دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

«بیمه اختیاری» و شرایط استفاده از آن
 
در قانون تامین اجتماعی برای پوشش بیمه ای افرادی كه مدتی به واسطه اشتغال تحت پوشش بیمه اجتماعی بوده اما به دلیل عدم اشتغال، از پوشش این بیمه خارج شده اند، تدابیری اندیشیده شده است به نحوی كه این گونه اشخاص با دارا بودن حداقل ٣٠ روز سابقه پرداخت حق بیمه، بتوانند بیمه خود را به طور اختیاری ادامه دهند.
«بیمه اختیاری» و شرایط استفاده از آن به گزارش ایسنا، در ادامه به ضوابط و مقررات مربوط به ادامه بیمه به طور اختیاری بر اساس «آیین نامه ادامه بیمه به طور اختیاری» مصوب سال 1385 و آخرین اصلاحیه اش در سال 1397 می پردازیم:

1- متقاضی ادامه بیمه به طور اختیاری باید در تاریخ انعقاد قرارداد مشمول هیچ نظام بیمه ای نبوده و با دارا بودن حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه كه به لحاظ بازنشستگی معتبر باشد می توانند با توجه به مقررات مربوطه بیمه خود را به صورت اختیاری ادامه دهند.

2- چنانچه متقاضی فاقد حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه بوده، لیكن دارای كارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی باشد و سن وی در تاریخ انعقاد قرارداد 50 سال و یا كمتر باشد در صورت تمایل می تواند با رعایت سایر شرایط مقرر نسبت به انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری اقدام كند.

3- اتباع خارجی كه دارای مجوز اقامت و اشتغال هستند و به هر دلیل رابطه بیمه پردازی آنان قطع شده باشد و دارای شرط حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه باشند، می توانند با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به ادامه بیمه به طور اختیاری، نسبت به ادامه بیمه خود به صورت اختیاری اقدام كنند.

4- سهم حق بیمه متقاضیان طبق ضوابط مربوطه برای استفاده از تعهدات موضوع قانون تأمین اجتماعی بابت بیمه بازنشستگی، فوت و ازكارافتادگی و همچنین بابت حمایت های موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 3 قانون (برابر تبصره ماده 8 قانون تأمین اجتماعی) مجموعاً 27 درصد است.

تذكر : پرداخت سه درصد (3درصد) حق بیمه مربوط به حمایت های موضوع بند فوق براساس ماده 28 قانون تأمین اجتماعی به عهده دولت خواهد بود.

5- بیمه شده متعهد می شود بعد از تاریخ انعقاد قرارداد حداكثر ظرف مدت دو ماه با مراجعه به پزشك معتمد مستقر در مراكز معین و یا طرف قرارداد كه مورد تأئید سازمان تأمین اجتماعی هستند، نسبت به انجام معاینه پزشكی اقدام كند. بدیهی است در غیر این صورت كلیه عواقب و تبعات ناشی از آن به عهده بیمه شده بوده و سازمان تامین اجتماعی از این بابت مسئولیتی نخواهد داشت.

تذكر1 : كلیه متقاضیان ادامه بیمه به طور اختیاری در صورت احراز توامان شرایط ذیل از انجام معاینات پزشكی معاف هستند:

ظرف 10 سال قبل از تاریخ قرارداد، یك سال سابقه پرداخت حق بیمه (با نرخ كامل) داشته باشند و ظرف یك سال قبل از تاریخ قرارداد دارای 90 روز سابقه پرداخت حق بیمه (با نرخ كامل) باشند.

تذكر2 : بیمه شدگانی كه طبق گواهی پزشك معتمد سازمان قبل از انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری ازكارافتاده كلی تشخیص داده می شوند، نمی توانند از حمایت مربوط به ازكارافتادگی بهره مند شوند.

تذكر3 : چنانچه متقاضی در بدو قرارداد به بیماری یا عارضه خاصی مبتلا باشد در صورتی می تواند از مستمری ازكارافتادگی كلی برخوردار شود كه به بیماری یا عارضه یا نقص عضو دیگری علاوه بر بیماری، عارضه یا نقص عضو اولیه دچار شده باشد.

6- دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه مشمولین ادامه بیمه به طور اختیاری برای كسانی كه بیش از پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بین 70 تا 100 درصد میانگین دستمزد آخرین 360 روز قبل از تاریخ ثبت تقاضا به انتخاب متقاضی خواهد بود؛ مشروط بر اینكه از یك و دو دهم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی كار كمتر نباشد.

مبنای پرداخت حق بیمه مشمولینی كه كمتر از پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین یك و دو دهم حداقل دستمزد و حداكثر دستمزد شاغلین خواهد بود.

تذكر: از ابتدای هر سال به میزان درصدی كه طبق مقررات مصوب شورای عالی كار به سطوح دستمزد شاغلین اضافه می شود، مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان افزایش می یابد. در هرحال دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه از یك و دو دهم حداقل دستمزد كمتر و از حداكثر دستمزد مصوب شورای عالی تأمین اجتماعی بیشتر نخواهد بود.

7- تاریخ شروع ادامه بیمه به طور اختیاری حداكثر از تاریخ انعقاد قرارداد است.

8- متقاضی از تاریخ انعقاد قرارداد حداكثر ظرف مدت 20 روز فرصت دارد حق بیمه مربوطه را پرداخت كند.

9- بیمه شده اختیاری مكلف است بعد از تاریخ انعقاد قرارداد، حق بیمه مربوطه را به بنا به تمایل خویش به صورت ماهانه و یا چند ماهه پیش پرداخت كند. در غیر این صورت قرارداد منعقده باطل و ادامه بیمه موكول به انعقاد قرارداد مجدد با رعایت كلیه شرایط و ضوابط مربوطه خواهد بود. بدیهی است در صورتی كه متقاضی خارج از موعد مقرر نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام كرده باشد مبلغ پرداختی پس از كسر هزینه اداری مسترد خواهد شد.

10- در صورتی كه پرداخت حق بیمه از طرف بیمه شده متوقف شود و بین تاریخ قطع پرداخت حق بیمه و پرداخت مجدد بیش از سه ماه فاصله ایجاد نشده باشد، بیمه شده می تواند حق بیمه معوقه را به سازمان پرداخت كند، در غیر این صورت ارتباط بیمه شده با سازمان قطع و ادامه بیمه وی موكول به انعقاد قرارداد مجدد و موافقت سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

11- بیمه شده متعهد به پذیرش شرایط و تغییرات بعدی مربوط به برقراری هر یك از تعهدات مورد قرارداد، میزان آن و همچنین تغییر در نرخ پرداخت حق بیمه، دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه و... و. عیناً به ترتیب تعیین شده در قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی آن خواهد بود.

تذكر : تعهدات كوتاه مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، كمك بارداری و كمك ازدواج در این نوع بیمه مورد تعهد نیست و تعهدات كوتاه مدت هزینه كفن و دفن، وسایل كمك پزشكی (پروتز و اروتز) و كمك هزینه سفر بیمار و همراه مورد تعهد است.

12- حداكثر سن پذیرش تقاضای متقاضی ادامه بیمه به طور اختیاری برای مردان و زنان 50 سال تمام در تاریخ انعقاد قرارداد خواهد بود. در صورتی كه سن متقاضی در زمان انعقاد قرارداد بیش از سن مذكور باشد پذیرش درخواست وی منوط به داشتن سابقه حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سنی مقرر خواهد بود.

تذكر1 : كلیه بیمه شدگان متقاضی ادامه بیمه به طور اختیاری كه یك بار در اجرای آیین نامه های مربوط به بیمه اختیاری قرارداد تنظیم و حق بیمه پرداخت كرده باشند، حداكثر تا سه مرتبه دیگر مجاز هستند بدون رعایت شرط سنی و با رعایت سایر مقررات، قرارداد مجدد تنظیم كنند.

تذكر2 : كلیه بیمه شدگان متقاضی كه حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، از اعمال شرط سنی مقرر معاف خواهند بود.

13- بیمه شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری كه در كارگاه های مشمول قانون تأمین اجتماعی و یا سایر صندوق های حمایتی بیمه ای اشتغال می یابند قرارداد بیمه اختیاری آنان ملغی و ادامه پرداخت بیمه اختیاری منوط به انعقاد قرارداد جدید خواهد بود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۱۶ - ۰۷/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۷