دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

تنها 4 درصد امكانات جامعه در قزوین به معلولین اختصاص دارد
 
قزوین- رئیس سازمان بهزیستی قزوین با بیان اینكه در دنیا 10 درصد از هزینه های اجتماعی و امكانات شهری به معلولین تخصیص می باید، عنوان كرد: این رقم در قزوین تنها 4 درصد است.
 تنها 4 درصد امكانات جامعه در قزوین به معلولین اختصاص دارد قزوین- رئیس سازمان بهزیستی قزوین با بیان اینكه در دنیا 10 درصد از هزینه های اجتماعی و امكانات شهری به معلولین تخصیص می باید، عنوان كرد: این رقم در قزوین تنها 4 درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی دهباشی پور در نشست خبری كه عصر شنبه همزمان با روز جهانی معلول در سالن كنفرانس بهزیستی قزوین برگزار شد اظهار كرد: در حال حاضر بیش از ٢٧ هزار نفر معلول، تحت حمایت سازمان بهزیستی استان قزوین هستند كه یك هزار و 845 نفر آنها در ابیك، ٨٩6 نفر در آوج، 5 هزار 269 نفر در شهرستان البرز ،4 هزار و 117 نفر در تاكستان و بیش از ١٢ هزار نفر جامعه هدف در قزوین ساكن هستند.

مدیركل بهزیستی استان قزوین بیان كرد: بیشترین میزان معلولیت ها در شهرستان تاكستان به علت ازدواج های فامیلی در شهرستان البرز به علت مهاجرت پذیر بودن و در شهرستان قزوین به علت وجود حاشیه نشینی زیاد رخ داده است.

وی عنوان كرد در استان قزوین بیش از پنج هزار معلول شنوایی، بیش از 5 هزار معلول بینایی، ١١هزار معلول جسمی حركتی، 6 هزار و 915 معلول ذهنی، ٢هزار معلول روانی، 5 هزار معلول صوت و گفتار، 2 هزار و 400 سالمند و 5٠٨ معلول ضایعه نخاعی وجود دارد.

این مسئول با بیان این نكته كه در دنیا ده درصد از امكانات و هزینه های هر جامعه به معلولان اختصاص دارد گفت: میزان اختصاص این مقدار سرمایه در كشور ما به پنج درصد می رسد و در استان قزوین این مسئله زیر 4 درصد اختصاص یافته است.

دهباشی پور بیان كرد: ما در مراكز روزانه و شبانه روزی تلاش می كنیم كه در جهت توانبخشی به معلولان قدم برداریم لذا در این راستا ٣5 مركز شبانه روزی و ویزیت در منزل، ٩ مركز برای معلولین ذهنی، ٢ مركز برای معلولین جسمی حركتی، مركز برای بیماران دارای بیماری روانی مزمن، ٨مركز سالمندان، 4 مركز ویزیت در منزل به تفكیك معلولیت و ٢مركز مراقبت در منزل داریم و نیز 4 مركز خانه كوچك به منظور نگهداری از معلولیت دارای معلولیت ذهنی خفیف نیز در استان به صورت شبانه روزی فعالیت می كنند.

وی در خصوص كمك خیریه ها به بهزیستی توضیح داد: متأسفانه دستگاه های مختلف در جذب این موضوع رفتارهای رقابتی دارند كه باید اصلاح شود.

این مسئول عنوان كرد: ایراد دیگر در این زمینه نبود دانش تخصصی بین خیرین به منظور تخصیص اعتبارات به نیازها است و به همین علت هم تلاش برای آگاه سازی مطالبه جدی و عمومی ما است.

مدیركل بهزیستی استان قزوین مطرح كرد: برنامه های خوب پیش روی بهزیستی قزوین امضای تفاهم نامه برای استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشكی گیلان به منظور كاشت حلزون گوش است، پیش از این مرا جان ما مجبور بودند در صف طولانی مدت نوبت برای این كاش در تهران باقی بمانند كه با این تفاهم نامه مدت زمان انتظار به كمترین حد آن كاهش میابد و در قدم بعدی دانشگاه علوم پزشكی قزوین از هر سه نوع انواع پروتز استفاده می شود و مراقبت نگهداری قبل و بعد هم به متصدیان قزوین آموزش داده خواهد شد.

دهباشی پور تبیین كرد: نیازمندی های مراجعان ما به دلیل های مختلفی تغییر می یابد برای مثال برخی از داروها كه در گذشته تحت بیمه بودند از بیمه خارج شده اند و یا قیمت آنها به طور سرسام آوری بالا رفته است و یا داروها نایاب شده اند.

با اشاره به مشكلات مسكن افراد تحت پوشش بهزیستی به عنوان كرد: هزینه اجاره بها، یكی دیگر از مشكلات مشكلاتی است كه افراد تحت پوشش ما با آنها دست و پنجه در می كنند. امسال ٩6 مورد برای دریافت تسهیلات ویژه ودیعه مسكن به ما مراجعه كرده اند و در حال حاضر بیش از نصف این رقم به درخواست ها اضافه شده است.

این مسئول به ساخت مسكن برای افراد دارای بیش از دو معلول اشاره كرد و گفت: طبق دستورات باید همه افراد دارای بیش از دو معلول تا پایان سال جاری دارای مسكن شوند و نیز 99 مسكن را امسال واگذار كرده ایم و 10 میلیارد تومان برای مسكن درنظر گرفته شده است كه در صورت تخصیص تمام تعهدات عملی می شود.

وی در خصوص ایجاد اشتغال برای معلولین بیان كرد: امسال 125 میلیارد تومان از اعتبارات بند ب تبصره 16 جذب كرده ایم و این رقم به معنای جذب ٩6 درصدی این اعتبار بوده است كه موفق شده ایم اشتغال پایدار برای معلولین ایجاد نمائیم، از دیگر شركت هایی كه طبق تعهدات اجتماعی بتوانند معلولین را مورد استفاده در شركت ها و كارخانه های خود قرار دهند از تسهیلات ویژه بهره مند می شوند.

دهباشی پور در خاتمه از بهره مندی افراد تحت پوشش بهزیستی از شهرك 700 هكتاری انرژی استان قزوین خبر داد و گفت: یك تفاهم نامه تضمین شده از و سود تولید انرژی از این شهرك توسط وزارت نیرو به افراد تحت پوشش بهزیستی كه برای این طرح در نظر گرفته شده چند واریز خواهد شد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۲۱:۲۷ - ۱۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۲