دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

تدریس 7 رشته مرتبط با مددكاری سالمندان در دانشگاه كهریزك
 
شمار سالمندان و معلولان در كشور در حال افزایش است كه باید برای مراقبت از آنها اقدام موثری انجام داد؛ در همین راستا در این دانشگاه هفت رشته مرتبط با مددكاری و پرستاری سالمندان تدریس می شود
آمار سالمندان مجرد رو به افزایش است
شمار سالمندان و معلولان در كشور در حال افزایش است كه باید برای مراقبت از آنها اقدام موثری انجام داد؛ در همین راستا در این دانشگاه هفت رشته مرتبط با مددكاری و پرستاری سالمندان تدریس می شود

تدریس 7 رشته مرتبط با مددكاری سالمندان در دانشگاه كهریزك

دكتر حسن احمدی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: در حال حاضر هشت میلیون نفر سالمند و هشت میلیون نفر معلول در كشور زندگی می كنند، طبق آماری كه رییس انجمن سالمندشناسی ایران اعلام كرد در حال حاضر 80 هزار نفر سالمند مجرد هستند كه پیش بینی می شود در آینده ای نزدیك این آمار به 2.5 تا سه میلیون نفر سالمند مجرد برسد.

وی با تاكید بر این كه باید برای مراقبت از سالمندان و معلولان اقداماتی انجام داد، تاكید كرد: نمی توان همه سالمندان و معلولان را به آسایشگاه ها برد، بنابراین همه افراد جامعه نیازمند یادگیری و گذراندن آموزش مراقبت از سالمندان و معلولان هستند. غذا دادن به یك معلول باید به صورت علمی انجام شود. غذا دادن و حمام بردن معلولان امروزه یك علم است كه این اقدام نیازمند آموزش علمی است.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: بیشترین تلفات در سالمندان و معلولان معمولا به دلیل شكستگی است، چرا كه نمی دانیم چگونه باید از آنها مراقبت كنیم تا از آسیب ها مصون باشند.
احمدی با تاكید بر این كه هرچه دانشجو در این زمینه تربیت كنیم باز هم كم است، گفت: دولت باید برنامه هایی را برای مراقبت از سالمندان داشته باشد. زیرساخت های مناسب را برای سالمندی یا معلول آماده كند چرا كه در سطح شهر تردد می كنند، امكاناتی باید فراهم كند كه آنها بتوانند از آن استفاده كنند.
وی با بیان این كه موسسه خیریه كهریزك، وظایف دولت را انجام می دهد، افزود: در حال حاضر 15 هزار تخت سالمندی در آسایشگاه ها وجود دارد كه نسبت به این جمعیت بزرگ سالمندان، تعداد كادر مراقبت و درمان در این بخش كم است.
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی كهریزك ادامه داد: پیشنهاد كردیم آسایشگاه كهریزك به طرف مراقبت از سالمند روزانه در منزل برود و مستقیما با سالمند در منزل ارتباط داشته باشد تا سالمند احساس قربت نكند و خدمات را در داخل منزل ارائه بدهیم به همین دلیل نیازمند تربیت افرادی هستیم كه بتوانند این خدمات رسانی را انجام دهند.
فعالیت دانشگاه علمی كاربردی كهریزك با هدف تربیت نیروی متخصص
احمدی به تشریح فعالیت های دانشگاه جامع علمی كاربردی كهریزك پرداخت و گفت: موسسه خیریه كهریزك از سال 1351 افتتاح شد در میانه دهه 90، پس از آنكه توسعه فیزیكی موسسه خیریه كهریزك طبق برنامه ریزی در حال پیشرفت بود و در 2 آسایشگاه كهریزك تهران و البرز، روز به روز خدمات نوین تری ارایه شد هیات مدیره موسسه كهریزك به این فكر افتاد تا بر دغدغه همیشگی خود كه جذب و تربیت نیروی انسانی متخصص بود، جامعه عمل بپوشاند.
وی یادآور شد: پس از رایزنی های بسیار و جلسات متعدد و بازدیدهایی كه از جانب دانشگاه جهت بررسی امكانات كهریزك صورت گرفت سال 1396 مجوز تاسیس مركز علمی كاربردی آسایشگاه سالمندان و معلولین كهریزك صادر شد.

