دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

با حمایت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می توان روش های استاندارد پیشگیری از ناهنجاری مادرزادی را اجرا كرد
 
دكتر رضا ملك زاده اعلام كرد:

با حمایت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می توان روش های استاندارد پیشگیری از ناهنجاری مادرزادی را اجرا كرد

دكتر رضا ملك زاده محقق و عضو ممتاز هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران و معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امروز (یكشنبه) اعلام كرد: با حمایت متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می توان روش های استاندارد دقیق پیشگیری از ناهنجاری های مادرزادی را در كشور اجرا كنیم.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر ملك زاده كه در تصویب و حمایت از اجرای طرح كشوری contingent-NIPT نقش ارزشمندی داشت، در گردهمایی تحلیل داده های این طرح ملی، افزود: بنده خوشحالم كه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی هستم و خوشبختانه اقدامات و كارهای خوبی از سوی این نظیر این طرح ملی و سایر كارها انجام شده و طرح كشوری contingent-NIPT از افتخارات وزارت بهداشت بوده و پیشنهاد ما به مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت، تحقق اجرای این طرح در كشور است.

گردهمایی تحلیل داده های طرح كشوری contingent-NIPT با حضور برخی از نمایندگان كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، محققان مجری این طرح كشوری در موسسه پزشكی نسل امید و مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و برخی دانشگاه های علوم پزشكی كشور، دست اندركاران در سازمان ها و نهادهای ذیربط در حوزه قانونگذاری و سازمان های نظام پزشكی و پزشكی قانونی برگزار شد.

دكتر ملك زاده اظهارداشت: پیشگیری از ناهنجاری های ژنتیكی در دوران بارداری موضوع اساسی است كه باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم و یكی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی، ارتقای سلامت است و در هیچ بخشی به اندازه سلامت به پیشرفت های جهانی مورد توجه نرسیده ایم.

وی افزود: مرگ و میر نوزادان كه مهمترین شاخص بهداشتی است، نرخ محدودی دارد و توانستیم نرخ مرگ و میر مادران، نوزادان و كودكان را پایین بیاوریم، نرخ امید به زندگی ایرانیان طی چهار سال گذشته 20 سال افزایش یافته و نرخ امید به زندگی در خانمها به 80 سالگی و در آقایان 78 سالگی رسیده است.

وی گفت: نرخ مرگ و میر كودكان نسبت به 30 سال گذشته، مطلوب شده و با كاهش نرخ مرگ و میر مواجه بودیم و پیشرفت های زیادی داشتیم كه در اهداف توسعه پایدار و در بخش سلامت در دستور كار ما قرار گرفته است و این پیشنهادهای سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت است كه ما توانستیم نرخ كودكان زیر پنج سال را در تمام استان های كشور به شاخصی كه قرار بود در سال 2030 برسیم، 10 سال زودتر به این شاخص رسیدیم، یعنی ده سال زودتر به تحقق اهداف توسعه پایدار دست یافتیم .

دكتر ملك زاده تصریح كرد: در همه استان های كشور به شاخص ها دست پیدا كردیم، كاهش نرخ مرگ و میر مادران، كارنامه درخشانی برای ایران است كه در سطح منطقه و جهان زبانزد است و از بسیاری كشورها حتی آمریكا جلوتر هستیم و پیشرفت ها را در ابعاد دیگر سلامت نیز شاهدیم .

وی گفت: متوسط افزایش قد ایرانیان در بین همه كشورها در سطح جهان بالاتر بوده، اما مشكل مهم، بیماریهای مادرزادی است. ما توانستیم بیماری های عفونی، تغذیه و غیره را كنترل كنیم، اما مهمترین علت مرگ و میر نوزادان، اختلالات و ناهنجاریهای مادرزادی است كه در وزارتخانه هم به فكر آن بودیم كه با كنترل آن، بتوانیم عدد مرگ و میر را كاهش بدهیم، در این موضوع از دنیا عقب هستیم این موضوع بهتر شده اما هنوز جای كار دارد .

دكتر ملك زاده تصریح كرد: در مورد ناهنجاری های مادرزادی و ناتوانی های مادرزادی كه بچه با آن به دنیا می آید، در بسیاری موارد یك بچه ناقص، عامل سخت و نگران كننده برای پدر و مادر است و پدر و مادر از ترس بروز مجدد این مشكل، از داشتن فرزند دوم امتناع می كنند و این بیماری ها، برخی جنبه وراثتی دارند و برخی اساسی و مشكل ساز هستند كه در سطح جهان گزارش شده است و شیوع این بیماری در 15 درصد نوزادان در سطح جهان مطرح است و در دو تا سه درصد آنها عمده است.

