دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

نگاهی به دستاوردها و مشكلات تولیدكنندگان تجهیزات پزشكی در نمایشگاه شیراز + فیلم
 
شیراز-ایرنا-شماری از تولیدكنندگان تجهیزات پزشكی در نمایشگاه بین المللی شیراز از دستاوردها و مشكلات افراد فعال در این عرصه سخن گفتند.
نگاهی به دستاوردها و مشكلات تولیدكنندگان تجهیزات پزشكی در نمایشگاه شیراز + فیلم شیراز-ایرنا-شماری از تولیدكنندگان تجهیزات پزشكی در نمایشگاه بین المللی شیراز از دستاوردها و مشكلات افراد فعال در این عرصه سخن گفتند.

سالهاست كه استان فارس و شیراز به عنوان یكی از قطب های پزشكی كشور و حتی خاورمیانه شناخته می شود.

این استان همچنین در طی سال های اخیر پیشرفت هایی در زمینه تولید تجهیزات پزشكی داشته است به گونه ای كه برخی معتقد هستند فارس می تواند به قطب تولید تجهیزات پزشكی كشور نیز تبدیل شود.

افراد فعال در این عرصه با طیفی از مسائل و مشكلاتی روبه رو هستند كه برخی از این مشكلات مزمن و برخی هم به دلیل شرایط و رویدادهای جدید، نوظهور هستند.

وجود تجهیزات پزشكی قاچاق در بازار، عدم اعتماد مردم به تولیدات داخلی، كمبود مواد اولیه، عدم حمایت ارگان های دولتی از شركت های دانش بنیان فعال در این حوزه، ركود بازار تجهیزات پزشكی در دوران كرونا و گاه نبودن آزمایشگاه های معتبر داخلی برای تست قطعات تولید شده از مهمترین مشكلات افراد فعال در این عرصه به شمار می رود.

مشكلاتی كه در نمایشگاه تجهیزات پزشكی و گردشگری سلامت در شیراز نیز از زبان فعالان این عرصه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مطرح شد.

در این نمایشگاه كه با حضور 170 شركت تولیدی و خدماتی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شده، دستاوردهای علمی و پژوهشی شركت های مختلف در حوزه درمان و سلامت نیز ارائه شده است.


تلاش برای تامین نیاز داخلی

سعید رمضانی كه در بخش فروش شركت دانش بنیانی كه در زمینه تولید ماشین بیهوشی پیشرفته و دستگاه پمپ سرنگ فعال است، در رابطه با این دستگاه ها گفت: هر 2دستگاه به عنوان طرح كلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شناخته شده اند. در واقع دستگاه پمپ سرنگ در سال 1401 و ماشین بیهوشی پیشرفته در سال 1397 توانسته اند به عنوان طرح كلان ملی معرفی شوند.

رمضانی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را برای ارتقای این دستگاه ها و بومی سازی به كار گرفتیم؛ به عنوان مثال در ماشین بیهوشی پیشرفته از تكنولوژی و تجهیزاتی بهره گرفتیم كه 80درصد از این تجهیزات تولید داخل است و می توان گفت بالاترین سهم بومی سازی در دستگاه بیهوشی متعلق به شركت ماست.

وی با بیان اینكه 2شركت دیگر در كشور در زمینه تولید این دستگاه فعالیت دارند، گفت: این شركت دانش بنیان از تولیدحدود 30 دستگاه در سال 97 به تولید 400 دستگاه در سال 1401 رسیده است.

این فعال اقتصادی اظهار كرد: با وجود دشواری های عرصه اقتصاد، این شركت همچنان فعال است و با 80 درصد توان تولیدی به فعالیت هایش ادامه می دهد؛ می توان گفت بیشترین تولید این شركت در سال گذشته بوده كه در این سال حدود 220 دستگاه به بازار عرضه كرده است.



نیاز به حمایت مالی برای صادرات
امیر حسن پور مدیرعامل شركتی است كه در زمینه تولید دستگاه اندازه گیری اكسیژن فعالیت دارد. وی، یكی از عمده ترین مشكلات این شركت را نبود زیرساخت های لازم جهت توسعه صادرات دانست و خواستار بهره گیری از استراتژی و راهكارهایی برای حل این مشكل شد.
او به معرفی دستگاه تولیدی توسط شركتش پرداخت و گفت: خلوص سنج اكسیژن دستگاهی برای سنجش میزان غلظت اكسیژن است كه از آن برای نمایش خلوص اكسیژن دستگاه های اكسیژن ساز بیمارستانی و پرتابل، كپسول (سیلندر) اكسیژن، دستگاه های كمك تنفسی و سایر مواردی كه نیاز به سنجش این كار است، مورد استفاده قرار می گیرد.
حسن پور ادامه داد: سنسور دستگاه با قابلیت اندازه گیری خلوص اكسیژن توسط تكنولوژی امواج صوتی دارای طول عمر بالا بوده كه این امر موجب عدم نیاز به تعویض سالیانه آن و صرفه جویی در هزینه های مصرف كننده است.
وی اضافه كرد: تا 2 سال گذشته بیمارستان ها از نمونه خارجی این دستگاه كه یك برند آلمانی بود استفاده می كردند؛ دستگاهی كه ما تولید كرده ایم نسبت به نمونه خارجی آن، مزیت های قابل توجهی دارد؛ به عنوان مثال این دستگاه نیاز به تعویض سالیانه سنسور ندارد.
حسن پور تاكید كرد: در بحث صادرات و برای اینكه بتوانیم فعالیت های خود را به صورت گسترده تری ادامه دهیم نیاز به حمایت مالی داریم.

