دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

وزوز گوش چیست و چه كاری باید انجام داد؟
 
صدای وزوز مداوم در گوش از نشانه های تینیتوس (Tinnitus) است. این صداهای اضافی گاهی می توانند خوابیدن را سخت كنند و حتی شاید نگرانتان كنند كه مبادا این صداهای مزاحم علامت مشكلی جدی در سلامتی تان باشند، مثلاً از دست دادن شنوایی یا سرطان مغز.
صدای وزوز مداوم در گوش از نشانه های تینیتوس (Tinnitus) است. این صداهای اضافی گاهی می توانند خوابیدن را سخت كنند و حتی شاید نگرانتان كنند كه مبادا این صداهای مزاحم علامت مشكلی جدی در سلامتی تان باشند، مثلاً از دست دادن شنوایی یا سرطان مغز.

وزوز گوش چیست و چه كاری باید انجام داد؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از تینیتوس وزوز گوش اصطلاحی است برای احساس شنیدن صدا در صورت عدم وجود هر گونه صدای خارجی. علائم وزوز گوش این است كه شما ممكن است انواع مختلفی از صداها را بشنوید، به عنوان مثال، زنگ، زوزه كشیدن یا زمزمه كردن یا وزوز در گوش. اینها می توانند پیوسته باشند یا می توانند بیایند و بروند. وزوز گوش ممكن است به نظر برسد كه در یك گوش یا هر دو، در وسط سر است یا حتی تشخیص آن دشوار است. برخی از مردم ممكن است فكر كنند صدا از بیرون می آید و آن را شكار كنند تا زمانی كه متوجه شوند كه در واقع در داخل آنهاست!

گاهی اوقات افراد وزوز گوش دارند كه كیفیت موسیقی دارد و می تواند مانند یك آهنگ یا آهنگ آشنا به نظر برسد. این معمولاً در افراد مسن تر كه دچار كم شنوایی و علاقه شدید به موسیقی هستند رخ می دهد. این نوع وزوز به نام وزوز موزیكال شناخته می شود .

بیشتر بدانید: علت وزوز گوش در سنین بالا چیست؟

علت وزوز گوش چیست؟ در حالی كه ما پاسخ دقیق علت وزوز گوش را نمی دانیم، می دانیم كه این یك بیماری یا بیماری نیست. به طور كلی توافق بر این است كه وزوز گوش ناشی از نوعی تغییر ذهنی یا فیزیكی است كه لزوماً به شنوایی مربوط نمی شود.

وقتی می شنویم، صدا به داخل گوش می رسد و سپس اعصاب شنوایی سیگنال ها را به مغز می برند. سپس مغز مسئول كنار هم قرار دادن همه آن ها و درك صدا است. از آنجایی كه گوش ها نمی دانند چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست، اطلاعات زیادی را به مغز ارسال می كند. این اطلاعات برای پردازش ما بسیار زیاد است، بنابراین مغز بسیاری از «فعالیت ها» و صدای پس زمینه غیرضروری مانند تیك تاك ساعت یا صدای ترافیك را فیلتر می كند.

اگر تغییری در سیستم ایجاد شود، به عنوان مثال، كاهش شنوایی یا عفونت گوش، مقدار اطلاعات ارسال شده به مغز تغییر می كند. سپس مغز با تلاش برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از گوش به این تغییر سطوح پاسخ می دهد و اطلاعات اضافی كه ممكن است به دست آورید صدایی است كه ما به آن وزوز گوش می گوییم. بنابراین وزوز در واقع فعالیت مغز است و نه خود گوش! به طور كلی پذیرفته شده است كه تنها یك تغییر در گوش نیست كه می تواند منجر به وزوز گوش شود، بلكه می تواند به دلیل تغییر در سطح استرس ما باشد، برای مثال، با مشاهده وزوز گوش پس از دوره های استرس قابل توجه، تغییر در شرایط زندگی یا رفاه عمومی

مردم اغلب می گویند كه هنگام سرماخوردگی، عفونت گوش یا مسدود شدن موم گوش از صداهای گوش آگاه هستند. گاهی اوقات افراد به دنبال یك رویداد واقعاً استرس زا از وزوز گوش آگاه می شوند و هنگامی كه از آن آگاه می شوند، به نظر می رسد كه بیشتر و بیشتر متوجه آن می شوند، اما معمولاً پس از گذشت این موارد، این حالت از بین می رود. با این حال، برخی افراد همچنان متوجه وزوز گوش می شوند، به عنوان مثال پس از رفع عفونت.

