دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

مشكلات معلولان همدان نادیده گرفته می شود/ مناسب سازی شهر جدی گرفته شود
 
محمدعلی افشاری در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینكه جامعه توانمندان استان كه قبلا جامعه معلولان نام می گرفت، 4 هزار و 300 نفر هستند اظهار كرد: معلولیت های جسمی حركتی بیشترین آمار جمعیتی معلولان این استان را تشكیل می دهند كه به دلیل نبود امكانات نمی توانند به راحتی در سطح شهر تردد كنند.

وی با اشاره به اینكه طی سال های مختلف پیگیر حل مشكلات این جمعیت بودیم اما تصور می كنیم روز به روز به دست فراموشی سپرده می شود گفت: باید مناسب سازی شهر برای معلولان مورد توجه باشد چراكه در قانون نیز صراحتا به این موضوع اشاره شده است.

رئیس جامعه توانمندان استان همدان با بیان اینكه در ستاد مناسب سازی كشور اقداماتی آغاز شده بود كه در سطح استان نیز فعالیت خوبی صورت می گرفت اما متاسفانه از سال گذشته در كشور كم رنگ شده است افزود: برگزاری جلسات ستاد و پیگیری مناسب سازی كمتر شده و این مشكلاتی را برای معلولان ایجاد خواهد كرد.

وی با تاكید به اینكه تا زمانی كه حضور معلولان در جامعه حل نشود پیگیری موارد دیگری از مشكلات آنها مختل خواهد شد گفت:  اكثر معلولان امكان حضور در سطح شهر را ندارند و قطعا چنین افرادی با این مشكلات نمی توانند امور زندگی خود را بچرخانند و پیگیر كارهای خود باشند.

افشاری خاطرنشان كرد: با وجود اینكه رئیس جمهور سال گذشته در روز جهانی معلولان تاكید فراوان به پیگیری مناسب سازی شهر برای معلولان داشت اما متاسفانه از سوی سازمان بهزیستی كشور و دبیر اجرایی ستاد مناسب سازی كشور این موضوع نادیده گرفته است.

وی با بیان اینكه  قبل از اینكه مسئول ستاد مناسب سازی كشور تغییر كند، جلسات ستاد كشور هر ماه برگزار می شد و استان ها نیز موظف بودند جلسات و مصوبات خود را به صورت فصلی به ستاد كشور ارسال كنند افزود: با تغییر رئیس سازمان بهزیستی و رئیس ستاد مناسب سازی كشور این جلسات مختل شده است و نمی توانیم پیگیر حل مشكلاتی باشیم.

رئیس جامعه توانمندان همدان با اشاره به اینكه در استان نیز این جلسات برگزار نمی شود تا اجرای امور در دستور كار باشد عنوان كرد: مشكل پیگیری تامین تجهیزات توانبخشی معلولان نیز وجود دارد و  این در گیر و دار كمیسیون های پزشكی بهزیستی قرار گرفته است.

وی اضافه كرد: در حال حاضر معلولی كه نیاز به ویلچر دارد، حتما باید مدتی صبر كند تا این وسیله را بگیرد، یعنی مددكار تشخیص دهد و كارشناس تایید كند تا ویلچر تحویل داده شود در حالی كه با طی این مراحل یك مددجو باید پنج سال صبر كند تا یك ویلچر به او تعلق گیرد.

افشاری تصریح كرد: در حال حاضر ویلچرهایی هم كه تحویل مددجویان شود، بیشتر از یك سال كار نمی كنند و معلولان ما باید هزینه هنگفت 10 میلیون تومانی را متحمل شود تا بتواند یك ویلچر با كیفیت پایین را خریداری و استفاده كند تا پنج سال پر شود و سازمان بهزیستی ویلچری در اختیار وی قرار دهد.

وی با بیان اینكه در خصوص تامین وسایل توانبخشی دیگر نیز مانند تشك مواج، واكر و تجهیزات بریس، پروتز و ... مشكلاتی وجود دارد در حالی كه اینها برای معلولان از نان شب نیز  واجب تر است گفت: معلولان هزینه های فراوانی را متحمل می شوند تا تجهیزات مورد نیاز خود را تأمین كنند در حالی كه سازمان بهزیستی درصدی را و آن هم برای برخی این اقلام را تامین می كند.

وی با اشاره به اینكه با وجود قول هایی هم كه در تامین مسكن معلولان داده شد متاسفانه تنها آمار و ارقام و گزارش های خبری بی پایه و اساس را می شنویم افزود: بسیاری از بچه های معلول در تامین هزینه های مسكن، یعنی در خصوص ودیعه و هم در خرید مسكن دچار مشكل هستند.

رئیس جامعه توانمندان همدان گفت: تامین هزینه خرید مسكن كه كمترین میزان در شهر همدان یك و نیم میلیارد است، برای یك معلول حتی اگر اداره بهزیستی كه گفته می شود 200 میلیون قرار است در اختیار این افراد قرار دهد، امكان پذیر نیست.

وی گفت: ودیعه مسكن 15 میلیون تومانی كه در اختیار معلولان قرار می دهند، مشكل آنها را حل نمی كند و حتی با این میزان یك معلول در پایین از شهر نیز نمی تواند خانه ای اجاره كند.

افشاری با اشاره به ضرورت توجه به ورزش معلولان بیان كرد: متاسفانه هیات ورزشی جانبازان و معلولان فاقد بودجه است در حالی كه سایر هیات های ورزشی دارای بودجه خاص و امكاناتی نیز نظیر سالن ها و زمین های ورزشی  هستند كه با اجاره دادن آنها برای هیات كسب درآمد می كنند.

وی یادآور شد: با وجود اینكه سال های زیادی پیگیر بودیم سالنی در اختیار هیات ورزشی جانبازان و معلولان هیاتی قرار گیرد و حداقل هزینه های هیات تامین شود اما تاكنون اتفاقی رخ نداده است.

رئیس جامعه توانمندان همدان گفت: در حال حاضر رئیس هیات جانبازان و معلولان برای اینكه بتواند تیمی را به مسابقات  اعزام كند باید از طریق صحبت با چندین اداره و درخواست كمك، هزینه های تیم را تامین كند یا دنبال خیرانی باشد كه لباس های ورزشی برای تیم مهیا شود!

 وی با بیان اینكه به راحتی می توان یك سالن ورزشی كه در اختیار هیات های دیگر است را در اختیار هیات جانبازان و معلولان قرار داد و هزینه های تمام وزرش های جانبازان و معلولین استان را با یك سالن تامین كرد افزود: امیدواریم موضوع استخدامی معلولان نیز مورد توجه باشد و استانداری نظارت لازم بر تحقق سه درصدی را داشته باشد.

پایان پیام/89026/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۷:۰۱ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۶