دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

یك تا سه نوزاد از هر هزار تولد زنده در زنجان دچار كم شنوایی هستند
 
زنجان - ایرنا - یك متخصص گوش، حلق و بینی در زنجان گفت: از هر هزار تولد زنده در این استان یك تا سه نوزاد دچار كم شنوایی هستند و شیوع كم شنوایی در نوزادان بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان 2 تا 4 درصد، كودكان بدو ورود به مدرسه 5.2 درصد و كودكان دانش آموز در مدرسه 11 تا 15 درصد است.
یك تا سه نوزاد از هر هزار تولد زنده در زنجان دچار كم شنوایی هستند زنجان - ایرنا - یك متخصص گوش، حلق و بینی در زنجان گفت: از هر هزار تولد زنده در این استان یك تا سه نوزاد دچار كم شنوایی هستند و شیوع كم شنوایی در نوزادان بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان 2 تا 4 درصد، كودكان بدو ورود به مدرسه 5.2 درصد و كودكان دانش آموز در مدرسه 11 تا 15 درصد است.

دكتر مشود تقیلو روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس 42.6درصد افراد 60 تا 70 سال و 70.4 درصد افراد بالای 70سال دچار كم شنوایی هستند .
وی با اشاره به اینكه بسیاری از دلایل كاهش شنوایی، از طریق استراتژی های بهداشت عمومی قابل پیشگیری است، اظهار داشت: شناسایی زودهنگام و به دنبال آن مداخلات سریع و مناسب، كلید رفع كم شنوایی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: از مرداد سال گذشته، ادغام برنامه شناسایی، تشخیص و مداخله زودهنگام كم شنوایی نوزادان در نظام سلامت كشور كلید خورد و به منظور ارائه بهتر خدمات، شیوه نامه غربالگری شنوایی نوزادان و كودكان در راستای پیشگیری و كنترل كم شنوایی در كشور تدوین شد.
وی هدف كلی این برنامه را شناسایی، تشخیص، درمان و توانبخشی به موقع نوزادان مبتلا به كم شنوایی و ناشنوایی، و پیشگیری از عوارض آن عنوان و اظهار داشت: غربالگری همگانی نوزادان در بدو تولد، جهت شناسایی اولیه موارد مبتلا به كم شنوایی و ناشنوایی پیش از یك ماهگی، تشخیص به موقع كم شنوایی و ناشنوایی یكطرفه یا 2 طرفه پیش از سه ماهگی، مداخله درمانی به موقع پیش از 6 ماهگی و مراقبت و پیگیری نوزادان مبتلا به كم شنوایی یا ناشنوایی از اهداف اختصاصی این برنامه است.
به گفته تقیلو هدف نهایی مراقبت از سلامت گوش و شنوایی، كاهش بار ناشی از ناتوانی و معلولیت كم شنوایی و ناشنوایی برای همه افراد جامعه است.
تقی لو افزود: سازمان جهانی بهداشت، پنج عنصر كلیدی برای دستیابی به این هدف شناسایی كرده كه عبارت از كاهش محرومیت و نابرابری های اجتماعی در حوزه سلامت (با تاكید بر پوشش همگانی و دسترسی خدمات بهداشتی گوش و شنوایی)، سازماندهی خدمات بهداشتی بر اساس نیازها و انتظارات مردم ( اصلاحات ارائه خدمات ) است.
وی خاطرنشان كرد: ادغام خدمات سلامت گوش و شنوایی (اصلاحات سیاست عمومی)، دنبال كردن مدل های مشاركتی گفتمان های سیاستی (اصلاحات تولیتی) و افزایش مشاركت ذینفعان از دیگر عناصر دستیابی به هدف اجرای این طرح به شمار می رود.

برچسب ها
- سازمان جهانی بهداشت
- كم شنوایی
- زنجان
- ناشنوایان
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۵۰ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۸