وی افزود: این اختلالات در برخی با بالا رفتن سن دیده می شود و حدود 8 درصد تا 18 سالگی به این مشكل می رسند، این بیماری مسئول یك پنجم مرگ و میرهاست و از هر سه نوزاد در بیمارستان یك مورد آنها، این ناهنجاری را دارند كه برخی موارد مربوط به داروها، اشعه ها و موارد گوناگون است و 40 تا 60 درصد علت وقوع، نامعلوم است اما باید كاری كنیم كه پیشگیری شود.

وی گفت: حدود 100 هزار نوزاد معلول با درجات مختلف داریم، و با انجام مطالعه ای در دانشگاه علوم پزشكی تبریز، شاهد افزایش سه برابری ناهنجاری مادرزادی ژنتیكی طی دو سال گذشته بودیم .

دكتر ملك زاده افزود: برخی بیماری ها نظیر نقایص سیستم تناسلی مردان، نقص دست و پا، هیدروسفالی، تجمع مایع مغزی در سر و آناسفالی یا بی مغزی به طور قابل توجهی در ایران از سایر كشورهای دنیا بیشتر است و این افراد از نظر اقتصادی و روانی هم دچار مشكلات خواهند شد.

وی همچنین اظهار داشت: با استفاده از امكانات توانستیم كارهای علمی پیشرفته انجام دهیم و با تلاش می توانیم از ورود 70 هزار معلول به جمعیت كشور پیشگیری كنیم.

وی افزود: با اجرای طرح كشوری contingent-NIPT كه از سوی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی حمایت شده و از آنجا كه ناهنجاری مادرزادی بزرگترین مشكل سلامت نوزادان كشور است، می توان با تحقق طرح، شاهد نتایج خوبی بود و در صورتی كه از اجرای طرح حمایت نشود، خزانه ژنی جمعیت معیوب شده و تعداد نوزادان با ناهنجاری های ژنی بیشتر می شود.

وی گفت: باید پژوهش كنیم، تحقیق كنیم و با روش های علمی در كنار نگرانی ها و دغدغه هایی كه مجلس شورای اسلامی دارد و تجربیاتی كه دنیا داشته قطعاً می توانیم كار را پیش ببریم .

دكتر ملك زاده افزود: علل گوناگون در تولد كودكان با یك معلولیت پیشرفته مطرح است، یكی از این عوامل، افزایش سن ازدواج دختران است، به دلایل گوناگونی سن ازدواج زنان بالارفته، پس باید غربالگری را مهم بدانیم و این غربالگری در دنیا وجود دارد و می توانیم همه امكانات را در ایران نیز به وجود آوریم و روش های گوناگون غربالگری وجود دارد.

وی گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و متولیان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی این طرح را جدی بگیرند تا از افراد معلول در جامعه پیشگیری شود و این كاری است كه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی باید بكند و مشكلی كه نمایندگان مجلس مطرح می كنند این است كه جمعیت ما رو به كاهش است.

وی تصریح كرد: كاهش جمعیت تنها مربوط به ایران نیست، بلكه همه كشورها در پی افزایش جمعیت هستند و برای افزایش جمعیت، راه حل دارند. در آلمان، متناسب با تعداد فرزندان، حمایت ها دو چندان و بیشتر می شود و امیدواریم در ایران نیز شاهد افزایش جمعیت سالم و با كیفیت باشیم.

دكتر ملك زاده افزود: گزارش رشد سالانه نشان می دهد، تعداد جوانان 15 تا 29 ساله از سال 85 تا 96 كمتر شده و در حقیقت 3.28 درصد كاهش پیدا كرده و به دلیل مشكلات ازدواج و هزینه های فرزندآوری، این آمار رو به افزایش است و برآورد شده از 120 میلیونی كه پیش بینی می شود 90 میلیون جمعیت را داریم اما اگر همین گروه ها هم سالم، با سواد و پرتوان باشند، اثرگذاری خود را خواهند داشت.

گفتنی است، طرح كشوری " تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری های كروموزومی در سه ماهه اول بارداری براساس پروتكل Contingent-NIPT با استفاده از روش Reflexed DNA Testing " به اهتمام مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری محققان و مسئولان موسسه پزشكی نسل امید، دانشگاه های علوم پزشكی شهید بهشتی، تهران و اصفهان ، و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی سال های 1399 تا 1401 در 8 استان كشور به صورت همزمان اجرا شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۲:۱۲ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۰