دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

صف انتظار كاشت حلزون شنوایی برای كودكان زیر چهار سال به صفر رسید
 
اصفهان - ایرنا - رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: صف انتظار كودكان زیر چهار سال مراجعه كننده به مراكز كاشت حلزون شنوایی در كشور به صفر رسیده و عملكرد ایران در این زمینه منحصر بفرد است.
صف انتظار كاشت حلزون شنوایی برای كودكان زیر چهار سال به صفر رسیدعكس تزئینی است اصفهان - ایرنا - رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: صف انتظار كودكان زیر چهار سال مراجعه كننده به مراكز كاشت حلزون شنوایی در كشور به صفر رسیده و عملكرد ایران در این زمینه منحصر بفرد است.

سعید محمودیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با ابلاغ وزیر بهداشت از شهریور امسال، در قالب طرح ملی كاشت حلزون شنوایی برای كودكان زیر چهار سال اقدامات ویژه ای در كشور انجام شد و تامین اعتبار خوبی توسط هیات امنای ارزی این وزارتخانه صورت گرفت.

محمودیان با اشاره به اینكه در این طرح، عمل كاشت حلزون شنوایی برای كودكان زیر چهار سال رایگان بود، اضافه كرد: سلامت گوش و شنوایی یكی از برنامه های مهم وزارت بهداشت تلقی می شود.

وی با تاكید بر اینكه لازم است این طرح همچنان تداوم داشته باشد، تصریح كرد: هزینه های خرید تجهیزات مربوط به عمل كاشت حلزون شنوایی، سنگین است بنابراین باید اعتبارات لازم برای تداوم چنین طرح هایی، به خوبی تامین شود.

وی خاطرنشان كرد: تاكنون حدود 17 هزار عمل كاشت حلزون شنوایی در كشور انجام شده و عملكردمان در این زمینه در دنیا كم نظیر است.

محمودیان اضافه كرد: در زمان حاضر 15 مركز كاشت حلزون شنوایی در كشور از جمله اصفهان فعال است و ما متخصصان و امكانات خوبی در این زمینه داریم.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: اگر به موقع به كودكان كم شنوا رسیدگی شود و تحت درمان و كاشت حلزون شنوایی قرار گیرند، زندگی آنها روند عادی به خود می گیرد.

محمودیان ادامه داد: هرچه سن مداخله در كودكان كم شنوا كمتر شود، اثرپذیری درمان آنها نیز افزایش خواهد یافت بنابراین لازم است، غربالگری، تشخیص و درمان برای افراد كم شنوا در كشور به خوبی انجام شود.

وی همچنین با بیان اینكه رفتارهای ناایمن شنوایی در بین مردم بویژه نوجوانان افزایش یافته است، تصریح كرد: دوران كرونا و رشد استفاده كودكان و نوجوانان از ابزارهای دیجیتال این موضوع را تشدید كرده است.

محمودیان افزود: به همین دلیل سن ابتلا به كم شنوایی در بین افراد پایین تر آمده است و امروز در درمانگاه ها با افراد در سن مدرسه مواجه هستیم كه دچار كم شنوایی و وزوز گوش شده اند.

وی همچنین با بیان اینكه ابتلای نوزادان به كم شنوایی تا 60 درصد قابل پیشگیری است، گفت: لازم است مادران در دوران بارداری مراقبت های لازم مانند كنترل فشار و قند خون، مسمومیت و عفونت ها را به خوبی انجام دهند.

عمل كاشت حلزون شنوایی از سال 1372 در كشورمان آغاز شده است كه با انجام آن كودكانی كه هیچ صدایی در زندگی شان نبوده، شنوا می شوند.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۲۱ - ۰۹/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۴