خوشبختانه، وزوز گوش به ندرت نشانه ای از یك اختلال جدی است و پزشك می تواند آن را برای شما بررسی

بیشتر بدانید:8 دلیل احتمالی زنگ زدن یا وزوز گوش

گوش و مغزتان چگونه در این ماجرا با هم همكاری می كنند؟ وقتی در خانه تان نشسته اید و سیكل موتور یخچالتان روشن می شود شما متوجه می شوید و حدود 30 ثانیه این صدا را می شنوید. سپس دیگر آن را نمی شنوید زیرا مغزتان این صدا را به عنوان نامرتبط و غیرضروری حذف می كند؛ اما در تینیتوس، مغز به علتی كه هنوز نمی دانیم چیست، این صدای اضافی را حذف نمی كند.

چه كسانی وزوز گوش می گیرند؟ وزوز گوش بسیار شایع است و در تمام گروه های سنی، حتی كودكان خردسال گزارش شده است. حدود 30 درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود وزوز گوش را تجربه می كنند، اما تعداد افرادی كه با وزوز گوش مداوم زندگی می كنند تقریباً 13 درصد است (بیش از 1 در 8). وزوز گوش در افرادی كه كم شنوایی یا سایر مشكلات گوش دارند شایع تر است، اما در افراد با شنوایی طبیعی نیز دیده می شود.

تجربه وزوز گوش برای افراد مختلف متفاوت است. بیشتر مردم متوجه می شوند كه می توانند به فعالیت های عادی روزمره خود ادامه دهند. با این حال، درصد كمی از افراد مبتلا به وزوز گوش، گزارش می دهند كه آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

تینیتوس چه صدایی دارد؟ تینیتوس صدایی با فركانس بالا در گوشتان ایجاد می كند، اما نه تنها این فركانس متغیر است بلكه حجم صدا نیز ثابت نیست. تجربه ی همه ی افراد از تینیتوس نیز یك جور نیست؛ اما برای همه ناراحت كننده است.
این طور فرض كنید كه اگر شما صدایی تولید كنید كه منطبق با كیفیت صدای آزاردهنده ی تینیتوس باشد، این صدا بسیار ناخوشایند خواهد بود.

اگر صدای وزوز را فقط در یكی از گوش هایتان دارید، یا در هر دو گوشتان هست اما با صداهایی كاملاً متفاوت، حتما باید به پزشك مراجعه نمایید. این حالت شما احتمال دارد به دلیل چیزی غیر از مشكل شنوایی باشد.

بیشتر بدانید: آیا ارتباطی بین كرونا و وزوز گوش جود دارد؟

شروع تینیتوس داخل گوش شما، هزاران سلول حسی شنوایی یا سلول های مویی وجود دارد و به واسطه ی جنبش و خم شدن این سلول هاست كه مغز شما صدا را شناسایی می كند. قرار گرفتن در معرض صدای خیلی بلند، سلول های حسی شنوایی را به شدت خم می كند، گاهی تا حدی كه می شكنند یا متلاشی می شوند. هر چه صدا بلندتر باشد، آسیب بیشتری به این سلول ها وارد می شود.
اما اگر سلول های مویی خیلی آسیب نبینند و زمان لازم برای ترمیم داشته باشند، دوباره به حالت اول خود برمی گردند. در این فاصله، گوش شما ممكن است زنگ بزند و احساس فشار یا پُری در گوش خود داشته باشید یا احساس كنید صدای حرف زدن خودتان را مبهم و از دور می شنوید.
شما دچار این مشكل می شوید و سپس برطرف می شود، بعد از مدتی دوباره برمی گردد و كمی بیشتر از قبل می ماند و دوباره برطرف می شود. این سیكل ادامه دارد تا وقتی كه نهایتاً می آید و می ماند و دیگر رفع نمی شود. این، شروع تینیتوس است.
برخی از داروها مانند آسپرین می توانند موجب تینیتوس موقتی شوند. آسیب سر یا سندروم مفصل گیجگاهی فك تحتانی می تواند موجب مشكلاتی برای عصب، جریان خون و عضله بشوند كه تینیتوس را به دنبال دارند. بیماری منییر نیز كه اختلالی در گوش داخلی است می تواند عامل این عارضه باشد.

در مواجهه با وزوز گوش باید چكار كنم؟ اولین فردی كه با او صحبت می كنید پزشك عمومی شما است. ممكن است لازم باشد به یك جراح گوش، حلق و بینی ارجاع داده شوید. شنوایی شما را ارزیابی می كند و احتمالاً اطلاعاتی در مورد وزوز گوش و بهترین روش مدیریت آن به شما می دهد.

مهمترین كاری كه باید انجام دهید این است كه به انجام كارهایی كه از آن لذت می برید ادامه دهید. اگر زندگی خود را به گونه ای متفاوت شروع كنید تا با وزوز گوش كنار بیایید، مشكل تر به نظر می رسد. ممكن است لازم باشد كارها را متفاوت انجام دهید، برای مثال مطالعه كردن با موسیقی پس زمینه، اما مهم است كه آنها را انجام دهید.

