دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

وب دا - كلاس های مجازی دانشگاه سالمندان برگزار می شود/ساعت 18 ''پنجشنبه ها'' با پدربزرگ و مادربزرگها
 
مجری پروژه های ملی بومی سازی U3A در كشور با اشاره به افزایش سه برابری جمعیت سالمندان ایرانی در 30 سال آینده، گفت: كلاس های مجازی دانشگاه سالمندان پنج شنبه هر هفته ساعت 18 با همكاری دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار می شود.
با همكاری دانشگاه علوم پزشكی ایران؛ كلاس های مجازی دانشگاه سالمندان برگزار می شود/ساعت 18 "پنجشنبه ها" با پدربزرگ و مادربزرگها
مجری پروژه های ملی بومی سازی U3A در كشور با اشاره به افزایش سه برابری جمعیت سالمندان ایرانی در 30 سال آینده، گفت: كلاس های مجازی دانشگاه سالمندان پنج شنبه هر هفته ساعت 18 با همكاری دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار می شود.



به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی ایران، دكتر سیده صالحه مرتضوی مجری پروژه های ملی بومی سازی U3A در كشور گفت: اگرچه افزایش امید به زندگی یك موفقیت بزرگ بشر محسوب می شود و مرهون رشد، توسعه و پیشرفت در تكنولوژی و حوزه های پزشكی است اما سالخوردگی جمعیت یعنی افزایش نسبت افراد بالای 60 سال به كل یك جمعیت به عنوان یك واقعیت جهانی، فراگیر و نگران كننده نیازمند برنامه ریزی دقیق، جامع و چندبخشی است.

وی با بیان اینكه چالش هایی مانند شیوع بالاتر انواع بیماری های مزمن در این گروه سنی و افزایش بار مالی بر سیستم سلامت، در كنار آن مسائل رفاهی، معیشتی و اجتماعی چالش هایی هستند كه سالخوردگی جوامع آنها را شدیدتر و پیچیده تر می كند، افزود: وقتی جمعیتی به سمت سالخوردگی می رود، ما نیروی كار كمتر و نسبت سربازی بالاتری داریم. مسائلی مرتبط با بازنشستگی و صندوق های بازنشستگی و همچنین مسائل سیستم بیمه در جمعیت سالخورده، از دیگر مواردی هستند كه همراه با این تغییر بافت جمعیتی باید مورد توجه ویژه و دقیق تری قرار گیرد.

مرتضوی یادآور شد: در ایران بر اساس سرشماری كه در سال 1395 انجام شد، 9.28 درصد جامعه را افراد سالمند تشكیل می دادند كه در حال حاضر این نسبت بالاتر رفته و به بیش از 10 درصد رسیده است. البته باید توجه كرد كه در همان سال 1395 هم مناطق متعددی مانند طالقان با میزان 24 درصد در كشور وجود داشت كه درصد جمعیت سالمندی آن بسیار بالاتر بود.

وی با بیان اینكه آنچه حائز اهمیت است سرعت رشد جمعیت سالمندی در كشور است، خاطرنشان كرد: در كشورهای توسعه یافته طی 100 تا 150 سال جمعیت سالمندی آن حدود دو برابر شده اما در ایران در كمتر از 30 سال آینده جمعیت سالمندی حدود 3 برابر خواهد شد.

مرتضوی ادامه داد: باید برای این آینده محتوم برنامه ریزی و سیاست گذاری كرده و زیرساخت های لازم را در كشور برای پاسخگوئی به نیازهای مختلف مرتبط با سالخوردگی جمعیت فراهم كنیم.

معاون پژوهشی مركز تحقیقات سلامت روان سالمندی گفت: از جمله راهكارهای موثر برای مواجهه با این پدیده، توانمندسازی سالمندان برای مدیریت مشكلات خودشان است. برای این منظور افزایش مهارت این افراد از طریق آموزش های كاربردی و عملی در بسیاری از كشورها انجام شده است.

وی با بیان اینكه آموزش سالمندان با سایر گروه های سنی متفاوت است، افزود: بستر خاصی برای این منظور طراحی شده كه در اغلب نقاط دنیا با عنوان دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) مطرح است.

