دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

صدای بی صدایی هدفون ها
 
صدای بی صدایی هدفون ها
زینب سادات كسنوی| روزنامه نگار

اگر 100 سال پیش كسی به دنیای امروز نگاه می كرد و مردمی را می دید كه با هدفون هایشان در حال گوش دادن به موزیك و پادكست هستند، حتما از تعجب شاخ در می آورد. اما واقعیت این است كه هدفون ها، هندزفری ها و ایرپادها به جزئی جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده اند. بنابراین باید نكات بهداشتی و تاثیری را كه ممكن است این وسایل بر سلامت ما بگذارد،در نظر بگیریم. در ادامه به بررسی عوارضی می پردازیم كه ممكن است هدفون ها برای سلامت گوش ما ایجاد كنند.

وز وز گوش
وز وز گوش (Tinnitus) به احساس شنیدن صدای زنگ یا صداهای دیگر در گوش یا درك آن توسط مغز گفته می شود، زمانی كه محرك صوتی خارجی در محیط وجود ندارد. در این حالت، شخص بدون این كه صدایی در محیط باشد به طور مداوم صداهایی شبیه نویز احساس می كند. این حالت می تواند دایمی یا موقتی باشد كه در هر دو صورت احساس ناخوشایندی است. این عارضه می تواند بر اثر استفاده طولانی مدت از هدفون یا شنیدن موسیقی با صدای بلند به وجود بیاید.
نداشتن تمركز
صدای بلند می تواند تأثیر منفی زیادی بر پرده گوش شما داشته باشد. صدا از گوش به مغز می رسد و بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد و باعث از بین رفتن تمركز می شود. قدرت تمركز ممكن است یكی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری باشد.
كم شنوایی
گوش دادن روزانه به موسیقی بلند (صدایی بلندتر از 85 تا 90 دسی بل) برای مدت زمان طولانی می تواند به كم شنوایی ناشی از صدای بلند (NIHL) منتهی شود. این عارضه كه از اثرات هندزفری بر گوش است، ممكن است موقتی یا دایمی باشد.
عبور نكردن هوا
امروزه شركت های سازنده هدفون به نحوی آن ها رامی سازند كه موسیقی به بهترین شكل شنیده شود. اما برای این كه موسیقی را به بهترین شكل ممكن بشنویم، باید هدفون ها را مستقیم داخل كانال گوش بگذاریم كه باعث می شود هیچ هوایی از گوش عبور نكند و عبور نكردن هوا شما را در معرض عفونت های گوش قرار می دهد.
اثر منفی روی مغز
گوش داخلی مستقیم با مغز در ارتباط است. به همین دلیل بروز كوچك ترین عفونتی در گوش داخلی روی مغز اثر می گذارد و ممكن است به مشكلات جدی منجرشود.
همچنین امواج الكترومغناطیسی كه توسط هدفون ها تولید می شوند، می توانند باعث آسیب های جدی به مغز شوند. البته این فرضیه هنوز ثابت نشده اما افرادی كه در روز بیشتر با بلوتوث، هدفون و ..سروكار دارند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مغزی هستند.
نكات سلامت گوش هنگام استفاده
از هندزفری و هدفون
از هدفون های حذف كننده نویز استفاده كنید: شما به كمك هدفون های مجهز به سیستم های حذف نویز، به راحتی از ورود هرگونه صدای اضافه هنگام گوش دادن به موسیقی جلوگیری خواهید كرد.
با صدای مجاز به موسیقی گوش كنید: سعی كنید صدا را تنظیم كنید و از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند بپرهیزید.
فاصله زمانی ایجاد كنید: یكی از بهترین راه ها، ایجاد وقفه و فاصله زمانی در گوش دادن به موسیقی است. این عمل در طولانی مدت باعث می شود از بروز آسیب به سیستم شنوایی شما جلوگیری شود. بهتر است هر 60 دقیقه گوش دادن به موسیقی را با 60 درصد از صدای آن موزیك انجام دهید و سپس استراحت كنید.
هندزفری خود را تمیز نگه دارید: به طور منظم هندزفری را تمیز كنید تا از تجمع باكتری ها، عرق و بافت های ریخته شده پوست جلوگیری شود. اگر هدفون ها سر اسفنجی دارند، آن ها را یك بار در ماه عوض كنید. از استفاده مشترك هندزفری با دیگران خودداری كنید.
منبع خبر:
روزنامه خراسان
   تاریخ: ۰۱:۱۲ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۳