اضطراب، افسردگی و میگرن چه ارتباطی با وزوز گوش دارند؟ اضطراب و افسردگی معمولاً در افراد دچار تینیتوس دیده می شود. البته این طور نیست كه یكی علت دیگری باشد؛ اما به این دلیل كه تینیتوس بسیار شایع است، ممكن است به طور همزمان با افسردگی یا اضطراب روی بدهد. تینیتوس در افراد دچار میگرن نیز می تواند بروز كند، اما اینكه چرا و چگونه، هنوز مورد بحث است. بیماران دچار تینیتوس كه میگرن هم دارند، از استرس ناشی از تینیتوس بیشتر رنج می برند.

بهبود هنگامی كه برای اولین بار وزوز گوش را تجربه می كنید، ممكن است به طور طبیعی نگران این صدای جدید باشید و بسیار آگاه باشید. ما به طور مداوم بدن خود را زیر نظر داریم و اگر چیزی تغییر كند، از تغییرات آگاه می شویم. شنیدن وزوز گوش برای اولین بار می تواند بسیار ترسناك باشد، اگر فكر می كنید به این معنی است كه مشكلی در شما وجود دارد یا ممكن است زندگی شما را تغییر دهد. این یك احساس جدید است و شما باید به خودتان زمان بدهید تا سازگار شوید.

اكثر مردم متوجه می شوند كه به نظر می رسد وزوز گوش آنها پس از این دوره اولیه، حتی بدون انجام كار خاصی، برطرف می شود. ممكن است بشنوید كه از آن به عنوان عادت نامیده می شود . كمی شبیه راه رفتن در اتاقی با یك پنكه یا كولر پر سر و صدا است. در ابتدا، واقعاً بلند به نظر می رسد و سپس پس از مدتی، دیگر متوجه آن نمی شوید. وزوز گوش اغلب می تواند تقریباً یكسان باشد .در ابتدا، بیشتر قابل توجه است، اما شما به تدریج كمتر از آنچه متوجه شدید آن را حس می كنید.

اگر دچار تینیتوس هستید، چند نكته ی مفید برای شما داریم از صداهای بیرونی برای پوشش دادن تینیتوس تان استفاده كنید
پوشش دادن صدای تینیتوس با صدایی دیگر باعث می شود از شدت این صدای آزاردهنده كاسته شود؛ اما نكته ی اصلی این است كه صدای تینیتوس باید با وایت نویز پوشیده شود. وایت نویز صدایی است كه انرژی آن در تمام فركانس ها یكسان است، مثل صدای آرام ریزش باران یا صدای برخورد امواج به ساحل.
اپلیكیشن هایی وجود دارند كه نویز سفید برایتان تولید می كنند. موسیقی در پوشش دادن تینیتوس چندان مفید نیست زیرا طیف فركانس آن مانند وایت نویز، گسترده نیست. صدا هر چه فركانس های بیشتری داشته باشد در پوشش دادن تینیتوس مؤثرتر است.

جلوی تشدید كاهش شنوایی تان را بگیرید اگر كاهش شنوایی تان تشدید شود، احتمالاً تینیتوس تان نیز بدتر خواهد شد. با استفاده از گوش بند در محیط های پُرسروصدا از این عارضه پیشگیری كنید.

اگر بهتر نشدید، صوت درمانی را امتحان كنید اگر تلاش های شما برای بهبودی به نتیجه نرسید، ناامید نشوید. صوت درمانی هم می تواند كمكتان كند. در صوت درمانی سعی می شود به مغز تعلیم داده شود تینیتوس را نادیده بگیرد. همان طور كه مغز شما به صدای مكرر یخچال با حذف آن جواب می دهد، صوت درمانی نیز به مغزتان یاد می دهد سیگنال ارسال شده از گوشتان را نادیده بگیرد.

برچسب ها
- وزوز گوش
Dr Next

اخبار مرتبط آسیب های استفاده زیاد و طولانی مدت از هدفون و هندزفری
فقط وقتی خیلی خیلی خواب تان می آید بخوابید
چرا مدام گوشم وز وز می كند
استامینوفن و ایبوپروفن خطر وزوزگوش را به همراه دارند
وزوز گوش؟ كلافه كننده است