عضو هیات امنای موسسه خیریه كهریزك افزود: اولین دوره پودمانی آموزش مراقبت سالمندی در بهمن ماه سال 1396 برگزار شد تا از این پس افرادی كه به هر نحو در منزل یا مراكز نگهداری با سالمندان مواجه هستند با گذراندن نزدیك به 400 ساعت آموزش مناسب و دریافت مدرك از دانشگاه جامع علمی كاربردی كهریزك بتوانند خدمات توانبخشی استاندارد را به سالمندان ارایه كنند.
احمدی ادامه داد: در ابتدا، تنها رشته تحصیلی مراقبت از سالمندان در مقطع كاردانی در برنامه كاری این مركز بود ولی با گذشت كمتر از 2 سال و توفیقات كسب شده، مسوولین دانشگاه برآن شدند تا با توسعه گرایش های تحصیلی و ارتقاء فعالیت تا سطح كارشناسی اقدامات لازم را به عمل آورند.
وی یادآور شد: امروز در این دانشگاه علاوه بر تدریس مراقبت از سالمند، هفت رشته مرتبط با شغل پرستاری و مددكاری خانواده و اجتماعی، مدیریت كسب و كار، تربیت بدنی سالمندان و معلولین در مقاطع كاردانی و كارشناسی و سه رشته غیرمرتبط برای 330 دانشجوی این مركز ارایه می شود.
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی كهریزك خاطرنشان كرد: در سال گذشته با مجوز مركز آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشكی ایران، مركز ملی مهارتی آسایشگاه معلولین و سالمندان كهریزك با هدف ارایه دوره های استاندارد، افزایش كارآمدی نیروی انسانی، استفاده از ظرفیت های كشور و كمك به جذب نیروی انسانی در بازار كار، راه اندازی شد.
احمدی اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی كاربردی كهریزك با دانشگاه علوم پزشكی تهران، علامه طباطبائی و دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه همكاری امضا كرده است تا دانشجویان مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری در رشته های مختلفی مانند روانشناسی اجتماعی و پزشكی بتوانند از توان اساتید و تجربیات مدیران آسایشگاه خیریه كهریزك بهره مند شوند و دوره های خود را بگذرانند.
وی یكی از بزرگ ترین مزایای تاسیس این مركز را تربیت نیروهای آموزش دیده برای كار در آسایشگاه ها و ایجاد شغل برای جوانان و رفع مشكلات خانواده ها عنوان كرد.

رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی كهریزك افزود: این مركز دانشگاهی تنها مركزی در كشور است كه در جوار سالمندان و معلولین قرار دارد و دانشجویان شاغل به تحصیل می توانند دوره های تئوری و عملی خود را یكجا و براساس آخرین استانداردهای بین المللی نگهداری از سالمندان و معلولین طی كنند.
احمدی با بیان این كه 9 دوره پودمانی در 6 سال با 435 دانشجو برگزار شده است، گفت: تاكنون 140 دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و 312 دانشجو هم اكنون در مقاطع مختلف در آن تحصیل می كنند كه 60 درصد این دانشجویان از كادر آسایشگاه های استان های تهران و البرز و 40 درصد دانشجویان هم آزاد هستند.
وی ادامه داد: مجوز 2 رشته غیرمرتبط شامل فناوری اطلاعات و مدیریت مالی در مقطع كاردانی به این دانشگاه اعطا شده است كه می توانیم كلاس های آنها را در تهران برگزار كنیم.
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی كهریزك با تاكید بر كار عملی در این دانشگاه گفت: 60 مدرس در دوره كاردانی و كارشناسی در این دانشگاه مشغول تدریس هستند و به دلیل علمی كاربردی بودن آن تمركز ما بیشتر به كارهای عملی است و دانشجویان با تجربه كارعملی فارغ التحصیل می شوند.
احمدی همچنین اظهار داشت: در مهرماه امسال 120 دانشجو در رشته های مختلف دانشجو پذیرش كردیم در حالی كه ظرفیت خیلی بیشتر است البته باید بگویم كه مردم واقعا هنوز اطلاعی از فعالیت های این دانشگاه ندارند.
وی در ادامه گفت: ما می توانیم دو نوع آموزش را به علاقمندان ارائه دهیم؛ یكی آموزش كوتاه مدت به صورت پودمان كه 400 ساعت است كه خدمات اولیه را برای مراقبت از سالمند یا معلول آموزش می دهد و آموزش دیگر ما تحصیلات كاردانی و كارشناسی در این زمینه است.
این استاد دانشگاه تاكید كرد: از زمانی كه فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد آسایشگاه ها برای خدمت شده اند، تحول چشمگیری ایجاد شده است و كیفیت كار آسایشگاه ها به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و مشكل اصلی كه تاكنون از نظر بهیار و پرستار وجود داشت با دوره هایی كه در این دانشگاه برگزار شد، برطرف شده است.

در دانشگاه ها كمتر در زمینه سالمندان پژوهش انجام می شود
عضو پیوسته فرهنگستان علوم با بیان این كه یكی از مشكلات ما در زمینه سالمندان تحقیقات است، افزود: كارهای پژوهشی درمورد سالمندان در داخل آسایشگاه ها در حال انجام است، در دانشگاه ها تحقیقات چندانی درمورد سالمندان انجام نمی شود. پیش از این دوره دكتری سالمندان وجود داشت اما دیگر چنین رشته ای وجود ندارد، ما مجبور هستیم كه در مقاطع كاردانی و كارشناسی درمورد مراقبت سالمندی بیشتر كار كنیم.
احمدی خاطرنشان كرد: دانشگاه جامع علمی كاربردی كهریزك طی عمر پنج ساله خود، در سال 1400 جزو 10 دانشگاه علمی كاربردی كشور قرار گفت و از آن تقدیر شد در حالی كه 600 مركز علمی كاربردی كه سابقه آنها بیش از 20 سال است.
وی همچنین درباره پذیرش دانشجو از كشورهای دیگر گفت: اخیرا با بررسی های انجام شده می توانیم كه از كشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، تاجیكستان و تركیه هم دانشجو بپذیریم. چرا كه دانشگاه با توجه به تجربیاتی كه در زمینه درمان و مراقبت سالمندان و معلولین دارد این توانمندی را ایجاد كرده است كه بتوانیم از كشورهای همسایه و همجوار دانشجو بپذیریم.
رییس هیات مدیره موسسه خیریه كهریزك تصریح كرد: بزرگ ترین مشكل ما مانند دیگر دانشگاه های كمبود دانشجو است. این دانشگاه ظرفیت پذیرش 500 دانشجو را دارد در حالی كه 300 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. جامعه از نظر فرهنگی به آنجا نرسیده است كه احساس كند برای مراقبت از سالمندی داخل جامعه بتواند از افرادی كه توانمند و تحصیل كرده استفاده كند.
احمدی با بیان این كه اشتیاق به تحصیل در كشور كم شده است، گفت: در موسسات آموزش عالی 300 تا 350 هزار صندلی خالی داریم و این هم یكی از عواملی است كه دانشجو به سمت دانشگاه های علمی كاربردی بیاید كه البته ما برای دانشجویان این دانشگاه تشویق و امتیازاتی در نظر گرفته ایم. یكی از این امتیازات استخدام دانشجویان ممتاز است. همچنین تقسیط شهریه دانشجویان ممتاز است. ما به دنبال این هستیم كه كاركنان و افراد تحصیلكرده را تقویت و به داخل جامعه و منازل وارد كنیم.
وی با بیان این كه پرستاری و مراقب از سالمند و معلول با پرستاری از بیمار متفاوت است، اظهار داشت: اگر بهیار یا پرستاری داخل یك بیمارستان است این نمی تواند پرستار و بهیار یك سالمند و معلول باشد. یك بیمار در بیمارستان در مدت كوتاهی می آید و بعد مرخص می شود در حالی كه سالمند و معلول دائم در آسایشگاه وجود دارد بنابراین كسانی باید برای مراقبت آنها دائما در آسایشگاه باشند بر همین اساس با وزارت بهداشت در تماس هستیم تا بتوانیم مجوز مركز مهارت های آزاد را دریافت كنیم كه در حال تهیه دروس و پیش نویس آن هستیم.
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی كهریزك تاكید كرد: اگر سالی 500 نفر هم ظرفیت پذیرش دانشجو داشته باشیم سال ها طول می كشد تا بتوان خدمات نسبی به سالمندان در آسایشگاه ها ارائه داد. در 400 آسایشگاهی كه در سراسر كشور داریم بیشتر كاركنان آن افراد با بضاعت علمی پایین هستند و حتی بعضی ها پایین تر از دیپلم هستند.

