دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

وقتی «نوآوری» عامل ایجاد برابری برای معلولان در جامعه می شود
 
تولید محصولات دانش بنیان در چند سال اخیر بارقه های امید را در دل معلولان در راستای قابلیت دستیابی برابر و ایجاد برابری در جامعه كاشته است.

گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، معلولیت واژه ای است كه با ناتوانی یا كم توانی پیوند خورده است. تا چند دهه پیش، اگر فردی دارای معلولیت جسمی و حركتی بود، ناچار می شد تا حد زیادی از زندگی اجتماعی كناره بگیرد، اما امروز، فناوری های جدید این امكان را به معلولان می دهند كه بتوانند باوجود ناتوانی های جسمی و حركتی، كار های روزمره خود را انجام دهند، كیفیت زندگی بهتری داشته باشند و مانند همه افراد جامعه از توانمندی های خود در مسیر های شغلی مختلف بهره ببرند. باوجوداین اهمیت، هم اكنون بخش كوچكی از دستاورد های كشور در حوزه دانش بنیان در قالب محصول و خدمت ارائه می شود، اما قابل تقدیر است.

از تولید دست مصنوعی هوشمند تا پنجه های كربنی برای سهولت در پیاده روی

هادی تركاشوند، مدیرعامل شركت دانش بنیان سیما پرسان زندگی است. وی با اشاره به اینكه این شركت لوازم و تجهیزاتی برای ایجاد برابری در جامعه برای معلولان می سازد، عنوان می كند: «تمام مواد اولیه این محصولات به طور 100 درصدی از تولیدات ایرانی بوده و محصولات نیز نمونه داخلی دیگری ندارند.»

وی با اشاره به اینكه اقدام به ساخت و تولید دست مصنوعی هوشمند برای معلولان كرده اند، می گوید: این ساخته برای استفاده معلولان فاقد دست و در چند نوع متنوع طراحی شده است. این دست با حركت سر معلول هدایت می شود و قابلیت هدایت انگشتان، مچ دست، آرنج و تعادل دست را به صورت جداگانه را دارد و همچنین در تنوع مختلف نسبت به بضاعت مالی معلول طراحی شده است.

دستكش فیزیوتراپی نیز ساخته این شركت دانش بنیان است. این فناور در رابطه با كاركرد محصول خاطرنشان می كند: «این محصول برای انجام كار های روزمره و كاردرمانی مداوم بیمارانی كه به هر دلیل از ناحیه مچ دست توان جسمی حركتی ندارند و یا به طور مادرزاد توان جسمی حركتی ندارند مثل بیمارانی كه سكته یا تصادف كرده اند مورداستفاده قرار می گیرد و زمان بهبود را كاهش می دهد و تأثیر چشم گیری در توان یابی بیماران جسمی حركتی دارد.»

مدیرعامل این شركت دانش بنیان از بریس قفل كن به عنوان محصولی دیگر از این شركت نام می برد و می افزاید: «این محصول برای معلولانی كه به هر دلیل زانوی آن ها مشكل دارد طراحی شده و این قابلیت را دارد كه در هر زاویه ای قفل شود و در هرلحظه و هر زاویه قفل و یا باز شود و طوری طراحی شده كه معلولانی كه زانوی آن ها خالی می كند با این بریس می توانند به شكل درست و صحیح راه بروند.»

محصول دیگر این شركت ویلچر بالارونده از پله است. تركاشوند در توضیح آن می افزاید: «این محصول قادر است از پله های مترو، پله های شیب دار، اماكن عمومی و همچنین پله ها و منازل بالا و پایین شود و سیستم بالارونده را می توان در ویلچر های معمولی نیز نصب كرد تا معلولانی كه بضاعت مالی چندانی ندارند از آن استفاده كنند.»

بیشتر بخوانید:

مناسب سازی 117 بوستان پایتخت برای معلولان در سال جاری بازدید رایگان معلولان از برج میلاد استخدام افراد دارای معلولیت، اولویت سازمان های دولتی و شركت ها شود بر اساس آمار ها حدود 80 هزار نفر در كشور دچار قطع پا هستند كه از این میزان درصد بسیار پایینی كه شاید حدود 5 تا 10 درصد باشند از پنجه های كربنی استفاده می كنند. شركت دانش بنیان كامپوزیت گستر سپاهان توانسته با استفاده از الیاف كربن پنجه های پیشرفته ای را تولید كند كه نیاز بخش عمده ای از معلولان و جانبازان را مرتفع كند. حمیدرضا مقاره عابد، مدیرعامل این شركت دانش بنیان درباره محصول پنجه كربنی پارس فلكس اورجینال این شركت می گوید: «پنجه های پیشرفته كربنی از كامپوزیت الیاف كربن با استفاده از متد روز دنیا و نیز از مرغوب ترین مواد اولیه طراحی و تولیدشده است؛ این پنجه ها بسیار سبك بوده و فرم ظریف آن باعث شده است تا به سادگی در داخل پوشش مخصوص خود قرار بگیرد.»

«این پنجه ها با توجه به گیت طبیعی یك پای ایده آل برای انواع فعالیت های روزمره فرد طراحی و تولیدشده است. مدت زمان و طول مسیری كه یك فرد می تواند به راحتی پیاده روی كند همواره به میزان انرژی كه صرف می كند وابسته است.» این فعال فناوری علاوه بر تأكید بر این امر می افزاید: «پنجه ها با خواص ویژه ای كه دارد منجر به افزایش بازده انرژی همراه با كمترین میزان فشار و خستگی می شود.»

وی به دیگر ویژگی های پنجه كربنی پارس فلكس اشاره كرده و عنوان می كند: «این پنجه برای درجه های فعالیت مختلف و وزن های متفاوت طراحی و ساخته شده است. به عنوان مثال پنجه ای كه برای یك شخص 70 كیلوگرمی استفاده می شود با پنجه ای كه برای یك فرد 80 كیلوگرمی متفاوت است و متناسب با وزن فرد دچار پا از خود انعطاف نشان می دهد.»

مقاره عابد در رابطه با طراحی خاص پنجه و پاشنه فنری كربنی پارس فلكس می گوید: «این قابلیت باعث می شود راه رفتن بدون كفش نیز بسیار آسان شود و همچنین تغییرات اندك در ارتفاع پاشنه كفش نیز كاربر را آزار ندهد.»

گفتنی است، در كشور ما شركت های دانش بنیان مختلفی در سال های گذشته توانسته اند با تولید محصولات فناورانه گوناگون برای معلولان، بخشی از مشكلات این قشر را كاهش دهند و امید داشتن زندگی بهتر را در دل آن ها روشن نگه دارند. حقیقت این است كه هنوز خیلی از نهاد ها در كشور ما چندان كه باید به مجموعه های دانش بنیان اعتماد ندارند. خیلی از مدیران باور ندارند، یك شركت فناوری داخلی می تواند چالش های اساسی را با توان و تخصص بومی خود به شكل مناسب حل كند. در این راستا بخش زیادی از كم بودن حمایت ها از شركت های دانش بنیان فعال در حوزه معلولان، به نبود اعتماد كافی به توانمندی های آن ها برمی گردد و اگر در این بخش توانمندی های این مجموعه ها به مدیران تصمیم گیر ثابت شود، بخش زیادی از مسئله حل خواهد شد.

انتهای پیام/4167/

انتهای پیام/
منبع خبر:
آنا
   تاریخ: ۱۵:۵۷ - ۱۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۹