دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

ارسال 120 مقاله به همایش ملی فعالیت بدنی، سلامت و سالمندی در دانشگاه اراك
 
رئیس پژوهشكده مطالعات كاربردی در علوم ورزشی دانشگاه اراك از ارسال 120 مقاله به همایش ملی فعالیت بدنی، سلامت و سالمندی خبر داد.
ارسال 120 مقاله به همایش ملی فعالیت بدنی، سلامت و سالمندی در دانشگاه اراك دكتر علیرضا بهرامی، امروز شنبه 5 آذرماه در نشستی با خبرنگاران، اظهار كرد: در راستای ایفای نقش دانشگاه ها و اثرگذاری اجتماعی كه دانشگاه ها باید در جامعه داشته باشند، یكی از برنامه های دانشگاه اراك برگزاری همایش های اثربخش و مرتبط با نیاز امروز جامعه است و دانشكده علوم ورزشی اراك یكی از مهمترین دانشكده های ورزشی غرب كشور با 20 عضو هیئت علمی و 3 گروه آموزشی است كه ، تلاش كرده در دوره جدید مدیریتی، نقش آفرینی بهتری در حوزه ورزش ایفا كند .

وی با اشاره به اینكه استان مركزی با داشتن 158 هزار سالمند، دومین استان سالمند كشور است، تصریح كرد: با هدف گذاری انجام شده، دانشكده علوم ورزشی تصمیم گرفت از طریق پژوهشكده برای سالمندان كاری انجام دهد كه این كار بتواند بهره وری سالمندان را با تاكید بر سلامت بدن و فعالیت بدنی بیشتر كند چراكه اگر فرد سالمند سبك زندگی اش را به سمت ورزش و سلامتی تغییر بدهد می تواند زندگی بهتری داشته باشد .

عضو هیئت علمی دانشگاه اراك افزود: تاكنون 120 مقاله از دانشگاه های سراسر كشور به همایش رسیده كه 15 مقاله برتر در روز اول همایش كه سه شنبه هشتم آذرماه خواهد بود، ارائه می شود و مابقی مقاله ها در قالب پوستر ارائه خواهند شد. موضوعات مقالاتی كه قرار است ارائه شوند، روانشناسی ورزش سالمندی، رفتار حركتی، توانبخشی در سالمندی و فیزیولوژی ورزش در سالمندی و اوقات فراغت سالمندی است.

بهرامی با تاكید بر اینكه عمده ترین تفاوت این همایش با سایر همایش ها جنبه میدانی و كاربردی بودن آن است، تصریح كرد: در روز دوم همایش 200 سالمند از شهر اراك در سالن ورزشی دانشگاه جمع خواهند شد و در 5 كارگاه عملی مختلف حضور پیدا می كنند. كارگاه هایی مانند كنترل و كاهش كمردرد، زانودرد، رژیم و تغذیه و تاكید بر زندگی فعال در روز دوم همایش برگزار می شود و موارد توسط متخصصین توضیح داده خواهد شد. همچنین از دیگر اهداف این همایش احترام گذاشتن و ایجاد ارزشمندی برای جامعه سالمندی با هدف زندگی بهتر است .

بهرامی با اشاره به اینكه هم اكنون 11.5 درصد مردم استان سالمند هست و در سال 1420 این آمار به 20 درصد می رسد افزود: در كشور نقشه روشن و جامعی برای سالمندان ترسیم شده ولی خیلی عملیاتی نشده است. این همایش تلنگری به برنامه ریزان استان بویژه نهادهایی مانند بهزیستی است كه ارتباط مستقیم با سالمندان دارند تا چشم انداز روشنی برای خدمت به سالمندان در نظر بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراك تصریح كرد: با وجود جلسه ای كه با اداره بهزیستی استان داشتیم، آنها تمایلی برای كمك به همایش نداشتند و مشاركتی نكردند. اگر مشكلات به مسائل تبدیل شوند دانشگاه می تواند این مسائل را با راهكارهای علمی با همكاری دانشجویان حل كند همانطور كه هر ساله 8 تا 10 پایان نامه در حوزه ورزش سالمندی در دانشگاه اراك ارائه می شود .

بهرامی گفت: اماكن ورزشی بیشتری باید در دسترس سالمندان باید باشد. انگیزه برای ورزش بسیار مهم است و آگاهی بخشی، تغییر نگرش و تغییر رفتار در سالمندان را به دنبال دارد. وقتی یك سالمند پی ببرد كه اگر 3 بار در هفته نیم ساعت در روز پیاده روی انجام بدهد می تواند به سلامت جسمانی و روانی خود كمك كند بیشتر به ورزش روی می آورد .

دكتر عباس صارمی رئیس دانشكده علوم ورزشی دانشگاه اراك نیز با اشاره به این موضوع كه دانشگاه یك نهاد علمی و آگاهی بخش است افزود: در حال حاضر سن امید به زندگی در كشور 75 سال است و نیازمند تمهیداتی برای ارتقای سلامت و بهبود كیفیت زندگی در سالمندان هستیم.

وی با بیان اینكه یكی از ابزارهای كارآمد در افزایش كیفیت زندگی و طول عمر سالمندان، فعالیت بدنی است، گفت: در این راستا برای این همایش از همه دانشگاه های كشور مقالاتی دریافت شده و نكته مهم این است كه در این همایش صرفا نگاه، نگاه تئوری نباشد و خروجی كاربردی برای سالمندان بخصوص سالمندان سطح اراك داشته باشد، به همین منظور از سالمندان نیز دعوت به عمل آوردیم تا از دستاوردهای علمی كه در دانشگاه اراك داشتیم برای سالمندان استفاده كنیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۶:۲۱ - ۰۵/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۷