توان تولید تجهیزات پزشكی در كشور وجود دارد

محمد مهربهشتی مدیرعامل یك شركت دانش بنیان كه در زمینه تولید تجهیزات پزشكی فعال است.

وی نیز عمده ترین مشكلات این شركت برای افزایش تولید را نبود حمایت مالی دانست و در رابطه با محصول تولیدی شركتش با نام «میكرویونیت دندانپزشكی» گفت: از این دستگاه در حوزه خدمات دندانپزشكی استفاده می شود. فعالیت ما در استان فارس در حوزه مهندسی پزشكی در بخش های مختلف آموزشی، پژوهشی، تولید و فناوری است و تعداد بسیاری از دانشجویان مهندسی پزشكی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس با ما همكاری دارند.

وی در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: اعتقاد داریم كه توان تولید تجهیزات پزشكی در كشور به ویژه در استان فارس وجود دارد و حتی استان فارس به عنوان قطب پزشكی كشور محسوب می شود.

مهربهشتی ابراز كرد: امیدواریم بتوانیم بیش از پیش از حمایت های مراكز دولتی بهره ببریم و جایگاه مان را هم از نظر مالی و هم از لحاظ تجاری سازی ارتقا دهیم و به تولید تعداد بیشتری از این محصول بپردازیم.


با كالای قاچاق و تقلبی برخورد شود

عرضه كالاهای قاچاق و تقلبی در بازار از دیگر موانع اصلی تولید و اشتغال است؛ مشكلی كه صدرا سپهری مدیرعامل شركت تولید كننده دستگاه لیزر پوست و زیبایی آن را از مهمترین مشكلات تولیدكنندگان داخلی قلمداد كرد و گفت: یكی از مشكلات فعالیت در این عرصه افزایش قاچاق در بازار است؛ متاسفانه در بازار كالای قاچاق و تقلبی بسیار زیاد شده است و طبق قانون دولت باید با كالای قاچاق برخورد كند.

سپهری ادامه داد: از آنجا كه كالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه تجهیزات پزشكی با سلامت و جان مردم ارتباط مستقیم دارد، دولت باید مبارزه با قاچاق كالا را به صورت جدی در دستوركار قرار دهد تا تولیدكنندگان انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت پیدا كنند.

او اظهار داشت: تنها درخواست ما اجرای قانون است چراكه اگر قانون اجرا شود، تولیدكنندگان و دیگر فعالان اقتصادی با مشكلی مواجه نمی شوند

وی در رابطه با فعالیت شركتش گفت: این شركت فعالیت های خود را از سال 99 در حوزه ساخت لیزرهای پزشكی با تمركز بر لیزرهای پزشكی زیبایی آغاز كرد؛ یك سال فرایند تحقیقات تا ساخت نمونه اولیه دستگاه ها طول كشید و پس از 6 یا هفت ماه هم توانستیم تمامی مجوزها و آزمون های بالینی، ایمنی و عملكرد را از مراجع ذیصلاح دریافت كنیم.

وی افزود: در حال حاضر یك تولید كننده مستقل در زمینه تولید دستگاه های لیزر موهای زائد هستیم و یكی از مزیت های دستگاه ما نسبت به دستگاه های خارجی قیمت تمام شده دستگاه است؛ بهای تمام شده این دستگاه یك دهم نرخ دستگاه های اروپایی و آمریكایی است.

سپهری بیان كرد: برخلاف سایر دستگاه های لیزر داخلی از سیستم خنك كننده خارجی استفاده نكرده ایم و تمامی سیستم خنك كننده دستگاه داخلی است تا تجهیزات دستگاه از نظر الكترومغناطیسی بر روی محیط درمانی اثر منفی نداشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه های لیزر كه در بازار موجود است خدمات پس از فروش و پشتیبانی ندارد اما دستگاه تولید شده توسط شركت ما از خدمات پس از فروش بهره می برد.