احمدی با بیان این كه این دانشگاه از لحاظ بودجه ای مشكل خاصی ندارد، یادآور شد: مشكل اصلی ما از نظر تعداد استقبال كم دانشجویان است. ما با توجه به امكاناتی كه داریم می توانیم سالی 300 تا 400 نفر فارغ التحصیل در این حوزه داشته باشیم.
وی از پیگیری این دانشگاه برای راه اندازی رشته های جدیدی با توجه به نیازهای جامعه خبر داد و افزود: اگر وزارت بهداشت مجوز بهیاری سالمندی و پرستاری سالمندی را به این دانشگاه بدهد كمبودی كه در آسایشگاه ها از لحاظ پرستار و بهیار وجود دارد را می توان جبران كرد.
وی از سازمان بهزیستی، كمیته امداد امام خمینی(ره) و مراكز آسایشگاهی خواست كه كاركنان خود را به دانشگاه علمی كاربردی كهریزك معرفی كنند تا دوره های مرتبط با كار را برای بهتر شدن كیفیت خدمات دهی بگذرانند چرا كه این یك نیاز كشور است.
متخصص اوتیسم در ایران نداریم
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی كهریزك در ادامه این گفتگو به تشریح خدمات ارائه شده به مددجویان توسط این دانشگاه پرداخت و گفت: توانستیم در این مدت در بخش بیماران ام اس اقدامات خوبی را انجام دهیم. در آسایشگاه كهریزك تهران 120 مددجوی ام اس وجود دارد كه در ساختمان مجهزی به آنها رسیدگی می شود.
احمدی افزود: بخشی از فعالیت موسسه خیریه كهریزك ارائه خدمات به كودكان معلول ذهنی است، در آسایشگاه كهریزك كرج بخشی به 120 معلول ذهنی اختصاص یافته است كه به آنها رسیدگی می شود.
وی در ادامه به كودكان اوتیسم اشاره كرد و اظهار داشت: طبق آمارها در ایران 300 هزار كودك اوتیسمی هستند، بر همین اساس مربیانی تربیت كردیم تا بتوانند با بچه های اوتیسمی كار كنند.
این استاد دانشگاه با بیان این كه متخصص اوتیسم در ایران نداریم، خاطرنشان كرد: در آسایشگاه كرج توانستیم از میان 50 كودك اوتیسمی بعد از پنج سال كار كردن و آموزش، پنج كودك را به مدرسه معمولی بفرستیم.
منبع خبر:
میگنا
   تاریخ: ۱۲:۲۱ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۲۲۲