دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

ضرورت حضور «پرستارِ مدرسه» در مدارس
 
رشته پرستاری مورد استقبال داوطلبان كنكور و خانواده های آنها قرار دارد/ پرستاران گروهی هستند كه بیشترین خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می دهند
اسحاقی دانش آموزی

تهران (پانا) - دبیركل خانه پرستار بر ضرورت حضور «پرستارِ مدرسه» در مدارس كشور تاكید كرد و گفت پرستار مدرسه نقش به سزایی در سلامت دانش آموزان خواهد داشت.

محمد شریفی مقدم در گفت وگو با پانا همزمان با روز پرستار با اشاره به اهمیت رشته پرستاری و ضرورت اطلاع رسانی درباره این رشته تحصیلی به دانش آموزان اظهار كرد: «اكنون در كنكور، رشته پرستاری بعد از رشته های پزشكی دارای رتبه های بالایی است و والدین در انتخاب رشته فرزندان خود رشته های پرستاری را انتخاب می كنند. البته انتخاب رشته تحصیلی و شغلی از رفتارهایی است كه با توجه به انگیزه دانش آموزان صورت می گیرد و اكنون رشته پرستاری در میان داوطلبان و خانواده ها مورد توجه قرار گرفته است.»

وی خاطرنشان كرد: «دانش آموزان باید بدانند پرستاران گروهی هستند كه بیشترین خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می دهند و نقش بسیار موثری در نظام سلامت دارند. طبیعی است اگر دانش آموزان بخواهند در رشته پرستاری به تحصیل ادامه دهند، باید با خصوصیات پرستاری آشنا شوند كه عمده ترین آن عطوفت، ایثار و از خودگذشتگی است و با سایر مشاغل متفاوت است و در نهایت می توان گفت پرستاری كار بسیار انسان دوستانه ای است.»

دبیركل خانه پرستار با بیان اینكه پرستاران بیشترین مواجهه را با سلامت مردم دارند، گفت: «پرستاری رشته ای است كه با سلامت مردم سر و كار دارد و در دنیا و كشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است . منتهی در دنیا پرستاری با كشور ما متفاوت است. در كشورهای دنیا سه سطح پرستار وجود دارد. سطح اول پیشگیری و بهداشت است، سطح دوم درمان و سطح سوم توانبخشی است اما در ایران، بیش از 90 درصد پرستاران در بحث درمان مشغول به فعالیت هستند زیرا برنامه ریزی ها در سطح پیشگیری نیست و به بخش درمان توجه می شود.»



شریفی مقدم اضافه كرد: «اكنون در كشورهای توسعه یافته در حال تخت زدایی از مراكز درمانی هستند به این معنی كه هدف تقویت بخش پیشگری است و نباید منابع در بخش درمان هزینه شود. در عین حال پرستار مدارس دارند كه نقش به سزایی در معرفی پرستاری به جامعه و همچنین سلامت دانش آموزان دارد.»

دبیركل خانه پرستار درخصوص اجرای طرح پرستار مدرسه در كشور نیز گفت: «پرستار مدرسه طرحی بود كه به مسئولان پیشنهاد شد اما مورد توجه قرار نگرفت و ضرورت دارد با توجه به اهمیت مقوله سلامت دانش آموزان به حضور پرستار مدرسه نیز در كشور توجه شود. معتقدیم حضور پرستار در مدرسه باعث می شود تا دانش آموزان به سلامت خود اهمیت دهند و از بیماری پیشگیری شود. علاوه بر این توصیه های بهداشتی نیز از سوی آنها به صورت دائم مطرح می شود.»

محمد شریفی مقدم روز پرستار دانش آموزان
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۰۹:۳۹ - ۰۹/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۶