دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

ازدواج فامیلی بیشترین علت معلولیت در خراسان جنوبی است
 
بیرجند- ایرنا- مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بیشترین علت معلولیت در استان ازدواج فامیلی و در رتبه های بعدی ژنتیك و حوادث است.
ازدواج فامیلی بیشترین علت معلولیت در خراسان جنوبی است بیرجند- ایرنا- مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بیشترین علت معلولیت در استان ازدواج فامیلی و در رتبه های بعدی ژنتیك و حوادث است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن شرفی روز شنبه در نشست نمایندگان جامعه معلولان با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین آمار معلولان استان مربوط به زیركوه و كمترین معلولان مربوط به شهرستان خوسف است.

وی با بیان اینكه اكنون 24 هزار و 64 نفر از خراسان جنوبی در سامانه بهزیستی تحت عنوان معلول ثبت هستند افزود: نرخ معلولیت خراسان جنوبی از میانگین كشوری بالاتر است.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: از این تعداد هشت هزار معلول در شهرستان بیرجند زندگی می كنند كه معادل یك سوم كل جمعیت معلولان هستند.

وی افزود: نرخ معلولیت در استان از هزار نفر 35 معلول بوده ولی در كشور به ازای هر هزار نفر 25 معلول است.

شرفی با تاكید بر لزوم جدی گرفتن پیشگیری از معلولیت در خراسان جنوبی افزود: بیشترین معلولیت در استان شامل حركتی، جسمی و ذهنی بوده و كمترین هم مربوط به معلولیت صوت و گفتار است.

وی از وجود 25 مركز شبانه روزی نگهداری معلولان در استان خبر داد و گفت: اكنون 810 معلول در این مراكز نگهداری می شوند.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به وجود 38 مركز روزانه نگهداری معلولان نیز افزود: در این مراكز نیز 900 نفر حضور دارند و از خدمات مختلف بهره مند می شوند.

وی یادآور شد: 14 هزار نفر مستمری ماهانه از بهزیستی دریافت می كنند و از ابتدای امسال 2 مرحله افزایش مستمری داشته ایم.

شرفی با انتقاد از اجرا نشدن قانون حمایت از معلولان گفت: تخصیص اعتبار كم بهره برای مراكز نگهداری معلولان و افزایش یارانه نقدی معلولان را از مهمترین درخواست ها مطرح كرد.

وی با اشاره به وجود مشكلاتی در بحث های توانبخشی و خرید وسایل مورد نیاز افزود: انتظار می رود نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این زمینه همكاری كند.

مدیركل بهزیستی با تاكید بر لزوم مناسب سازی ادارات و سازمان ها عنوان كرد: افزایش ارایه خدمات به معلول به خصوص در بخش های دندانپزشكی از دیگر درخواست های مطرح شده جامعه معلولان است.

وی بر افزایش تسهیلات اشتغال معلولان تاكید كرد و افزود: در بخش كارفرمایی دولت مشوق های خوبی برای به كارگیری معلولان به كار گرفته كه پرداخت بیمه از مهمترین آن است طوری كه پیش از اینكه تا پنج سال سهم بیمه معلول را دولت پرداخت می كرد و اكنون تا پایان بازنشستگی شده است.

شرفی گفت: مشكل سه درصد سهم معلولان در دستگاه های اجرایی امسال حل شده اما منتها مشروط به اینكه حداقل 40 درصد امتیاز را كسب كنند و اگر معلولان امتیاز لازم را به دست نیاورند سهمیه برای سال بعد محفوظ می ماند.

نماینده مراكز شبانه روزی تحت مدیریت بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این نشست افزود: با توجه به بالا بودن آمار معلولیت در استان باید مسئله پیشگیری بیش از پیش جدی گرفته شود.

غلامحسین كریم پور با تقدیر از سركشی استاندار از مراكز شبانه روزی نگهداری معلولان و كمك به این مراكز افزود: بر اساس تورم نقطه به نقطه مراكزی كه به صورت روزانه خدماتی به معلولان می دهند در شرایط تعطیلی قرار گرفته اند.

وی با اشاره به نگهداری شبانه روزی 400 معلول و سالمند در مجتمع توانبخشی حضرت علی اكبر(ع) بیرجند اظهار داشت: در هر ماه یك میلیارد و 204 میلون تومان هزینه صرف حقوق و بیمه 155 كارمند در این مركز می شود در صورتی كه دولت یارانه دولت حدود 600 میلیون تومان است.

نماینده مراكز شبانه روزی تحت مدیریت بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینكه بیش از 500 میلیون تومان كسری پرداخت حقوق و بیمه داریم ادامه داد: با توجه به اینكه پایین بودن كمك خیران اگر در زمینه جبران تفاوت یارانه و هزینه ها اقدامی انجام نشود اكثر مراكز تعطیل خواهد شد.

وی تسهیلات كم بهره را از راهكاری های موقت كوتاه مدت دانست و افزود: در بحث مسكن و اشتغال معلولان هم باید اقدام ویژه ای انجام شود.

كریم پور با اشاره به كمبود پرستار، كاردرمان و فیزیوتراپ در حوزه نگهداری معلولان گفت: انتظار می رود دانشگاه علوم پزشكی با ورود به این حوزه شرایط استانداردی را فراهم كند.

بالا بودن هزینه تجهیزات مورد نیاز معلولان در بخش های درمانی و توانبخشی، لزوم تدبیر ویژه موسسات خدمات رسان در بحث هدفمندی یارانه، وجود مشكلاتی در معیشت معلولان، خرید خدمت از معلولان در بحث اشتغال، لزوم حمایت بیشتر از طرح مراقبت در منزل برای سایر شهرستان و افزایش ظرفیت پذیرش در این طرح، الزام مناسب سازی مراكز درمانی و بیمارستانی بخش خصوصی ، فراهم كردن زیرساخت های مناسب برای حضور نابینایان در سطح جامعه، تمدید اعتبار كارت تردد برای توانخواهان و لزوم اعمال تخفیف تعرفه در بخش های آب، برق و گاز مراكز توانبخشی از مهمترین درخواست های نمایندگان جامعه معلولان در دیدار با استاندار خراسان جنوبی بود.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۸:۰۱ - ۱۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۶