دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

امكان لمس موسیقی برای ناشنوایان فراهم شد
 
یك فناوری جدید با تبدیل موسیقی به ارتعاش، آن را برای افراد ناشنوا قابل لمس می كند.
به گزارش «تابناك» به نقل از ایسنا از دیلی میل، پژوهشگران دانشگاه مالاگا (Malaga) الگوریتمی طراحی كرده اند كه موسیقی تك آوا را به محرك های ملموسی تبدیل می كند كه از طریق دستگاهی كه به دور مچ دست افراد بسته می شود، منتقل می شوند. نمونه اولیه آن به یك رایانه متصل است، اما در گام بعدی، نسخه قابل حمل پیشرفته آن كه می تواند در كنسرت ها مورد استفاده قرار بگیرد ساخته خواهد شد.

این نوآوری از «توهمات لمسی» استفاده می كند، توهمی كه بر حس لامسه تاثیر می گذارد و به گفته تیم پژوهشی، شبیه «هك كردن» سیستم عصبی برای دریافت پاسخ متفاوت به محرك واقعی است.

پاول رماش (Paul Remache)، نویسنده اصلی این مقاله، در بیانیه ای گفت: آنچه ما می خواهیم در درازمدت به آن برسیم، این است كه افرادی كه نمی شنوند، بتوانند به موسیقی گوش دهند.

تمركز پژوهشگران بر این است كه دریابند چگونه موسیقی می تواند بر خلق و خو و توانایی های فرد به عنوان درمانی برای اختلالات روانی و درمان درد تاثیر بگذارد. در همین راستا، پژوهشی با بیش از 50 شركت كننده برای درك نحوه عملكرد این الگوریتم انجام شد.

هر یك از شركت كنندگان دستگاه ها را دور مچ دست خود می بستند و هدفون های حذف نویز را روی گوش می گذاشتند تا صداهای دیگر قطع شود.

نتایج نشان می دهد كه "توهمات لمسی" احساسات مثبت بیشتری نسبت به احساسات منفی بر می انگیزد. ارتعاشات نسبت به صداها دلپذیرتر و محرك تر تلقی شدند و واكنش احساسی متفاوتی را نسبت به موسیقی اصلی برانگیختند.

دانشمندان در این مطالعه تأكید كردند، اگرچه ویژگی های موسیقی مانند ریتم، تمپو و ملودی بیشتر در چینش توهمات لمسی تشخیص داده شد، اما واكنش احساسی متفاوتی نسبت به صدای اصلی در افراد برانگیخته شد. این كار شبیه به ترسیم موسیقی است.

این فناوری كاملاً جدید نیست، اما اولین نسخه ای است كه واكنش احساسی به موسیقی را نشان می دهد.

در حالی كه پژوهشگران امیدوارند بتوانند به افرادی كه ناشنوا هستند كمك كنند، گروهی دیگر می خواهند با استفاده از عینك های هوشمند، امكان برقراری ارتباط را برای آن ها فراهم كنند. به گونه ای كه مكالماتی كه در اطراف فرد رخ می دهد، به صورت زیرنویس روی شیشه عینك ظاهر شود. این عینك كه "XRAI Glass" نام دارد، از واقعیت افزوده برای تبدیل صدا به زیرنویس هایی استفاده می كند كه بلافاصله روبه روی چشمان كاربر به نمایش در می آیند.

به گفته شركت سازنده این عینك ها، به لطف قابلیت های تشخیص صدا، این عینك حتی می تواند تشخیص دهد كه چه كسی در حال صحبت است و به زودی خواهد توانست زبان ها، لهجه ها و زیر و بم را ترجمه كند.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۰:۲۱ - ۰۹/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