دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

بازگشایی مجتمع های توانبخشی معلولان در اصفهان ضروری است
 
اصفهان - ایرنا - مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان گفت: مجتمع های توانبخشی نابینایان و ناشنوایان در اصفهان با وجود پیگیری مستمر همچنان تعطیل و بازگشایی آنها ضروری است.
بازگشایی مجتمع های توانبخشی معلولان در اصفهان ضروری است اصفهان - ایرنا - مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان گفت: مجتمع های توانبخشی نابینایان و ناشنوایان در اصفهان با وجود پیگیری مستمر همچنان تعطیل و بازگشایی آنها ضروری است.

به گزارش ایرنا، محمد نیكزاد روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران در آستانه روز جهانی معلولان در سالن جلسات مجتمع مطبوعاتی اصفهان، افزود: حدود 12 سال قبل چارت اداری و مالی مراكز توانبخشی نابینایان و ناشنوایان از طرف سازمان بهزیستی كشور حذف و بiدنبال آن مجتمع ها و مراكز آموزشی آنها در سراسر كشور از جمله اصفهان تعطیل شد.

وی افزود: اكنون مجتمع های توانبخشی "شهدای هفتم تیر" و "حضرت فاطمه زهرا(س)" مربوط به نابینایان دختر و پسر در اصفهان تعطیل است؛ مكاتبات و پیگیری برای رفع این موضوع انجام شده است اما نسبت به این مساله بی توجهی می شود و اقدام لازم صورت نمی گیرد.

مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان ادامه داد: همانطور كه دولت مراكز اقتصادی و كارخانه های تعطیل شده را به چرخه تولید باز می گرداند انتظار می رود با برگرداندن چارت اداری و مالی، این مجتمع ها برای جامعه معلولان استان دوباره فعال شوند.

وی تصریح كرد: تاكنون به مكاتبات و درخواست ها در خصوص برگرداندن چارت توانبخشی ها هیچ پاسخی داده نشده است.

مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان افزود: با وجود اینكه اوایل سال 1379 قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شد اما با گذشت بیش از 4 سال تعداد زیادی از مواد قانونی آن در استان اجرا نمی شود.

نیكزاد گفت: حدود 2 سال گذشته سازمان بهزیستی كشور پرونده مددجویانی كه مستمری بگیر و از اقشار ضعیف ترین معلولان بودند به بخش خصوصی تحت عنوان "مراكز مثبت زندگی " واگذار كرد كه معتقدیم با این تصمیم ظلم بزرگی به معلولان شد.

به گفته وی، پیش از حذف چارت توانبخشی ها، سازمان بهزیستی از نظر كمی و كیفی بسیار بهتر به معلولان رسیدگی می كرد.

فعال حوزه معلولان استان اصفهان ادامه داد: تقاضای تعداد زیادی از تشكل های معلولان این است كه كارشناسان و مددكارانِ مورد نیاز پرونده ها از "مراكز مثبت زندگی" به سازمان بهزیستی برگردند.

وی اضافه كرد: قبل و بعد از انقلاب دانش آموزان و دانشجویان روشندل برای نوشتن تكالیف خود از ماشین های تایپ مخصوص به نام "پركینز" استفاده می كردند كه اكنون این دستگاه ها به مرور زمان مستهلك شده و یا در اختیار برخی افراد قرار گرفته و كمیاب است.

مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان گفت: آزمون هایی كه در سازمان بهزیستی برای معلولان تعریف شده ممكن است با گذشت زمان درست ارزیابی نشده باشند همچنین مورد اعتراض تعداد زیادی از آنان است، بنابراین باید برای افرادی كه معترض هستند آزمون برگزار شود.

به گفته وی شرایط اقتصادی معلولان مناسب نیست و باید تغییر كند.

نیكزاد افزود: بر اساس ماده 11 قانون جامع حمایت از معلولان؛ سازمان فنی و حرفه ای موظف است آموزش های لازم را بهاین قشر بدهد.

وی افزود: با توجه به اینكه سازمان فنی و حرفه ای برخی رشته های مورد نیاز را برای نابینایان پیشنهاد نكرده است، سازمان بهزیستی می تواند با رایزنی و هماهنگی، مربیان مورد نظر را شناسایی و به كار بگیرد مشروط بر اینكه سازمان فنی و حرفه ای حق الزحمه آن ها را پرداخت كند؛ این اقدام به فعال شدن مجتمع های معلولان اصفهان كمك می كند.

به گزارش ایرنا، حدود 132 هزار معلول زیر پوشش بهزیستی استان اصفهان هستند.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۴۶ - ۰۸/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۷