دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

یك هزار و 757 نفر معلول از خدمات بهزیستی اردكان بهره می برند
 
رییس اداره بهزیستی اردكان گفت: در حال حاضر یك هزار و 757 معلول و 257 خانوار نیازمند زیر پوشش بهزیستی اردكان هستند.
جمال پایه دار رییس اداره بهزیستی اردكان با بیان اینكه معلولان بزرگترین اقلیت جمعیتی جهان محسوب می شوند گفت: 420 نفر از 12 مركز روزانه و شبانه روزی اردكان خدمات مختلف پزشكی، پرستاری، و نیز خدمات مختلف توانبخشی شامل فیزیوتراپی، كاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و... و نیز خدمات مشاوره و روانشناسی و مددكاری دریافت می كنند.

او اظهار داشت: در اردكان یك مركز شبانه روزی سالمندان و یك مركز شبانه روزی معلولان ذهنی، چهارمركز روزانه توانبخشی، جسمی، كودك ناشنوا و كم شنوا، 2 كارگاه تولیدی حمایتی معلولان، 2 مركز ویزیت در منزل: معلولان جسمی حركتی و روانی مزمن، یك خانه كوچك معلولین ذهنی خفیف و متوسط و یك مركز مراقبین تحت نظارت بهزیستی اردكان به معلولان خدمت رسانی می كنند.

پایه دار با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولان «راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر: نقش نو آوری در ایجاد جهانی دسترس پذیر» گفت: معلولان و كم توانان با مشكلات پرشماری روبرویند كه از آن جمله آن ها می توان به اشتغال، مسكن، ازدواج و دسترس ناپذیری اماكن شهری اشاره نمود.

او بزرگترین مشكل و دغدغه معلولان و كم توانان، دسترس ناپذیری اماكن عمومی، ادارات دولتی و بانك های سطح شهر به علت عدم رعایت استاندارد های مناسب سازی عنوان كرد.

رییس اداره بهزیستی اردكان گفت: هدف از نامگذاری و اختصاص نمادین یك روز به افراد دارای معلولیت، معطوف داشتن اذهان عمومی و آگاه سازی آحاد جامعه نسبت به مسائل مرتبط با معلولان و احیاء حقوق آنهاست.

پایه دارتأكید كرد: معلولین شهروندان جامعه هستند و باید به اندازه و به نسبت برابر با دیگر شهروندان از امكانات جامعه استفاده نمایند و این مهم جز با دسترس پذیری و مناسب سازی محیط ممكن نمی باشد.

او گفت: خدمات سازمان بهزیستی به معلولان، شامل پرداخت هزینه های درمانی، خرید و در اختیار نهادن وسایل كمك توانبخشی، پرداخت مستمری ماهیانه، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی، مساعدت در زمینه تامین مسكن معلولان، پیگیری امور اشتغال معلولین در ادارات دولتی و نیز ایجاد فرصت های شغلی در بخش خصوصی و خود اشتغالی، برگزاری اردو های تفریحی ورزشی و فرهنگی و ... می باشد.

پایه دار تاكید كرد: سازمان بهزیستی هم چنین خدمات پیشگیرانه متعددی از قبیل خدمات مشاوره ای پیش از ازدواج، انجام مشاوره ژنتیك، طرح سنجش تنبلی چشم، طرح غربالگری شنوایی نوزادان را به عموم جامعه ارائه می نماید.

این مسوول با اشاره به برنامه های گرامیداشت روز جهانی معلولان، بیان كرد: برگزاری جشن، برگزاری جلسات مناسب سازی، تجلیل از معلولین موفق، بازدید از مراكز معلولین، برگزاری نمایشگاه توانمندی های معلولین و تخفیف خدمات توانبخشی و دیدار با خانواده های معلولین از جمله برنامه های تعیین شده ویژه گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت در شهرستان اردكان است.
   تاریخ: ۲۰:۵۱ - ۱۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۵