دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

در طرح های پیشگیرانه از معلولیت و ناهنجاری ها، پیش قدم باشیم
 
سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در گردهمایی تحلیل داده های طرح كشوری contingent-NIPT گفت:

در طرح های پیشگیرانه از معلولیت و ناهنجاری ها، پیش قدم باشیم

سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز صبح (یكشنبه) در گردهمایی تحلیل داده های طرح كشوری contingent-NIPT گفت: این طرح كشوری، طرح ملی و با افتخاری است كه به این مرحله رسیده و باید در این طرح و طرح های مشابه پیشگیرانه از معلولیت ها و ناهنجاری ها، پیش قدم باشیم.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر سیدعلی حسینی در مراسم افتتاحیه گردهمایی تحلیل داده های طرح كشوری contingent-NIPT كه با حضور جمع بزرگی از متخصصان ذیربط، مسئولان در نظام سلامت، و حوزه های قانونگذاری و قضایی سلامت، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: حضور اندیشمندان و محققان متعددی موجب اجرایی شدن طرح كشوری contingent-NIPT با این عظمت و قدرت است و بنده در زمان ابتدایی این طرح كشوری، پیگیر طرح بودم و خوشبختانه دكتر مدبری مدیرعامل موسسه پزشكی نسل امید و سایر همكاران به طور جدی پای تحقق این طرح ملی آمدند و این طرح ملی با افتخار به این مرحله رسید و می تواند نتایج امیدبخش داشته باشد.

سرپرست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار داشت: امیدواریم طرح های مشابه، اجرایی شود و به جنبه پیشگیرانه حوادث اجتناب ناپذیر كمك كند و در حوادث اجتناب ناپذیر پیش قدم باشیم .

وی با اشاره به اجرای یك طرح تحقیقاتی در گروه رفاه اجتماعی و مركز تحقیقات رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تصریح كرد: نتیجه آن حاكی از این است كه وجود یك فرزند معلول ارتباط مستقیم با آوردن خانواده به زیر خط فقر خواهد داشت.

دكتر حسینی گفت: اقدامات تشخیصی، درمانی و توانبخشی خانواده برای كودك معلول، منجر به این می شود كه خانواده به زیر خط فقر برسد و نگاه اجتماعی سلامت در این حوزه و به این گروه ها و اقشار و اهمیت طرح های پیشگیرانه و غربالگری نقش بسزایی در این مهم دارد.

وی ضمن تشكر از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای حضور در این گردهمایی، اظهارداشت: امیدواریم اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس كمك كنند كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مسیری قرار بگیرد كه یافته های این چنینی را در كشور نهادینه كند، پروتكل اجرایی را در مراكز استان ها به ویژه در استان هایی با جمعیت های بالا و با ریسك پذیری بالا به اجرا درآورد و غربالگری ها به درستی انجام شود.

دكتر حسینی در پایان ابراز امیدواری كرد: با حمایت متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با توجه به اهمیت چنین موضوعی به این قوت و قدرت در كشور، این طرح بتواند جنبه های پیشگیرانه خود را نشان دهد .

غربالگری، یك الگوی مناسب برای تشویق و انگیزه بخشی به جوانان برای داشتن فرزندان بالنده است

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس سابق دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سخنانی كه در قالب ویدئو به گردهمایی تحلیل داده های طرح كشوری contingent-NIPT ارائه شد، گفت: غربالگری یك الگوی مناسب برای تشویق و انگیزه بخشی به جوانان برای داشتن فرزندان بالنده است كه با حمایت طرح كشوری غربالگری NIPTمحقق می شود .

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر خانكه كه در مدت اجرای این طرح كشوری، مسئولیت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را به عهده داشت، افزود: طی چند سال گذشته شاهد كاهش رشد جمعیت هستیم كه عوامل متعددی روی آن تاثیر داشته و در كنار آن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مطرح شد كه كمك می كند بتوانیم نرخ جمعیت را افزایش دهیم .

وی افزود: دغدغه هایی زوجین جوان و خانم های باردار دارند كه بحث غربالگری، شناسایی ناتوانی، شناسایی معلولیت ها و مشكلات جنینی است و خیلی مواقع انجام غربالگری با حساسیت و سطح اختصاصی نامناسب آن، نگرانی زوجین را بالا می برد و موجب كم رغبتی و بی رغبتی در فرزندآوری و باروری می شود.

عضو فرهنگستان علوم پزشكی كشور تصریح كرد: اجرای طرح كشوری contingent-NIPT، افتخار جدید و باعث بالندگی نظام سلامت در كشور است كه با دقت بالا به شناسایی هرگونه نقص و ناهنجاری مادرزادی و ژنتیكی در جنین و محدودیت ها می پردازد و اطمینان بخشی به خانواده می دهد كه داشتن فرزند الزاماً با محدودیت و معلولیت نیست .

وی همچنین گفت: غربالگری یك الگوی مناسب برای تشویق و انگیزه دادن به جوانان برای داشتن فرزندان بالنده است و امیدواریم شاهد رشد توسعه كشور، افزایش باروری، افزایش جمعیت و افزایش امید در كشور باشیم .

دكتر خانكه در پایان از خدمات ارزنده علمی دكتر حمیدرضا خرم خورشید عضو هیات علمی مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مجری این طرح كشوری، دكتر مدبری مدیرعامل موسسه پزشكی نسل امید و سایر محققان طرح تقدیر و تشكر نمود.

گفتنی است، طرح كشوری " تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری های كروموزومی در سه ماهه اول بارداری براساس پروتكل Contingent-NIPT با استفاده از روش Reflexed DNA Testing " به اهتمام مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری محققان و مسئولان موسسه پزشكی نسل امید، دانشگاه های علوم پزشكی شهید بهشتی، تهران و اصفهان ، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی سال های 1399 تا 1401 در 8 استان كشور به صورت همزمان اجرا شد.

گردهمایی تحلیل داده های این طرح كشوری امروز با حضور دكتر شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دكتر روح الامین و دكتر محسنی بندپی اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دكتر ملك زاده معاون وقت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، محققان موسسه نسل امید، محققان برجسته دانشگاه های علوم پزشكی، مسئولان سازمان ها و نهادهای ذیربط در وزارت بهداشت و قوه قضائیه (پزشكی قانونی) و رئیس و اعضای هیات علمی مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار، و نتایج ارزشمند آن منتشر شد.

انتهای پیام/

   تاریخ: ۲۲:۱۲ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