دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

محتوای استاندارد آموزش مجازی و مهارتی آزمون تشخیصی تكاملی بیلی، تولید شد
 
به همت محققان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

محتوای استاندارد آموزش مجازی و مهارتی آزمون تشخیصی تكاملی بیلی، تولید شد

پروژه " تولید محتوای استاندارد به منظور آموزش (مجازی و مهارتی) آزمون تشخیصی تكاملی بیلی"، به همت مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اجرا شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر فرین سلیمانی عضو هیات علمی و رئیس مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اعلام این خبر، گفت: پروژه " تولید محتوای استاندارد به منظور آموزش (مجازی و مهارتی) آزمون تشخیصی تكاملی بیلی " با اهدافی نظیر تدوین برنامه دوره آموزش از راه دور (آموزش مجازی) جهت آموزش پزشكان معین و آزمونگران تست تشخیصی بیلی به درخواست طرح پژوهشی (RFP) دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و اداره سلامت كودكان (كودك سالم) وزارت بهداشت در سال 1399 انجام شد و در این راستا دو برنامه آموزشی ویژه پزشك و غیر پزشك با اهداف یكسان سازی آموزش پزشكان معین و آزمونگران تست بیلی در سراسر كشور تدوین گردید.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به آموزش نظری و عملی پزشكان معین مراكز جامع تكاملی و آزمونگران تست تشخیصی بیلی، این پروژه به درخواست طرح پژوهشی (RFP) دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در سال 1400 تدوین شد و جهت اجرا در سال 1401 به دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور ابلاغ گردید.

رئیس مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح كرد: در حال حاضر آزمون استاندارد شده بیلی، توسط مراكز بهداشتی كشور از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در حال اجراست و روند آن به این صورت می باشد، كودكانی كه در پرسشنامه غربالگر تكاملی سنین، نمره قبولی را بدست نمی آورند، جهت انجام تست تشخیصی بیلی به پزشك معین مركز بهداشت یا مراكز جامع تكامل معرفی شده و پس از كسب شرح حال اولیه از طرف پزشك معین، در صورت لزوم جهت انجام تست به آزمونگر معرفی می گردند تا پس از آن، نتایج تست توسط پزشك معین تفسیر شده و اقدامات لازم انجام پذیرد.

ارزیابی كودكان 1 تا 42 ماهه در غربالگری و تشخیص به هنگام اختلالات تكاملی

دكتر سلیمانی گفت: با توجه به اینكه شركت كنندگان در آموزش نظری یك روزه و عملی سه روزه مجبورند از اقصی نقاط كشور، جهت شركت در دوره در شهر دیگری اقامت نمایند و این امر مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی هم برای سیستم و هم فرد می باشد و در ضمن پزشكان معین و آزمونگرانی كه گواهی انجام آزمون را دارند، نیاز به دوره های بازآموزی و تایید صلاحیت مجدد دارند و این پروسه آموزشی با توجه به نیاز كشور همیشه در گردش است، این آموزش مجازی نظری و مهارتی می تواند با استفاده از بهترین مدرسین در سطح كشور جهت تولید محتوا و فیلم آموزشی امكان بهره مندی یكسان و با كیفیت بالا برای تمام شركت كنندگان بدون صرف هزینه و وقت را فراهم نماید و در نتیجه، منجر به ارزیابی دقیق تر شركت كنندگان از كودكان 1 تا 42 ماهه در غربالگری و تشخیص به هنگام اختلالات تكاملی گردد.

وی اظهار داشت: در بهار و تابستان 1401 سامانه آموزش مجازی به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با موفقیت و رضایت بالای شركت كنندگان اجرا شد و در حال حاضر اولین دوره آموزشی به صورت مجازی در سراسر كشور در حال اجراست، برخلاف سایر شیوه های آموزش از راه دور، آموزش الكترونیكی تجربه منحصر به فرد استفاده همزمان از سه شیوه دیداری، شنیداری و سنتی را فراهم می كند و ویژگی دیگر، كارایی بیشتر آموزش و مخاطبینی است كه نه در یك منطقه بلكه در سرتاسر كشور پراكنده اند.

عضو هیات علمی مركز تحقیقات اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین گفت: این طرح به عنوان یك طرح اثرگذار طی مكاتبه ای در تاریخ 1401/5/2 از طرف دكتر محمدرضا صائینی، مدیر كل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، به دكتر حمیدرضا خانكه رئیس وقت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به عنوان بهبود كیفیت و یكسان سازی آموزش تست بیلی اعلام شده است.

وی خاطرنشان كرد: امروزه، فناوری اطلاعات در تمام ابعاد زندگی بشری كاربرد روز افزونی داشته است، به گونه ای كه شاید نتوان هیچ جنبه ای از زندگی را از تاثیر فناوری مصون دانست، آموزش و یادگیری یكی از همین جنبه ها است، استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش باعث توسعه فناوری های نوین آموزشی شده است، در واقع آموزش مجازی وجه اشتراك فناوری اطلاعات، ارتباطات و آموزش است.

دكتر سلیمانی ابراز امیدواری كرد، با توجه به مزایای آموزش الكترونیك نظیر مزایای اقتصادی، كاهش هزینه رفت و آمد، مزایای آموزشی، توجه به نیاز مخاطبین، سهولت دسترسی به منابع مختلف، امكان ثبت و ضبط فعالیت ها و برنامه ها، پیگیری مستمر پیشرفت تحصیلی، ارائه و آماده سازی مدل های مختلف آموزشی، خدمات تحصیلی و مشاوره ای برای دانشجویان، افزایش نیروی انسانی مجرب همگام با فناوری اطلاعات و ارتباطات، مزایای فرهنگی مانند جهانی بودن یادگیری الكترونیكی بدلیل استفاده از اینترنت و مزایای زمانی همچون به روز رسانی اطلاعات با سرعت بالا و در دسترس بودن آموزش الكترونیكی بطور 24 ساعته، شاهد بهره مندی حداكثری از این پروژه باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: در حقیقت با بكارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، در اقصی نقاط كشور برای نیروی انسانی، ایجاد فرصت نموده و امكان تبدیل منابع ملی به ثروت انجام می گردد كه پیش بینی می شود این پروزه نیز منتج به این نتایج گردد.

رئیس مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پایان این گفت وگو، از مشاركت خانم لیلا یزدی كارشناس ارشد آموزش پزشكی و مربی كشوری تست تكاملی بیلی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و خانم ناهیده حسنی خیابانی كارشناس ارشد روانشناسی و مربی كشوری تست تكاملی بیلی دانشگاه علوم پزشكی تبریز، در پروژه " تولید محتوای استاندارد به منظور آموزش (مجازی و مهارتی) آزمون تشخیصی تكاملی بیلی " گفت.

گفتنی است؛ مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از بدو تاسیس (سال 1387) تا كنون، همواره در سیاستگذاری های حوزه مراقبت كودكان در زمینه غربالگری، ارجاع و مداخلات زود هنگام در اختلالات تكاملی كودكان و مشاور اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت فعال بوده و انجام پروژه هایی نظیر " استاندارد سازی پرسشنامه سنین و مراحل (آزمون غربالگر تكامل ASQ)، استاندارد سازی آزمون تشخیصی تكاملی بیلی، تدوین پروتكل های مداخلات به هنگام در اختلالات تكامل حركتی و گفتار و زبان كه صفر تا صد در نظام سلامت ادغام و ابلاغ شده اند " توسط اساتید مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و با همكاری اساتید گروههای آموزشی این دانشگاه اجرا شده است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۴:۲۲ - ۱۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۹