مرتضوی اظهار كرد: U3A به یك مفهوم كلیدی بین المللی تبدیل شده كه منظور از آن، ترویج یادگیری مادام العمر برای سالمندان علاقمند به یادگیری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران افزود: در ایران نیز با توجه به گذار جمعیتی و جمعیت رو به رشد سالمندان در كشور با الهام از تجربیات موفق در دنیا به منظور عملیاتی شدن و گسترش این راه كار در كشور، پروژه های متعددی با هدف بومی سازی و تبیین مدل ایرانی دانشگاه سالمندی توسط اینجانب، با همكاری ذی نفعان كلیدی و همراهی اساتید و متخصصین مربوطه به سفارش اداره سلامت سالمندان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشكی ایران انجام شده است.

وی مروری بر ساختار و فعالیت های دانشگاه های سالمندان جهان و ایران، تبیین نیاز های آموزشی – مهارتی سالمندان ایرانی، ارائه مدل مفهومی U3A ایرانی، طراحی مدل بازایابی اجتماعی برای U3A در ایران و گام های اجرایی برای راه اندازی دانشگاه سالمندان در كشور را به عنوان فعالیتهای انجام شده برشمرد و افزود: تدوین برنامه حمایتی U3A در حال انجام است و در نهایت شركت دانش بنیان دانشگاهی فرزانگان دوستدار سلامت، كه به همین منظور در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشكی ایران تاسیس شده به زودی پایلوت ابتدایی آن را انجام می دهد.

مرتضوی یادآور شد: همزمان با اجرای این پروژه ها در طول سه سال گذشته بازنگری كلی و تدوین مجدد محتواهای بهبود شیوه زندگی سالم و فعال در دوره سالمندی و در حوزه­های تغذیه، سلامت روان، فعالیت بدنی، مشكلات شایع دوران سالمندی و توانبخشی انجام شده است.

وی با بیان اینكه برنامه دوره های آموزشی دانشگاه سالمندان با همكاری گروه آموزش پزشكی دانشگاه علوم پزشكی ایران و جمعی از اساتید این حوزه آماده شده است، افزود: فیلم های آموزشی كوتاه و كاربردی نیز در قالب یك پروژه مشترك بین اداره سلامت سالمندان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در این زمینه نیز تهیه شده كه در برنامه پخش شبكه های سراسری صدا و سیما قرار گرفته است.

مجری پروژه های ملی بومی سازی U3A با اشاره به تفاوت آموزش سالمندان با سایر گروه های سنی، گفت: كارگاه آموزشی برای مربیان سالمندی و افرادی كه قرار است به سالمندان آموزش دهند به سفارش اداره سلامت سالمندان و با همكاری موسسه بازاریابی اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج طراحی شده و آماده ارائه به آموزش دهندگان سالمندان است.

وی خاطرنشان كرد: از پنجشنبه هفتم مهرماه 1401مصادف با هفته ملی سالمند، كلاسهای مجازی دانشگاه سالمندان در كشور با همكاری اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشكی ایران و دانشگاه علوم پزشكی مجازی آغاز شده و نخستین كلاس با موضوع آموزش تغذیه سالم در دوران سالمندی با تدریس دكتر درستی؛ متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد.

مرتضوی با بیان اینكه این كلاس ها هر پنجشنبه ساعت 18 به شكل مجازی و با موضوعات مختلف مورد نیاز سالمندان برگزار می شود، افزود: خانواده ها می توانند برای دسترسی والدین و پدربزرگ و مادر بزرگ ها در منزل آنها حاضر شوند و امكان دسترسی آنان را از طریق نشانی اینترنتی http://Vc1.vums.ac.ir/salmand فراهم كنند. همچنین فیلم ضبط شده این كلاس ها در لینك آپارات به نشانی http://aparat.com/vums در دسترس و قابل مشاهده است.

وی یادآور شد: به محض آماده شدن شرایط، كلاس های حضوری به صورت آزمایشی ابتدا در دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار می شود و بعد از رفع مشكلات اجرایی و فنی در تمامی دانشگاههای علوم پزشكی علاقه مند اجرا خواهد شد.

پایان مطلب//
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۱:۲۶ - ۲۲/۰۸/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