این فعال در عرصه تولید تجهیزات پزشكی گفت: ما كار خود را با پنج نفر و بدون دریافت تسهیلات دولتی آغاز كردیم و توانستیم تعداد نیروها را به بیش از 100نفر افزایش دهیم.

سپهری عنوان كرد: ما دانش فنی برای تولید لیزرهای درمانی را نیز داریم و می توانیم وارد عرصه تولید لیزرهای فیزیوتراپی، دندانپزشكی، درمان زخم و لیزرهای جراحی هم شویم. البته به دلیل حساسیت زیاد و سرمایه بالایی كه تولید این نوع لیزرها نیاز دارد هنوز در مرحله پژوهش هستیم اما در تلاش هستیم تا بتوانیم محصولی با كیفیت در این زمینه ارائه دهیم.


خدمات پس از فروش برای تقویت اعتماد به تولید داخلی

تقویت تولید در ایران از مسیر افزایش اعتماد عمومی به تولید كننده می گذرد و یكی از راهكارهای اساسی برای رونق تولید، ایجاد انگیزه مردمی برای استفاده از كالاهای تولید داخل و افزایش اعتماد عمومی به تولیدات داخلی است؛ مسیری كه از نظر تولیدكنندگان در كشور نتوانسته با موفقیت به مقصد برسد. سامان غلامی مدیر فروش شركتی كه به تولید «دستگاه گرم كننده بیمار» می پردازد معتقد است یكی از مشكلات تولیدكنندگان، عدم اعتماد مردم به تولید داخلی است.

او در این باره گفت: متأسفانه مردم بدون در نظر گرفتن خدمات پس از فروش اقدام به خرید برند خارجی می كنند. این در حالیست كه هزینه خدمات پس از فروش دستگاه های خارجی دو برابر دستگاه های تولید داخل است.

وی عدم پرداخت پول توسط بیمارستان ها پس از فروش این دستگاه ها را از دیگر مشكلات تولیدكنندگان تجهیزات پزشكی عنوان كرد و افزود: در هنگام فروش این دستگاه ها با عدم پرداخت و واریز پول از سوی بیمارستان ها مواجه هستیم، البته ما سعی می كنیم به دلیل نیاز مبرمی كه بیماران به این دستگاه ها دارند با دیر پرداخت كردن یا عدم پرداخت بیمارستان ها كنار بیاییم. اما نیاز است كه تدابیر لازم برای حل این مشكل اتخاذ شود تا تولیدكنندگان انگیزه خود را برای ادامه فعالیت از دست ندهد.

غلامی یكی از ویژگی های "دستگاه گرم كننده بیمار" تولید شده توسط این شركت را حذف آلودگی های هوا به دلیل بكارگیری از فیلتر هپا قلمداد كرد و گفت: شركت ما اولین و تنها تولید كننده دستگاه گرم كننده در ایران است به گونه ای كه نمونه های خارجی كه قبلاً در بازار بود در حال حاضر با محصول ما رقابت می كنند.



فرایند طولانی اخذ مجوز، مانعی بر سر راه دانش بنیان ها
بروكراسی اداری و طولانی شدن روند اخذ مجوز سازمان های دولتی نیز از معضلات تولیدكنندگان و شركت های دانش بنیان است كه بسیاری از فعالان در این عرصه معتقدند این مشكل موجبات متوقف شدن فعالیت های این شركت ها را فراهم كرده است.
سعید امیر عرب اف نیز كه در زمینه تولید بلندر هوا و اكسیژن در كشور فعالیت های قابل توجهی دارد با گلایه از فرآیند طولانی اخذ مجوزها گفت: طولانی بودن روند اخذ مجوز از وزارت بهداشت از مهمترین مشكلات تولیدكنندگان در بخش تجهیزات پزشكی است كه این مشكل ما را با چالش های بزرگی مواجه می كند.
وی نبودن آزمایشگاه های معتبر داخلی برای تست قطعات مختلف در ایران را از دیگر مشكلات دانش بنیان ها دانست و گفت: عدم حمایت از كالای ایرانی و عدم اطمینان هموطنان به دستگاه های ایرانی هم از عمده ترین مشكلات ما محسوب می شود.

نخستین نمایشگاه تخصصی خدمات پزشكی، درمانی، بهداشتی و گردشگری سلامت به همراه پانزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشكی، بیمارستانی، آزمایشگاهی، توانبخشی و صنایع دارویی عصر چهارشنبه (2 آذر 1401) در شیراز آغاز بكار كرد و این نمایشگاه تا شنبه پنجم آذرماه ادامه دارد.



برچسب ها
- تجهیزات پزشكی
- دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی فارس
- شركت دانش بنیان
- شیراز
- دانش بنیان ها
- گردشگری سلامت
- فارس
- افتتاح نمایشگاه
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۱۱ - ۰۴/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۲