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید 0 + 0 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار دلیل بروز بواسیر یا هموروئید چیست؟ پیشگیری و درمانهای خانگی و پزشكی
این دو نوشیدنی آهن بدنتان را دفع می كند
سرپیجی شركت های دارویی از تولید عامل بحران دارو در كشور/برای اولین بار بعد از 43 سال شربت تب بر كودكان نداشتیم
علل، علائم و راههای تشخیص و درمان سرطان معده را بشناسید
پاكسازی بدن در انتهای شب
علائم و درمانهای موثر اسكیزوفرنی
برای تقویت حافظه چه بخوریم؟
معافیت از سربازی با این بیماریهای دستگاه تناسلی
وزوز گوش چیست و چه كاری باید انجام داد؟
خطر تب و عفونت ثانویه در كمین مبتلایان آنفلوآنزا
احساس عجیبی كه نشانه كمبود ویتامین D است
كاربردهای شگفت انگیز چای كیسه ای
دیابت و انواع آن را بشناسید
خطای استراتژیك وزارت بهداشت در واگذاری واردات دارو به شركت هایی با سابقه خراب
انواع سیفلیس ،نحوه انتقال و روش درمان
مصرف شیر و لبنیات را در هوای آلوده فراموش نكنید
كلكسیونی از سرقت های عجیب در پرونده دزد قدیمی
10 ماده غذایی برای آنكه راحت تر نفس بكشید
سایه عادت های اشتباه بر تیروئید
تشدید بارش ها در 4 استان/كاهش نسبی دما در نوار شمالی كشور

پیشنهاد سردبیر هشت گام طلایی سلامت تا پایان عمر هشت گام طلایی سلامت تا پایان عمر علاوه بر ورزش، روش های خوب دیگری هم وجود دارد كه با پیروی از آنها می توانیم در تمام عمر، از جوانی تا دوران پیری، بدنی سالم و قوی داشته باشیم.

احساس عجیبی كه نشانه كمبود ویتامین D است احساس عجیبی كه نشانه كمبود ویتامین D است  احساس ناگهانی سرگیجه یا چرخش سر می تواند نشانه ای از كمبود ویتامین D باشد.

ویتامین هارا را از غذاها دریافت كنید نه از مكمل ها ویتامین هارا را از غذاها دریافت كنید نه از مكمل ها ویتامین های بسته بندی شده ممكن است راهی مناسب برای دریافت تمام مواد مغذی مهم به نظر برسد، اما بهترین روش دریافت مواد مغذی، خوردن غذای سالم واقعی است.

سایه عادت های اشتباه بر تیروئید سایه عادت های اشتباه بر تیروئید موارد زیر عادت های بدی هستند كه می توانند تیروئید شما را تحت تاثیر قرار دهند.

10 ماده غذایی برای آنكه راحت تر نفس بكشید 10 ماده غذایی برای آنكه راحت تر نفس بكشید بیماری آسم یكی از بارزترین مشخصه های التهاب مزمن راه های هوایی است؛ خیلی از غذاها ممكن است این روند التهابی را بدتر كنند و برخی از غذاها هم ممكن است باعث بهبود این حالت شوند. البته تنها مبتلایان آسم نیستند كه شاید مشكلات تنفسی داشته باشند؛ در این روزهای سرد كه آلودگی هوا مجددا نفس خیلی ها را تنگ كرده، مصرف برخی غذاها می تواند به بهبود وضعیت تنفس كمك كند.

علائم و درمانهای موثر اسكیزوفرنی علائم و درمانهای موثر اسكیزوفرنی در بین بیماری های عمده روان شناختی این بار قصد داریم با بیماری ای آشنا شویم كه به گفته روان شناسان از همه وخیم تر است. این بیماری اسكیزوفرنی یا ازهم گسیختگی روانی نام دارد.

غربالگری با سی تی اسكن موجب تشخیص زودهنگام سرطان ریه می شود غربالگری با سی تی اسكن موجب تشخیص زودهنگام سرطان ریه می شود یك مطالعه جدید نشان می دهد كه غربالگری سالانه سرطان ریه برای افراد سیگاری شدید می تواند در درازمدت احتمال زنده ماندن ناشی از سرطان ریه را افزایش دهد.

كاربردهای شگفت انگیز چای كیسه ای كاربردهای شگفت انگیز چای كیسه ای درمورد كاربرد های دیگر چای كیسه ای چیزی می دانید؟این مقاله به شما یاد میدهد برای چه مسائل جالبی میتوانید از چای كیسه ای استفاده كنید.

خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف كره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال كودك می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟
دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن دلایل سردردهای ضربان دار و راههای درمان آن

پربحث ترین اخبار دلیل بروز بواسیر یا هموروئید چیست؟ پیشگیری و درمانهای خانگی و پزشكی
وضعیت تابعیت فرزندان مادر ایرانی چه خواهد شد؟
كاهش آمار ابتلا به آنفولانزا نسبت به 2 هفته گذشته
خطر شیوع ویروس كرونای شتری در قطر
مصرف سبزیجات خام بهتر است یا پخته شده؟
بارش برف در ارتفاعات البرز و زاگرس مركزی
3 روغنی كه برای موهای خشك و كدر معجزه می كنند
6 كربوهیدرات سالم برای مبتلایان به دیابت

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۷:۰۷ - ۰۵/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۹