آزمون علوم پایه برای متقاضیان مذكور سه نوبت خواهد بود.

تبصره 2‏ متقاضیانی كه در این آزمون نمره قبولی را كسب نكرده اند، می توانند در مقطع كارشناسی پیوسته رشته حد واسط علوم سلامت با گرایش پرستاری، بهداشت عمومی و سایر گرایش های علوم پزشكی ادامه تحصیل دهند.

تبصره 3‏ معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای این منظور، نسبت به ایجاد رشته حد واسط علوم سلامت در مقطع كارشناسی با گرایش های مختلف و نیز صدور مجوز پذیرش دانشجوی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی از مقطع كارشناسی اقدام خواهد كرد.

6 ‏‏ دانشجویان انتقالی مشمول این مصوبه ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی بر اساس مصوبات هیئت امنای دانشگاه مقصد هستند.

تبصره‏ میزان شهریه با توجه به نوع رشته و سطح خدمات آموزشی، كمك آموزشی و رفاهی ارائه شده و نیز با در نظر گرفتن سرانه سالانه مورد نیاز برای تربیت دانشجو كه از سوی سازمان برنامه و بودجه كشور اعلام می گردد، توسط هیئت امنای دانشگاه مقصد تعیین می شود.

7‏‏ مركز سنجش آموزش علوم پزشكی موظف است به صورت سالیانه گزارشی از اجرای این مصوبه را به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور ارائه كند.

8‏‏ این سیاستها به مدت پنج سال از تاریخ ابلاغ لازم الاجراست. تصمیم گیری در خصوص تداوم یا تغییر این سیاست ها بر عهده شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور خواهد بود.»

ممنوعیت انتقال دانشجویان علوم پزشكی از خارج پایان یافت

تشریح برنامه وزارت بهداشت برای انتقال دانشجویان ایرانی در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی

دكتر غلامرضا حسن زاده دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشكی در تشریح تصمیم وزارت بهداشت برای حل معضل انتقال دانشجویان ایرانی به دانشگاه های علوم پزشكی داخل كشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تنها دانشجویانی كه در دانشگاه های معتبر خارج از كشور بر اساس فهرست اعلامی وزارت بهداشت می توانند در آزمون ملی صلاحیت علمی شركت كنند.

وی گفت: بر اساس سیاست هایی كه ستاد نقشه جامع علمی كشور ابلاغ كرده اند و در وزارت بهداشت هم مصوب شده است، ظرفیت پذیرش این دانشجویان بر اساس الگوی پذیرش از طریق كنكور سراسری تعیین می شود. در كنكور سراسری 2 درصد از دانش آموزان و داوطلبان در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی پذیرفته می شوند و بنا بر همان الگو به این نتیجه رسیدیم كه به میزان 2 درصد ظرفیت پذیرش در دانشگاه ها، از میان انتقالی ها پذیرفته شوند.

یك مسیر دیگر این است كه این دانشجویان با تحصیل به مدت دو سال تا دو سال و نیم یا به عبارت دیگر پنچ ترم تحصیلی در رشته حد واسط «علوم سلامت» درس بخوانند و مجدداً در آزمونی مشابه آزمون علوم پایه شركت كنند و بر اساس نمره ای كه كسب می كنند می توانند وارد دوره دكتری شوند و در ظرفیتی كه از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود، ادامه تحصیل دهند. دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشكی افزود: در واقع به این دانشجویان رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی اجازه داده می شود كه در آزمون صلاحیت علمی شركت كنند و بر اساس ظرفیتی كه وزارت بهداشت اعلام می كند این افراد می توانند ثبت نام كنند. از نكات مثبت این كار این است كه مانند قبل كه دانشجو مجبور بود پس از پذیرش خودش به دنبال دانشگاه بگردد تا ادامه تحصیل دهد، نیست و وزارت بهداشت از قبل ظرفیت ها را اعلام می كند و بر اساس ظرفیت و نمره ای كه در آزمون صلاحیت علمی كسب می كنند می توانند در یك دانشگاه داخلی ادامه تحصیل بدهند. این كار دانشجویان را راحت تر می كند.

حسن زاده گفت: در این آزمون صلاحیت علمی یك حدنصاب تعیین شده است و دانشجوی انتقالی باید 60 درصد نمره را كسب كند و بعد بتواند دانشگاه را انتخاب كند. آن افرادی كه 60 درصد نمره حدنصاب را كسب كرده باشند اما به دلیل محدودیت ظرفیت 2 درصدی نمی توانند وارد دانشگاه شوند، می توانند دو مسیر را انتخاب كنند.

وی افزود: یك مسیر این است كه این دانشجویان می توانند رشته های كارشناسی علوم پزشكی مانند فیزیوتراپی، پرستاری، مامایی، تغذیه را انتخاب كنند. البته این انتخاب هم بر اساس ظرفیت هایی است كه دانشگاه های علوم پزشكی برای رشته های كارشناسی اعلام می كنند، صورت می گیرد.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشكی یادآور شد: یك مسیر دیگر این است كه بر اساس ظرفیتی كه برخی از دانشگاه های علوم پزشكی اعلام می كنند در رشته حد واسط «علوم سلامت» كه مصوب شده است، به مدت دو سال تا دو سال و نیم یا به عبارت دیگر پنچ ترم تحصیلی درس بخوانند و مجدداً در آزمونی مشابه آزمون علوم پایه شركت كنند و بر اساس نمره ای كه كسب می كنند می توانند وارد دوره دكتری شوند و در ظرفیتی كه از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود، ادامه تحصیل دهند.

هیچ گونه تصمیمی برای دانشجویانی كه در دانشگاه های غیر معتبر تحصیل می كنند گرفته نشده است

وی در پاسخ به اینكه آیا دانشجویانی كه در دانشگاه های غیر معتبر تحصیل كرده اند امكان انتقال دارند یا خیر گفت: تمامی فرآیندهای انتقال از دانشگاه های خارجی به دانشگاه های علوم پزشكی در داخل كشور در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی مربوط به دانشجویانی است كه چه قبل از 2019 و چه بعد از 2019 در دانشگاه های معتبر تحصیل كرده اند و فعلاً هیچ گونه تصمیمی برای دانشگاه های غیر معتبر گرفته نشده است و صرفاً تصمیم برای دانشگاه های مورد تأیید اخذ شده است.

حسن زاده یادآور شد: ما در وزارت بهداشت معتقد نیستیم كه كسی صلاحیت نشستن در صندلی رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی را دارد یا ندارد، بلكه ملاك ما چیزی به اسم كنكور سراسری است. دانش آموزان نخبه در كنكور سراسری شركت می كنند و در رشته های پزشكی و دندانپزشكی و داروسازی پذیرفته می شوند. معتقدیم كه به صلاح نیست و عادلانه نیست كه كسی پول دارد برود در خارج درس بخواند و بعد با هر سطح سوادی برگردد و در كشور در رشته های مهم علوم پزشكی ادامه تحصیل بدهد و فردی كه توان مالی اش را ندارد نتواند این كار را انجام دهد.

وی گفت: پیشنهاد ما در وزارت بهداشت به مردم این است كه واقعاً بر اساس آنچه كه فرزندانشان در كنكور سراسری قبول می شوند برنامه ریزی كنند و فرزندان شأن را به دانشگاه هایی كه از نظر كیفیت آموزشی خوب نیستند و مورد تأیید نیستند نفرستند، چرا كه هم باعث خروج ارز از كشور می شود و هم به خانواده ها فشار وارد می شود.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشكی وزارت بهداشت گفت: توصیه اصلی ما این است اما مسیر را هم نبسته ایم، وقتی یك نفر واقعاً می خواهد در خارج از كشور تحصیل كند می تواند برود اما در دانشگاه معتبر تحصیل كند. ضمن اینكه برای انتقال دانشجویان ایرانی خارج از كشور هم ظرفیت محدودی داریم و تنها بر اساس آزمون و ظرفیت می توانیم درصدی از آنها را بپذیریم و درصد دیگر هم در رشته های كارشناسی ادامه تحصیل دهند.

وی افزود: پیشنهاد ما در وزارت بهداشت این است كه در مقاطع كارشناسی ادامه تحصیل دهند چرا كه برنامه های كارشناسی علوم پزشكی و سایر مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری تخصصی بازنگری شده است و به سمت كارآفرینی پیش رفته و افراد می توانند در این حوزه فعالیت كنند تا به یك كارآفرین هم بدل شوند و نیازی نباشد كه تنها در پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی تحصیل كنند. باید كاری كنیم كه كسانی كه فارغ التحصیل مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد هستند هم به اندازه كافی بتوانند كار ایجاد كنند و شغل داشته باشند و انگیزه كافی پیدا كنند.

ایجاد رشته حدواسط «علوم سلامت» مخصوص دانشجویان انتقالی از خارج

حسن زاده درباره رشته حد واسط خاطرنشان كرد: در شورای معین شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشكی ضرورت ایجاد رشته حد واسط «علوم سلامت» با پنج گرایش مصوب كردیم. این رشته برای كسانی كه از خارج به داخل انتقال می یابند و 60 درصد نمره آزمون صلاحت علمی را كسب می كنند، طراحی شده است. این رشته چند گرایش دارد و افراد پس از اینكه دروس علوم پایه را می خوانند، امكان این را دارند كه در آزمونی شركت كنند و بازهم در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی ادامه تحصیل دهند.

وی گفت: گرایش های «علوم سلامت» به گونه ای طراحی شده اند كه افرادی كه در آزمونی كه پس از پنج ترم تحصیل در آن شركت می كنند و در آن موفق نمی شوند بتوانند با همین گرایش های علوم سلامت تحصیل كنند. این گرایش ها شامل «تغذیه»، «زیست مواد»، «پرستاری سلامت جامعه»، «فرآورده های طبیعی» است كه به گونه ای است كه نیاز جامعه باشد و هم بتواند دغدغه كارآفرینی افراد را رفع كند.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشكی گفت: این رشته به همراه گرایش های آن در سطح شورای معین شورای عالی برنامه ریزی مصوب شده است و پس از نهایی شدن در شورای عالی برنامه ریزی می تواند به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی كمك كند تا بتوانیم افراد در این رشته ها بر اساس نیاز كشور وارد شوند و تحصیل كنند. نمونه آن پرستاری است كه هم نیاز كشور است و هم این افراد می توانند به آن منتقل شوند.

به گزارش مهر، به نظر می رسد كلاف سردرگم نقل و انتقال دانشجویان ایرانی خارج از كشور در سه رشته مورد پر متقاضی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی در حال باز شدن است و پس از نهایی شدن این فرآیندها علاقمندان به تحصیل بتوانند در كنار این رشته ها، در حوزه هایی كه به كارآفرینی هم كمك می كند راه یابند.

معضل تحصیل در دانشگاه های غیر معتبر اما همچنان پابرجا است و وزارت بهداشت در اطلاعیه های متعدد اعلام كرده است كه برنامه ای برای انتقال دانشجویانی كه در دانشگاه های غیرمعتبر تحصیل می كنند ندارد و از سوی دیگر تبلیغات سودجویان مبنی بر انتقال دانشجویان ادامه دارد و از این رو خانواده های دانشجویان قبل از انتخاب هر دانشگاهی باید به فهرست اعتبار دانشگاه ها كه از سوی وزارت بهداشت اعلام شده توجه كنند تا دچار مشكلات بعدی در زمان انتقال یا ارزشیابی مدارك نشوند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۶:۲۹ - ۲۳/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۴